• erijon

Vad äter era 5månaders?

Nyligen börjat introducera smaksensationer. Såser från vår mat går kanon, även mosad potatis med sås. Han verkar även gilla några frukter.

Ersättning vägrar han: eller rättare sagt, han vägrar flaskan (helammar).

Vill dels kunna ge flaska ned välling senare, och gärna ersättning resan nu då han äter varannan timma men ibland oftare. Hinner knappt göra saker. Vill få pappa mer delaktig (han vill framförallt).

Mer fast föda går sådär. Han verkar tex ibte gilla gröt. Visserligen bara provat Nestlé från 4mån.

Vad kan en frukost vara? (Ska prova andra märken gröt)

Kan man testa med välling? Högst troligt att det inte förändrar hans hat mot flaskan eftersom bröstmjölk i flaska inte ens duger (han verkar älska att amma..)

Också börja som smakportioner.

Kan man ge yoghurt? Typ turkisk yoghurt med mosad banan? Hört att man ska vänta med yoghurt, men sett frukt/yoghurtpuré på barnhyllan från 5-6mån.. förvirrad.

• Svar på tråden Vad äter era 5månaders?
  • EpicNurse

Prata med bvc!

Man ska inte ge mejeriprodukter som huvudingrediens i måltiden till så små barn!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Fia 28

Nej jogurt ska du inte ge. 
    Du kan testa en annan gröt, kanske blandat med fruktpure. Vet inte vilken du testat, men finns ju både majs, havre och ris tex. 

Går ju även att testa ersättning/välling i pipmugg om han vägrar flaskan.

• ALM82

Varför kokar du inte olika grönsaker till smakportionerna? Är det inte så man gör?

Jag har inte barn än, är gravid med mitt första. 

• erijon
    ALM82 skrev 2018-02-27 11:15:19 följande:

Varför kokar du inte olika grönsaker till smakportionerna? Är det inte så man gör?

Jag har inte barn än, är gravid med mitt första. 

Jodå, han har ätit broccoli och morot tex.

Spelar ingen roll vilken ordning man introducerar maten i.

Man gör väl olika helt enkelt, men jag vill ju kunna utöka det han smakat men täbker framförallt på gröten då det mättar bra eftersom jag helammar och han äter så ofta (jag blir låst i soffan, ammandes). Med lite gröt i magen tex, eller något annat mättande kanske han kan hålla sig iallafall 3 timmar någon gång.
  • erijon
    EpicNurse skrev 2018-02-27 09:29:10 följande:

Prata med bvc!

Man ska inte ge mejeriprodukter som huvudingrediens i måltiden till så små barn!

Nej, jag trodde väl det. Men det står så olika. Enligt många är det okej med turkisk yoghurt (kanske en deciliter) med fruktpuré eller tex mosad banan. Man kan ju ta större del banan och bara lite yoghurt.

Svårt att hitta komplement till välling och gröt. Det ger ju bra näring och mättnadskänsla tänker jag.
  • erijon
    Fia 28 skrev 2018-02-27 10:55:58 följande:

Nej jogurt ska du inte ge. 

Du kan testa en annan gröt, kanske blandat med fruktpure. Vet inte vilken du testat, men finns ju både majs, havre och ris tex. 

Går ju även att testa ersättning/välling i pipmugg om han vägrar flaskan.

Ja jag ska prova andra märkt. Men undrade om andra hade smarta tips till de barn som är för små för smörgås meb inte gillar gröt och vägrar flaska?

Fattar att jag KAN amma till frukost, men ibland kanske det är skönt att ge annat helt enkelt.
  • erijon
    milli79 skrev 2018-02-27 11:06:56 följande:

sagogrynet.wordpress.com/2010/08/23/darfor-bojkottar-jag-nestle/

Nestlé skulle jag aldrig köpa. Kolla upp det företaget.

Hipp och Holle är betydligt bättre om du nu måste köpa färdigt.

Kolla skrädmjölsgröt och hirsgröt el gröt på boveteflingor.

www.lifezone.se/barn-2/lchf-vlling/

Denna välling gjorde vi fast utan quinoa mjöl.

Annars åt våra vid 5mån:

Sötpotatis

Avokado

Gröt

Zucchini

Broccoli

Mm

Aldrig hört illa om det, därav att jag köpte deras gröt. Deras gröt blandas med lika delar vatten som pulver, dvs väldigt enkelt att göra smakportioner när man börjar (har blandat 15 ml av båda. Istället för att göra 3/4dl och slänga när dem fortfarande bara smakar en liten sked)

Semper då? Inte bra? Varför isåfall? Dem rekommenderas ju av Bvc!

Märket ?Holle? har jag aldrig sett i våra butiker.

Jag har flera större barn som ska till skola/dagis osv på morgonen. Så att stå och koka helt och få till med extra järn mm. Känns bökigt (visserligen inte provat) men visst kan det vara en bra idé. Hört gott om köpt gröt.

Varför skulle jag ge en bebis lchf? Finns ingen intolerans mot gluten eller liknande. Jag tror inte det finns någon anledning att ge det då (till en bebis!)

Avokado ska jag prova! Enkelt att mosa/ eller mixa? :)
  • emc85

När min var 5 månader åt han bröstmjölk och fick smaka något kryddmått av våran mat. Nu vid snart 10 månader så äter han frukost, lunch och middag samt ammar fritt övrig tid. Kan säga att jag fortfarande inte hinner saker men nu är det för att jag måste vakta honom hela tiden då han börjat klättra på allt. Amma i bärsele/sjal så har du en hand över och är inte fast i soffan?

• EpicNurse

Semper är visst då bra! Om du googlar ?test barnförsäkringen och välling? så hittar du vilka man ska undvika pga mycket tungmetaller, arsenik osv.

Nestle skulle jag heller aldrig köpa. Och välling har inte speciellt mycket näring, nej. Sen brukar en portion gröt till så små vara typ 1-1,5 dl, så det är inga 3-4 dl.

Man kan ge mjukt vitt bröd med tex leverpastej eller smör på. Grötpinnar, bananpannkaka, smoothie, kokta/ugnsbakade grönsaker och det mesta som man själv äter så länge det går att äran utan tänder

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Vad äter era 5månaders?