• Bappen

Vi som gör äd 2018!

Hej!

Vi ska nu sätta igång med äd i vår, finns det någon som vill följas åt?

• Svar på tråden Vi som gör äd 2018!
  • UndrandeSökare
    Asil76 skrev 2018-04-05 12:48:06 följande:

Hej på er.

Jag är nu i Gdynia, Polen, där vi försöker oss på vårt andra (och sista) försök med äggdonation.

Jag har haft ett missfall, efter att ha blivit oplanerat gravid på egen hand. Därefter skrapning, sammanväxningar , 2 hysteroskopier (varav en punkterade livmodern) och sedan så dåliga värden att jag i princip inte producerar några egna ägg alls. Vi har gjort flera misslyckade ivf och ett tidigare äggdonationsförsök. Jag har problem med en slemhinna som vägrar växa till sig ordentligt, trots medicinering, och sist blev slemhinnan "missbildad" dagen innan transfer.

Nu har jag dessutom fått ett annat problem, som jag undrar om någon av er upplevt under medicineringen?

Jag har på kort tid tappat all min kondition, och orkar i princip ingenting utan att få jättehög puls och bli väldigt andfådd. Idag gick jag en vanlig promenad och upp två våningar till kliniken. Då blev jag så andfådd att jag var tvungen att hämta andan ett par minuter innan jag gick in.

Är det någon som varit med om liknande (utan att vara gravid)?

Det låter som när jag hade rejäl järnbrist. Jag orkade ingenting. Se till att du får ta följande prover: Ferritin (långtidsjärn), järn och HB. Jag hade jättedåliga värden på samtliga 3 men fick ingen hjälp av Landstinget så jag fick kontakta en privat klinik och betala själv så skrev de ut järndropp till mig (Ferinject) som de satte som dropp i armen och sen blev mina järnvärden helt bra och jag blev mycket piggare !!!
  • Flowerpower

Hej på er.

Jag är nu i Gdynia, Polen, där vi försöker oss på vårt andra (och sista) försök med äggdonation.

Jag har haft ett missfall, efter att ha blivit oplanerat gravid på egen hand. Därefter skrapning, sammanväxningar , 2 hysteroskopier (varav en punkterade livmodern) och sedan så dåliga värden att jag i princip inte producerar några egna ägg alls. Vi har gjort flera misslyckade ivf och ett tidigare äggdonationsförsök. Jag har problem med en slemhinna som vägrar växa till sig ordentligt, trots medicinering, och sist blev slemhinnan "missbildad" dagen innan transfer.

Nu har jag dessutom fått ett annat problem, som jag undrar om någon av er upplevt under medicineringen?

Jag har på kort tid tappat all min kondition, och orkar i princip ingenting utan att få jättehög puls och bli väldigt andfådd. Idag gick jag en vanlig promenad och upp två våningar till kliniken. Då blev jag så andfådd att jag var tvungen att hämta andan ett par minuter innan jag gick in.

Hej! Det hände mig precis (för ett par veckor sedan) med Lutinus, kunde inte ens gå 50 m och prata samtidigt då kändes det som om jag hade sprungit 1 mil. Det försvann efter ett tag.
  • Flowerpower

Hej på er.

Lycka till förresten och berätta gärna hur det går!!
  • Asil76
    Flowerpower skrev 2018-04-05 15:01:45 följande:

Lycka till förresten och berätta gärna hur det går!!

Tack för svaret! Fick du nånsin reda på vad det berodde på?
  • Flowerpower
    Asil76 skrev 2018-04-05 15:18:19 följande:
    Tack för svaret! Fick du nånsin reda på vad det berodde på?
    Jag antog att det var Lutinus. IOM att det försvann behövde jag inte kolla upp det. Det höll i sig ca 2-3 veckor. Det var värre i början men sedan försvann utan att jag märkte av det. 
  • Fröken lillasyster
    Linsi skrev 2018-04-05 08:10:45 följande:

Låter inte alls roligt....
    Jag vet ju inte hur min kropp är. Har ett missfall bakom mig och har sedan dess inte försökt aktivt förrän jag träffade min sambo. Nu har vi vanlig faktor och kan har därför inte lyckats bli gravida själva.
    Jag tror i mitt fall att det är mina ägg, särskilt med tanke på att vi fick avbryta vårt sista försök eftersom det var så få blåsor som bildades.
    Jag har inga allergier eller liknande problem.

Tänker att vi testar en gång så ser vi hur det går. Skulle det visa sig att det inte går så tar jag tag i det då. Någon tycker säkert att man ska börja med att kolla kroppen. I nuläget lägger jag nog hellre pengarna på PGS istället, som du också föreslår. Det är ju alltid bra att försäkra sig om att embryona är av bra kvalitet från början.
    Och gör som ni - sparar de bra embryona i frysen om jag skulle misstänka att min kropp motarbetar mig.

Vi ska på ett besök till en klinik i Danmark den 17/4. Tänkte fråga om de genomför PGS. Det står inget i deras prislista.

Ha en bra dag!{#emotions_dlg.flower}

Om du har funderingar kring ev immunproblem ska du prata med dem på VitaNova när du ska dit! Där finns dr. Ole B Christiansen som de använder som konsult som är kunnig inom detta och som även gör vissa immuntester! (har varit hos honom)
  • Evadesiree
    UndrandeSökare skrev 2018-04-04 14:50:34 följande:

Det beror på hur lång din menscykel är, eller om man är nedreglerad eller inte.

Sen beror det på hur många dagar embryot är som man ska sätta in.

Jag har t ex en 30dagars menscykel, och jag kommer att göra insättning i naturlig cykel och då använder jag Clearblue ÄL-tester, när jag får maximalt utslag (fast lysade smiley) så meddelar jag kliniken. Sen sätter jag in embryona 5 eller 6 dagar efter maximalt utslag (mina blastos är 6 dagar gamla i frysen).

Kontakta din klinik så kommer de hjälpa dig.

Men förhoppningsvis har du större chans nu om du sätter in ett 5 eller 6 dagars embryo, för de är oftast mer levnadskraftiga än 3dagars embryon är. Många embryon dör mellan dag 3 och dag 5 och skulle inte ha blivit ett barn oavsett om det var i labbet eller i livmodern.

Lycka till !

Tack. Jag såg först nu att du svarat. Tycker det är svårt att följa rätt här och ser att jag citerar fel i bland.

Att kliniken svarar - de gör de inte. Så det är tur att du gör det.

Ok får förlita mig på proverna. Annars positivt ägglossningstest+ hur gammalt embryot är var smart. Men kom på att jag har ju ingen ägglossning så vet inte om det ger utslag av endast hormonerna.

Tack så jätte mycket för att du hjälper till. Du borde fått lönen som de på kliniken inte förtjänar. Det kostar visst 4500kr att tina upp vårt embryo. Har de också missat i ?infon?

Tack igen för att du finns
  • Evadesiree
    myran skrev 2018-04-03 21:19:44 följande:

Nu börjar det närma sig, voine voine... Runt den 20:e åker jag för att sätta in en blasto om allt går vägen! Hu hade glömt hur nervöst det är.

Men jag kan säga att det är en enorm skillnad mot förra gången. Då stod det mellan att bli mamma eller inte, nu är det ett syskonförsök och vi har ju vår lille pojke hur det än går.

Jag önskar att jag kunde göra er alla gravida med ett trollslag, det är så tufft att vänta. Jag tror inte någon som inte varit där kan förstå...

Vad roligt. Vart åker du ? För jag gör det ungefär samtidigt
  • Lilly2013
    Flowerpower skrev 2018-04-05 12:02:15 följande:

Hej! Det är inte dags att ge upp än. Jag har en kompis som försökte bli gravid på alla möjliga sätt när hon var i 30 års ålder utan att lyckas. Hon blev spontant gravid först när hon var 41 och sedan en gång till när hon var 43, efter många år med IVF (maken var då 53).

Vad spännande! Har du börjat med medicinerna?

Ja tänk om man hade sån tur.

Ska först göra en hystroskopi efter nästa mens och kolla så det inte är nått som stör sen kör vi igång igen.
Svar på tråden Vi som gör äd 2018!