• _DuVetHon_

Kläder nu under vintern?

Har en 6månaders son som hittills legat i liggdelen på vår Emmaljunga Duo Edge. Nu är han såpass stor och rörlig att vi bytt till sittdelen. Men så funderade jag lite på hur mycket man ska ta på honom i den?

Jag har footsack till Emmaljungan så vind hålls ju ute. Men vad behövs mer? Jag har även en åkpåse med "pälsfluff" på hela insidan, räcker det med tjocka kläder upptill om jag använder den tror ni eller blir det för kallt? Han sitter ju inte riktigt lika skyddat i sittdelen som han gjorde i liggdelen...

Han är liten i växten och ingen underhudsfett så han bli lätt kall, haft ganska lätt för att bli sjuk också så jag vill ta det försiktigt. Här har vi 15cm snö liggandes så det är ganska gallt.

• Svar på tråden Kläder nu under vintern?
  • Anonym (Klä på ordentligt)

Klä på honom ordentligt, det blir kallt att sitta still och ett barn som fryser brukar tyvärr inte säga ifrån utan bli tyst.

• Iowhannah

Det beror på temperatur och på barnet självt. När vi använde åkpåse så räckte det med att klä ungen i vinterjacka (eller tjock kofta vid lite svalare väder), mössa och vantar. Även om han bara hade leggings på benen så var han jättevarm.

• Anonym (Klä på ordentligt)
    _DuVetHon_ skrev 2018-02-25 18:33:25 följande:

Och med "ordentligt" menar du vad?

Lägg en termometer i åkpåsen och kolla av den så ser du om du behöver kläder nertill
  • viseversa

Jag har fuskpolo stickad kofta och fleece overall mössa vantar på sonen. Han sitter i en åkpåse som är ganska tjock. Han är lagom varm.

Ska han gå själv (han är 18mån) har han den tjocka vinteroveralolen kofta, vantar, fuskpolo och mössa. Men sitter han bara i vagnen har han den tunnare overallen i fleece.

Ja och så vinterskor på fötterna men i ditt fall skulle jag köra varma tofflor.

Att klä för mycket är inte heller bra. Tänk på att åkpåsen nog värmer en hel del.

• Anonym (8 månaders)

Vi kör med ullbody+ulltights med en fleeceoverall ovanpå det och sedan ner i åkpåsen. Sen har vi hjälmmössa i ull samt fodrade vantar och raggsockor. Det blir lagom för vår bebis.

• Snuttis2

Kör mkt med lager på lager.

Temp runt 0 till -5 kör jag

Fårfäll underst - den tar kylan under till superbra. Sen gärna ull underställ (alltid när han var yngre )

eller vanliga kläder (nu är han ganska knubbig o ofta varm)

o sen tunnar fleece overall.

Fleece vantar, krage, ull mössa o tossor. Sen dubbla bebis fleecefiltar o vindskydd som hör till vagnen.

Är det varmare tar jag bara bort en filt .

Brukar känna med jämna mellanrum i nacken o under filtarna , ska vara ljummen o varken kall eller svettig.

• Anonym (A)

Sonen är född i mars och när han var typ 9 mån slog det till rejäl vinter. Det kyler mycket underifrån, så jag slaktade ett liggunderlag som han hade under åkpåsen. Sen var det mycket lättare att hålla värmen. Skulle han lämna vagnen hade han overall, skulle vi till affären hade han bara mjukisar nedtill och jacka upptill.

• LaFontaine

När min dotter, i mars förra året, bytte till sittdel körde vi vanliga kläder nertill och lager på lager upptill. Vi fortsatte med det också den här vintern. När det varit som kallast har hon haft tröja, ullkofta, vindfleece och fodrad skaljacka. Ibland också ett par ullsockar, men det var nog egentligen överkurs. Vår åkpåse värmer så bra att mer kläder inte krävts.

• Lynxsa

Jag kör med fårfäll under åkpåsen och sedan kofta, fuskpäls och mössa och sedan fotsack över det hela. Funkar utmärkt ner till - 10 om det inte är så mycket vind

Svar på tråden Kläder nu under vintern?