Panikattack på natten eller vad är det?
Ja var ska jag börja. Jag är 30 år och hade mycket ångest som barn med nattliga attacker.
De var liksom inte de typiska symtomen på panikattack då jag inte kände att jag höll på att kvävas och inte få luft utan den var mer som att jag inte var riktigt vaken trots att jag vaknat på natten. Utan det var ren panik över att något skulle hände för jag kunde inte tänka på det viset jag tänkte och jag lärde mig själv fatta med tiden att jag måste vakna ur tillståndet för att det ska gå över.
Men nu hände det igen.
Jag skulle gå och lägga mig som vanligt. Känner ingen stress utan är Reso för en god natta sömn. Somnar vid ca 22 och kl 01 vaknar jag av att jag måste tänka på siffran 1 och inte 2 för att inte gripas av panik. Lite lättad av att jag ska hålla känslan borta övergår det till att haha även siffran 2 leder till panik. Så jag inser att jag måste gå upp och få hjälp med att vakna ur mitt undermedvetna eller vad man ska kalla det och eftersom varken 1 eller 2 hjälper mig och det är det enda jag kan tänka på så måste mannen hjälpa mig att tänka på annat.
Det enda jag får ut mig är hjälp mig, hjälp mig, hjälp mig,jag mår inte bra och stirrar fram och tillbaka. Mannen ser att tårarna börjar rinna och att jag är inte vid fullt medvetande. Han pratar med mig och får mig att fokusera på olika saker, gå ut och ta lite luft, dricka vatten och tillslut har jag lugnat mig och sätter mig i soffan. Frossan kommer och jag känner mig skakig och sätter på lite värme. Till slut är jag hyfsat vaken och efter 30 min så känner jag att jag vågar gå och lägga mig igen för jag har ju inget att vara rädd för längre.
Idag fick jag sen en normal panikattack men lyckades stoppa den med ett lugnande (men det var ett undantag med det för mannen råkade ha några kvar från sina). Men imorgon ringer jag vårdcentralen.
Det på natten låter liksom inte som en panikattack även om jag kände att jag höll på att bli tokig eller att rädslan någonstans var att jag skulle dö av mina tankar(svårt att säga vad rädslan betydde för det var så defust och inte i vår verklighet)