• Mammita

    Uttal av namn?

    För inte så länge sedan stötte jag på namnet Joacim, alltså med C, och instinktivt läste jag namnet som Joasim i mitt huvud innan jag kom på mig att det borde uttalas med ett K-ljud. Sen kom jag att tänka på att I egentligen är en mjuk vokal och att K:et borde uttalas som Tj; som i ordet tjena. Dock uttalar alla det Joakim med ett hårt K och inte Joatjim.

    Och det finns många namn som bryter mot svenska uttalsregler. Borde inte...

    Birgitta uttalas Birjitta?
    Margit uttalas Marjit?
    Regina uttalas Rejina?
    Gisela uttalas Jisela?
    Ursula uttalas Utjula?
    Kenneth uttalas Tjenneth?
    Kent uttalas Tjent?
    Kevin uttalas Tjevin?
    Kim uttalas Tjim?
    Jörgen uttalas Jörjen?
    Roger uttalas Rojer?
    Holger uttalas Holjer?
    Greger uttalas Grejer?

    Jag har säkert glömt några men jag undrar om ni också någon gång har funderat över detta? Och hur kommer det sig att det är så?

  • Svar på tråden Uttal av namn?
  • Meriall

    Det är som låneord från andra språk. Tex läser du "Jag skickar ett mail till dig" uttalar du ju det "mejl" och inte "mAil". Samma med namnen, det är liksom importerade rakt av och sedan försvenskade lite i uttalet utan att följa exakta uttalsregler :)

  • Fjäril kär

    Många namn är inte svenska från början och då uttalas det som det gör helt enkelt. Därför är namn undantaget från stavningsregler

  • spöke

    De flesta namnen som du listar har ursprung i andra språk. Och precis som Meriall säger, så behåller lånord ofta sitt uttal och orden kan då komma att bryta mot våra svenska stavningsregler. Order "kör" kan ju exempelvis både uttalas med hårt K och betyda en grupp som sjunger ihop eller med mjukt TJE-ljud och betyda framföra ett fordon.

    Holger är det enda namnet som är nordiskt på listan, men det kommer från namnet Holmgeir. Och namnet Geir brukar ju uttalas med hårt g.


  • rabbes

    Jag tycker att föräldrar som ger sina barn utländska namn borde fundera på hur namnet kommer att uttalas på svenska. Jag har en kompis som känner en tjej som heter June, och folk kallar henne för just June med ett svenskt uttal fastän hennes föräldrar egentligen menade att hennes namn skulle uttalas med det engelska J-ljudet (som ju inte förekommer på svenska). Första gången jag stötte på folk som hette Charlie, Jack, John, Jennifer, Jessica, Zoey, osv. uttalade jag namnen på engelska och då blev jag tillsagd att det minsann var "Sharli" och inte "Charli". Ibland skulle jag önska att reglerna när det kom till personnamn var lika strikta i Sverige som i Island.

  • Elderberry

    Fast g brukar väl inte uttalas som j när det är i mitten av ett ord?

  • Elderberry
    Elderberry skrev 2018-02-26 19:01:27 följande:
    Fast g brukar väl inte uttalas som j när det är i mitten av ett ord?
    Haha vad fånigt, nu sitter jag här och försöker komma på ord som har gi i sig... Magi? Troligen låneord? Aborgine är definitivt inget svenskt ord.. register? inte en blekaste aning. Biologi?

    Nej, det här var nog inte rätt sak att ge sig in på en kväll som denna
  • Elderberry
    Elderberry skrev 2018-02-26 19:06:26 följande:
    Haha vad fånigt, nu sitter jag här och försöker komma på ord som har gi i sig... Magi? Troligen låneord? Aborgine är definitivt inget svenskt ord.. register? inte en blekaste aning. Biologi?

    Nej, det här var nog inte rätt sak att ge sig in på en kväll som denna smile2.gif
    *kommer till slutsatsen att det varierar mycket och att det antingen beror på bokstaven som kommer före eller så saknar det logik*

    Ursäkta att jag skrev tre inlägg.
  • Hendriette

    "Ursula uttalas Utjula?"
    Här i Skåne så blir rs inte ett sje-ljud utan vi uttalar både r och s som separata bokstäver. 

  • Hendriette
    Elderberry skrev 2018-02-26 19:06:26 följande:
    Haha vad fånigt, nu sitter jag här och försöker komma på ord som har gi i sig... Magi? Troligen låneord? Aborgine är definitivt inget svenskt ord.. register? inte en blekaste aning. Biologi?

    Nej, det här var nog inte rätt sak att ge sig in på en kväll som denna
    Stigit, rigid, tigit
Svar på tråden Uttal av namn?