BuoBä skrev 2018-02-27 00:06:20 följande:
Håll tyst om att det är till bröllop när du beställer saker. En "festfrisyr" eller -makeup kostar mindre än en "bruduppsättning". Samma med tex tårta och blommor.
De lägger säkert mer tid på bröllopsvarianterna, men är man ingen bridezilla utan nöjer sig med "bra nog" kan man spara in en del där.
Allra billigast är det såklart att fixa hår, makeup, tårta och bordsdekorationer själv.
Håller med ovanstående!
Vad är viktigast? Prioritera det och snåla på resten om ni har möjlighet. För oss var lokalen, gästerna och maten viktigast så där lade vi mer pengar och engagemang. Allt krusidull runtomkring var vi däremot snåla med eftersom det var lågprioriterat för oss.
Att inte nämna ordet "bröllop" är också mitt bästa snåltips, faktiskt. Vi kom sjukt billigt undan både vad gällde bukett och tårta eftersom jag beställde "vanliga" saker som jag själv piffade lite (150 kr för buketten och 900 kr för 5 st mumsiga tårtor).
När det gällde hår och makeup så testade jag en helt ny salong i stan eftersom man kunde erbjuda lite billigare pris än de etablerade ställena. I priset ingick en provsminkning några veckor innan bröllopet så att vi var överens om utförandet och jag kunde välja att avboka om jag inte kände mig bekväm. Väldigt nöjd, och billigt blev det om man vågar chansa lite!
Klänningen kan bli en dyr historia, men jag var ute i god tid och hittade en urtjusig i butik som var nedsatt på slutrea från 20,000 kr till 1,900 kr (eftersom det var den sista kvar i en udda storlek med minimidja och jättebyst - som råkade funka super på mig som just rasat i vikt efter en förlossning och hade enorma amningstuttar

Lät sy om den i butiken så att alla måtten stämde, och det kostade mig ca 200 kr. Det var verkligen värt det! Att jag nu 10 år senare inte kommer i den klänningen är ju en helt annan historia