• Anonym (Trött)

Blåbär på förskolan, vem ersätter barnets tröja?

Nu har förskolan förstört ännu ett av mitt barns kläder! Tidigare har det blivit fläckar från målarfärg och mat som sen inte gått riktigt bort i tvätten. Jag har varit lite småsur över detta, men de fläckarna har varit så små och svaga att jag inte orkat göra en stor sak av det.

Men idag gick det för långt. Idag skulle de ha ett vasalopp, med blåbärssoppa! Vem kommer på idén att servera blåbär på en förskola ens?! Nu är hennes nya, fina, vita yllekofta helt förstörd. Det är en jättestor blå fläck mitt fram som inte går bort i tvätten (såklart). Jag har så klart sagt till personalen på skarpen att detta är helt oacceptabelt, så jag utgår från att det inte kommer hända igen. Men frågan är om jag kan få någon ersättning från förskolan eller förskolans försäkringsbolag? Vart vänder jag mig då, förskolan i fråga är kommunal

• Svar på tråden Blåbär på förskolan, vem ersätter barnets tröja?
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Trött) skrev 2018-02-26 17:45:51 följande:

Öh, hur kan det vara MITT ansvar?! Jag är ju inte ens där. Personalen på förskolan ska väl kunna ha koll på barnen så inga kläder förstörs och klarar de inte det får de väl ta bort aktiviteter som kan riskera att förstöra barnens kläder.

Mitt ansvar som förskollärare ligger i att planera, genomföra, dokumentera och analysera en pedagogisk verksamhet där alla barn får möjlighet att efter bästa förmåga utvecklas och läras sig olika förmågor. Det kan tex handla om sociala färdigheter som att dela med sig, respektera andra, vänta på sin tur vara en god kamrat. Men det kan även vara förmågor som att lyssna, reflektera över, sätta sig in i, tänka kring, förstå matematiska problem, utveckla ett intresse för skriftspråket osv. Din roll som förälder är endast ett och det är att se till att när barnet vistas på förskolan kan hen delta i alla delar av verksamheten. I vårt uppdrag ligger att ge barnet eget inflytande och delaktighet. I ditt uppdrag som förälder ligger att ge mig och ditt barn möjligheten att träna på detta. I ditt uppdrag ligger att se till att barnet är friskt när hen kommer till förskolan, att barnet sovit ordentligt så det orkar med alla de olika aktiviteterna som verksamheten tillåter och att barnet är klätt på så sätt att det kan delta i alla de olika aktiviteterna som verksamheten bjuder... Det är ett samarbete mellan förskola och hem. Sköter du din del kan jag sköta min och barnet får möjlighet att utvecklas till den fantastiska individ som hen kan bli med rätt förutsättningar...
  • Anonym (G)

Ja, faktiskt tröttsam TS pga hur du TS lägger fram det.. jag menar, vit yllekofta?!

Men! Håller med i övrigt. Vissa och många dagar är det som att de inte ens bryr sig om att vidta basic åtgärder så som haklappar osv vid måltid, målning med målarfärg osv.

Och varför använder man inte Endast vattenbaserade färger när man målar?!? Massa tröjor har förstörts och sura miner om man tar upp det.

Ja visst ta på barnen ?dagiskläder? som är slit och släng men hallå, alla klädde kostar pengar och man köper ju inte fula klädde till sina barn bara för att de ska kunna förstöras.

• Anonym (Förskolläraree)

Köp ett gäng billiga tröjor på second hand. Så blir det på förskola. Det är arbetskläder som en tidigare nämnt. Ta inte på sitt barn kläder som du inte vill ska bli smutsiga etc. Problemet löst

• Anonym (Bill)

Blåbären på förskolan..kanske ersätter den..?

• Anonym (Pigg)
    Anonym (Trött) skrev 2018-02-26 17:42:48 följande:

Ok, så ingen ser det orimliga i att ge barn blåbär på förskolan? Ni skulle vara helt ok att få hem förstörda kläder varje vecka?

Ja, det kanske var lite dumt med vita kläder, men även om de hade haft en annan färg hade ju blåbärsfläcken synts, så ni behöver inte haka upp er på det.

Barn är barn och det blir fläckar och ibland går kläder sönder.

Blåbär är både gott och nyttigt men visst ger det fläckar.

På förskolan bör man ha kläder som är bra och som tål tuffa tag med mycket lek och som går att tvättas eftersom barnen leker, äter och kladdar. Att hålla på och hetsa upp sig för att kläder blir fläckiga är varken nyttigt för dig eller din dotter. Släpp på prestigen och låt henne leka och äta det som bjuds. Personalen är inte där för att passa barnens kläder utan för att passa barnen.

Så börja tisdagsmorgonen med att slappna av och se till att det finns oömma bra kläder på förskolan. Tvätta när det behövs och laga eller köp nytt när det är nödvändigt.

Och ja, jag är helt ok med att mina barn är just barn och skulle ALDRIG få för mig att gnälla vare sig på barn eller personal för fläckiga kläder.
  • violis

När ett barn börjar på förskolan informerar vi föräldrarna om att de kläder barnen har på sig på förskolan ska tåla att barnen leker och målar och äter själva- dvs att föräldrarna ska RÄKNA med att kläderna blir smutsiga och fläckiga ibland och därför SKA vara oömma. Vi tipsar ofta om att " köp på klädbytardagar,använd ärvda kläder etc" Vi tar INTE bort en aktivitet för att barnens kläder kan bli smutsiga/fläckiga , i vår läroplan finns mål inom bla skapande att alla barn ska få möjlighet att uttrycka sig på olika sätt genom skapande bla. Vi försöker i möjligaste mån skydda barnens kläder genom att tex använda förkläden med ärmar på när barnen målar och att använda färger som enligt katalogerna är vattenbaserade och ska gå att tvätta bort....jag har dock genom erfarenhet lärt mig att även om 98% av alla temprablockfärger ( vattenfärger) går att tvätta bort från kläder så är tex den cerisrosa i princip omöjlig att få bort DÄREMOT förväntar jag mig INTE att barnens ytterkläder ska vara lika färgtåliga och tex finns inte den cerisa färgen med bland de färger barnen har och målar med utomhus..... (Sen ni som " skriker" att förskolan ska ersätta barnens kläder för att vi inte " hållit ordentlig koll " på barnen när de målade.....hur många av ER är villiga att ersätta förskollärana för alla de kläder ERA barn färgar ner,klenar ner med mat och snor och spyor,etc?.. Och nej..de flesta förskolor har inga arbetskläder till personalen förutom ytterkläder....pengar till det måste tas ur förskolansbudget...och konstigt nog så väljer de flesta pedagogerna (eftersom pedagogerna får " medbestämmmande ang detta) att avstå arbetskläder till förmån för att kunna ta in en vikarie till eller att kunna köpa material till barnen..för det är sådana " val" vi får göra .... )

• Anonym (duh)
    Anonym (Bill) skrev 2018-02-26 18:44:24 följande:
    Din poäng är?
  • Anonym (Olivia)

Jag tror du är den första förälder jag hör bli arg över att barnen på förskola får blåbärssoppa.. eller blåbär överhuvudtaget. Pedagogerna är där för att ta hand om flera barn än ditt eget, att lära, att ge trygghet, att se, att finnas till för. Inte för att passa på barns kläder för att föräldrar skickar dit sina barn i dyra och fina kläder. Barns kläder på förskola går sönder bär dem kryper, leker och har sig. Man kan ju jämföra det med att jag som pedagog skickar faktura hem till dig efter alla gånger jag har fått ketchup på mina kläder, spya på kläderna som jag får efter att ha hjälpt ditt barn som har blivit magsjuka, tragsiga kläder efter ditt barn dragit i en tråd, dragit sönder ett halsband... för att inte tala om alla gånger som man har blivit slagen av arga barn eller till och med bitna. Shit happends och det är en tröja! Tråkigt nog så händer sådana saker. Tänk istället på hur bra hennes dag var tills hennes arga mamma började skälla på personalen efter dem gett henne en bra dag. Jag kan lova att du blev eftermiddagens "hörde ni om denna förälder, hahaha" samtal. Som sagt - tråkigt för dig att din dotters tröja blev förstörd men peka fingret mot den som satte på henne den. Tror vi pedagoger har fullt upp med bertydligt viktigare saker för oss...

• Anonym (Olivia)

Du kommer inte få någon ersättning

Svar på tråden Blåbär på förskolan, vem ersätter barnets tröja?