• Anonym (bruden)

Budgetbröllop! Era bästa tips.

Jag vill höra era bästa tips för ett budgetbröllop! Har mer och mer börjat inse att det bröllop jag egentligen drömmer om kommer bli alldeles för dyrt. Visst, vi hade väl kunnat spara ihop till det på en 5 år ungefär, men nja... Samtidigt känns det lagom onödigt för oss att satsa den summan på en enda dag.

Så för att vara realistisk behöver jag era bästa tips på hur man får till ett mysigt och härligt budgetbröllop. Vad kan man dra in på och vad bör man satsa på? Ingenting är hugget i sten, så jag är öppen för alla förslag!

• Svar på tråden Budgetbröllop! Era bästa tips.
  • Duckan

Hur bor ni ts? Kan ha bröllopet i trädgården, med ev tält vid regn? Finns det billiga lokaler att hyra nära platsen där ni viger er?
    Det har redan skrivits, men, enklare hår-fix, sminka dig själv, gör din egen bukett osv osv.
    Lite lättare när vi vet något mer om era möjligheter.

• Anonym (Elisa)

Vi gifte oss helt gratis! Vi tog hjälp av släkt o vänner och utnyttjade kontakter.

Använde min mammas brudklänning, lite omändrad på små ställen. Det fixade hon och jag tillsammans.

Maken hade redan en kostym och lånade en fluga av sin broder.

Mina föräldrar bjöd på middagen hemma hos sig , svärmor stod för tårtan.

Blommor till bukett plockades i kompis trädgård. Använde mormors ring som vigselring o maken hade bara en ring.

Vi var 18 stycken.

• sobrio88

Vi ska gifta oss i juni och vi jagar priser på allt för att komma så billigt undan som möjligt (men det ska ända bli bra).

*Vi gör maten och tårtorna själva

*Klänningen är inte en riktig brudklänning utan bara en enkel vit långklänning (kostnad 400 kr med frakt)

*Kavajen beställde vi en billig för ingen av oss ser ingen skillnad iaf på en billig eller dyr (kostnad 600 med frakt)

*Beställde ringar på nätet, kostnad 600

*Gör dekoration och alla trycksaker själva

*Vi kommer gifta oss i kyrkan vi tillhör, ha middagen i församlingshemmet och festen hemma så därför blir lokalkostnaden gratis

*Köpt alkohol i Tyskland och passade på att åka förbi gekås på vägen hem för att handla kläder till barnen mm

*Vi önskar oss en liten slant till bröllopsresan istället för att få en massa grejer som vi inte har behov utav.

Vi har ingen riktig budget utan vi köper det vi tycker är nödvändigt. Det ska bli intressant att se vad kalaset gick på i slutändan för ca 60 gäster

• SupersurasunkSara

Kolla i olika facebookgrupper för bröllop, där säljs en massa saker billigt begagnat. Sälj sedan vidare grejerna där. 

Bestäm först vilket som är viktigt, att alla kan komma eller att ni kan bjuda på något 'finare'. Ett par som studerade vidare 'hela tiden' ville inte vänta längre men inte avstå från någon person, så de bjöd på kroppkakor  

Ett annat bjöd in till grillfest i trädgården där var och en tog med eget att dricka. 

Som någon skrev, tala inte om att det är brudbukett, bruduppsättning osv. Alt kolla runt om efter studenter som går floristlinjen, frisörlinjen osv och se om någon där kan hjälpa dig. 

Kolla upp lokaler tidigt, hyresgästföreningen har ibland lokaler som man kan hyra billigt om man bor i området, de som r med i hyresgästföreningen brukar få hyra gratis. Dock är de lokalerna inte alltid så stora och det kan finnas begränsningar om hur sent man får vara där. 

Önska er hellre pengar än presenter och ha då en fin låda där alla kan lägga ner valfritt belopp lite osynligt så ingen känner sig uttittad om de har lite dåligt ställt. 
    Eller önska er tjänster av alla istället för bröllopspresenter. 

En kompis önskade sig brudbukett och blommor till dukningen av mig tex (Jag gör pappersblommor av kaffefilter och kräppapper, det kan man lära sig att göra själv om man är lite händig, men med allt annat inför ett bröllop kanske man inte hinner) 

Hur mycket dekorationer vill ni ha? Det kan ju bero på lokalen också förstås  

Buffé är billigare än bordsplacering. 

Att köpa en liten ljudanläggning kan vara billigare än att hyra och kan säljas sen. Kolla överlag upp vad skillnaden blir i att hyra eller köpa, ibland är det billigare att köpa. 

Vad vill ni ha för kläder? Brudklänningen kan dra iväg på ganska mycket pengar, men finns ofta att köpa väldigt billigt begagnat. Det är ganska ofta någon har köpt fler än en, så ibland kan man få en helt oanvänd billigt. 
    Min svägerska har en oanvänd tex haha. 
    Det finns annars ofta väldigt fina andra klänningar man kan ha som brudklänning också. 

• Mojjan
    BuoBä skrev 2018-02-27 00:06:20 följande:

Håll tyst om att det är till bröllop när du beställer saker. En "festfrisyr" eller -makeup kostar mindre än en "bruduppsättning". Samma med tex tårta och blommor.

De lägger säkert mer tid på bröllopsvarianterna, men är man ingen bridezilla utan nöjer sig med "bra nog" kan man spara in en del där.

Allra billigast är det såklart att fixa hår, makeup, tårta och bordsdekorationer själv.

Håller med ovanstående!

Vad är viktigast? Prioritera det och snåla på resten om ni har möjlighet. För oss var lokalen, gästerna och maten viktigast så där lade vi mer pengar och engagemang. Allt krusidull runtomkring var vi däremot snåla med eftersom det var lågprioriterat för oss.

Att inte nämna ordet "bröllop" är också mitt bästa snåltips, faktiskt. Vi kom sjukt billigt undan både vad gällde bukett och tårta eftersom jag beställde "vanliga" saker som jag själv piffade lite (150 kr för buketten och 900 kr för 5 st mumsiga tårtor).

När det gällde hår och makeup så testade jag en helt ny salong i stan eftersom man kunde erbjuda lite billigare pris än de etablerade ställena. I priset ingick en provsminkning några veckor innan bröllopet så att vi var överens om utförandet och jag kunde välja att avboka om jag inte kände mig bekväm. Väldigt nöjd, och billigt blev det om man vågar chansa lite!

Klänningen kan bli en dyr historia, men jag var ute i god tid och hittade en urtjusig i butik som var nedsatt på slutrea från 20,000 kr till 1,900 kr (eftersom det var den sista kvar i en udda storlek med minimidja och jättebyst - som råkade funka super på mig som just rasat i vikt efter en förlossning och hade enorma amningstuttar Lät sy om den i butiken så att alla måtten stämde, och det kostade mig ca 200 kr. Det var verkligen värt det! Att jag nu 10 år senare inte kommer i den klänningen är ju en helt annan historia
  • Bunny on speed

Vad är din budget? Vad tycker ni är viktigt?

Vi hade ca 45 000 i budget. Det fördelades ungefär 15000 ringar (en till honom, två till mig. Vi bytte då ut våra förlovningsringar) 15000 bröllopsresa och 15000 bröllop. Jag gjorde mat bukett och dekorationer själv men vi la ut en hel del på bra fotograf.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Fjäril kär
    BuoBä skrev 2018-02-27 00:06:20 följande:

Håll tyst om att det är till bröllop när du beställer saker. En "festfrisyr" eller -makeup kostar mindre än en "bruduppsättning". Samma med tex tårta och blommor.

De lägger säkert mer tid på bröllopsvarianterna, men är man ingen bridezilla utan nöjer sig med "bra nog" kan man spara in en del där.

Allra billigast är det såklart att fixa hår, makeup, tårta och bordsdekorationer själv.

Håller INTE med!

Har man en fast budget och ett fast pris kan du självklart tala om att det är en brudbukett. " Jag vill ha vita blommor och det får kosta max NN kronor"

Inget fel att nöja sig med en gå-bort-bukett men det är dumt att tro att man inte har råd med annat.
  • Anonym (Elsa)

Skulle börja med att bestämma vad ni tycker är viktigt. För mig skulle det vara riktigt bra ringar i guld, som troligtvis då kommer hålla bättre än nåt billigt i silver. För att inte tala om att det blir lättare att kunna justera storlek t.ex. i framtiden.

Skulle också prioritera fotograf. Lita inte på att farbror Leif kan fixa bra bilder bara för att han har köpt sig en dyr dslr-kamera.

Kläder kan fixas relativt billigt på ex. ASOS. Inbjudningar och dekorationer går att göra själv. Eller så kan du kolla runt om det finns någon grafisk design-student som vill göra dem billigt.

Och som andra redan sagt, säg inte att det handlar om ett bröllop när du köper blommor etc.

• Anonym (Frida)

Är blommorna viktiga för dig och ni tänkt ta bilder efter vigseln där de skall vara med kanske det inte är så smart att köpa bara en vanlig gåbortsbukett. En brudbukett binds med tanke på att den skall hålla i flera timmar utan att stå i en vas och en varm sommardag kan blommorna sloka rejält efter en tid ute i värmen (talar av egen erfarenhet haha).

Vill du ha en bukett som håller längre är förslaget med fast budget som Fjäril kär ger bättre men om det är strunt samma om buketten ser ledsen ut efter vigseln så kan du naturligtvis resonera annorlunda.

• Pope Joan II
    Fjäril kär skrev 2018-02-28 12:54:55 följande:
    Håller INTE med!

Har man en fast budget och ett fast pris kan du självklart tala om att det är en brudbukett. " Jag vill ha vita blommor och det får kosta max NN kronor"

Inget fel att nöja sig med en gå-bort-bukett men det är dumt att tro att man inte har råd med annat.
    Vad jag hade velat se bilder från ditt bröllop! Det hade verkligen glatt mig, det är jag helt säker på. 

Om ämnet har jag dessvärre inget att komma med. 
  • Rock on
    LillaTjockaBertil skrev 2018-02-27 02:29:27 följande:

Vi körde borglig vigsel med bröllopsmiddag för närmsta familjen (25 gäster varav 5 barn under 5år) på restaurang där vi bjöd på huvudrätt, efterrätt och en valfri dryck. Inkluderat ringar, kläder, brudbukett och vigselavgift gick hela kalaset på strax under 20 000 kr.

Vigselavgift? Vi gifte oss också borgerligt men betalade inget
  • SofieJ
    Rock on skrev 2018-02-28 19:39:46 följande:

Vigselavgift? Vi gifte oss också borgerligt men betalade inget

Om vigselförrättaren måste ta sig till annan plats än anses rimlig så kan denne begära ersättning för resan. Någon avgift för själva vigseln får inte tas ut.
  • LillaTjockaBertil
    SofieJ skrev 2018-02-28 19:44:51 följande:

Om vigselförrättaren måste ta sig till annan plats än anses rimlig så kan denne begära ersättning för resan. Någon avgift för själva vigseln får inte tas ut.

Jo vi fick betala en avgift för själva vigseln då vi gifte oss i en annan kommun än den vi är skriven i. Detta gjorde vi eftersom vi bor i en liten kommun där borgerliga vigslar förrättas på ett kontor i kommunhuset medan grannkommunen är betydligt större och har inrett ett speciellt rum för just vigslar i en gammal arkitektritad offentlig byggnad från 1800-talet. Trots att vi ville ha ett litet billigt bröllop tyckte vi ändå det var värt att betala en tusenlapp extra för att slippa gifta oss på ett kontor.
  • SofieJ
    LillaTjockaBertil skrev 2018-03-01 06:28:51 följande:

Jo vi fick betala en avgift för själva vigseln då vi gifte oss i en annan kommun än den vi är skriven i. Detta gjorde vi eftersom vi bor i en liten kommun där borgerliga vigslar förrättas på ett kontor i kommunhuset medan grannkommunen är betydligt större och har inrett ett speciellt rum för just vigslar i en gammal arkitektritad offentlig byggnad från 1800-talet. Trots att vi ville ha ett litet billigt bröllop tyckte vi ändå det var värt att betala en tusenlapp extra för att slippa gifta oss på ett kontor.

Ah jag förstår, det scenariot slog mig inte. Sorry! :)
  • BuoBä
    Fjäril kär skrev 2018-02-28 12:54:55 följande:

Håller INTE med!

Jag tänkte främst på blomsterdekorationer, till borden eller kyrkan tex. Vill man ha en riktig brudbukett är det lite svårt att mörka vad den ska vara till...
  • Anonym (A)

Bästa bröllopet jag varit på var en avancerad knytis med 150 gäster som bidrog med stort som smått. Brudparet hade planerat och därifrån valde alla uppgifter eller inköp (fanns säkert de som köpte sig fria också )Vi var 4 som gjorde förrätt, brudens morfar ville köpa ringarna, mamman sydde brudklänningen, etc etc. Inga traditionella presenter. Fantastiskt!

Svar på tråden Budgetbröllop! Era bästa tips.