• erijon

Vad äter era 5månaders?

Nyligen börjat introducera smaksensationer. Såser från vår mat går kanon, även mosad potatis med sås. Han verkar även gilla några frukter.

Ersättning vägrar han: eller rättare sagt, han vägrar flaskan (helammar).

Vill dels kunna ge flaska ned välling senare, och gärna ersättning resan nu då han äter varannan timma men ibland oftare. Hinner knappt göra saker. Vill få pappa mer delaktig (han vill framförallt).

Mer fast föda går sådär. Han verkar tex ibte gilla gröt. Visserligen bara provat Nestlé från 4mån.

Vad kan en frukost vara? (Ska prova andra märken gröt)

Kan man testa med välling? Högst troligt att det inte förändrar hans hat mot flaskan eftersom bröstmjölk i flaska inte ens duger (han verkar älska att amma..)

Också börja som smakportioner.

Kan man ge yoghurt? Typ turkisk yoghurt med mosad banan? Hört att man ska vänta med yoghurt, men sett frukt/yoghurtpuré på barnhyllan från 5-6mån.. förvirrad.

• Svar på tråden Vad äter era 5månaders?
  • EpicNurse
    EpicNurse skrev 2018-02-27 12:04:05 följande:

Semper är visst då bra! Om du googlar ?test barnförsäkringen och välling? så hittar du vilka man ska undvika pga mycket tungmetaller, arsenik osv.

Nestle skulle jag heller aldrig köpa. Och välling har inte speciellt mycket näring, nej. Sen brukar en portion gröt till så små vara typ 1-1,5 dl, så det är inga 3-4 dl.

Man kan ge mjukt vitt bröd med tex leverpastej eller smör på. Grötpinnar, bananpannkaka, smoothie, kokta/ugnsbakade grönsaker och det mesta som man själv äter så länge det går att äran utan tänder

Inte barnförsäkringen haha. Barngröt ska det stå.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • möjligt

Semper är visst då bra! Om du googlar ?test barnförsäkringen och välling? så hittar du vilka man ska undvika pga mycket tungmetaller, arsenik osv.

Nestle skulle jag heller aldrig köpa. Och välling har inte speciellt mycket näring, nej. Sen brukar en portion gröt till så små vara typ 1-1,5 dl, så det är inga 3-4 dl.

Man kan ge mjukt vitt bröd med tex leverpastej eller smör på. Grötpinnar, bananpannkaka, smoothie, kokta/ugnsbakade grönsaker och det mesta som man själv äter så länge det går att äran utan tänder

1.5 dl portion till en 5 månaders låter väl mycket

Framförallt om man precis påbörjat smaksensationer, men du kanske menar om några månader när maten kommit igång mer?
  • Treansresa
    emc85 skrev 2018-02-27 11:44:09 följande:

När min var 5 månader åt han bröstmjölk och fick smaka något kryddmått av våran mat. Nu vid snart 10 månader så äter han frukost, lunch och middag samt ammar fritt övrig tid. Kan säga att jag fortfarande inte hinner saker men nu är det för att jag måste vakta honom hela tiden då han börjat klättra på allt. Amma i bärsele/sjal så har du en hand över och är inte fast i soffan?

Måste bara få skriva vad klockrent skrivet! Min är snart 9 månader och nu får man jaga, jaga och jaga istället!

Stressa inte med maten! Det kommer när det kommer! Släpp alla krav och måsten istället ett tag! Dom är bara små en gång!
  • EpicNurse
    möjligt skrev 2018-02-27 12:13:03 följande:

1.5 dl portion till en 5 månaders låter väl mycket

Framförallt om man precis påbörjat smaksensationer, men du kanske menar om några månader när maten kommit igång mer?

Absolut! Jag menar att när man läser på paketet så är en portion ungefär så mycket. Tyckte du skrev längre upp att det var onödigt att göra 3-4 dl och slänga, men det gör man ju aldrig eftersom en portion är mycket mindre.

Prova blanda gröten med bröstmjölk istället för vatten. Det blir näringsrikare och kanske lite godare enligt barnet.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Fia 28
    erijon skrev 2018-02-27 11:31:28 följande:
    Ja jag ska prova andra märkt. Men undrade om andra hade smarta tips till de barn som är för små för smörgås meb inte gillar gröt och vägrar flaska?

Fattar att jag KAN amma till frukost, men ibland kanske det är skönt att ge annat helt enkelt.
    Det kan ta några försök innan han accepterar gröten. Det går att testa lösare/tjockare blandat. Vi testade tre olika sorter innan vi hittade rätt. Risgröten var äckligt värre, majsgröten supergod men fick utslag, så till slut blev det havregröt. Men det är den som är tunnt tunnt pulver som inte ens smakar havre.
  • emc85

Välling och gröt är exakt samma sak näringsmässigt, bara olika konsistens, välling är flytande gröt helt enkelt.
  • erijon

Ja men den innehåller arsenik bla. Men å andra sidan innehåller all modersmjölkersättning palmolja.

Välling innehåller ju typ exakt samma som gröt.

Jag skrev 3/4 dvs tre fjärdedelar deciliter vilket enligt Sempers helt är en smakportion! Med nestlw blandar man varan med lika delar och kan därför blanda en matsked utan problem. Dvs knappt slänga någonting. Ursäkta min otydlighet.

Jag förstår det, men eftersom han är så liten än så ville jag prova lite mer puréaktiga saker.

Har fler barn, bara glömt av bebistiden och matbiten.
  • emc85

Jag ger gröten Little farmer, svenska och ekologisk, går hem här.

• erijon
    emc85 skrev 2018-02-27 11:44:09 följande:

När min var 5 månader åt han bröstmjölk och fick smaka något kryddmått av våran mat. Nu vid snart 10 månader så äter han frukost, lunch och middag samt ammar fritt övrig tid. Kan säga att jag fortfarande inte hinner saker men nu är det för att jag måste vakta honom hela tiden då han börjat klättra på allt. Amma i bärsele/sjal så har du en hand över och är inte fast i soffan?

Det är ju ganska exakt så vi gör. Han ammar fritt men der brukar vara varannan timma alt. Lite oftare ibland. Ibland som tröst, mys eller för att somna.

Ingen annan kan amma än jag, så jag vädjade om lite tips för att kunna öka på någon smakportion så att det så småningom kab ersätta ett mål amning. Konstigt när bebis äe 5mpb? Nej inte direkt.

Jag vill ibte amma helt i flera månader till och eftersom han vägrar flaskan så är detta alternativet.

INGEN behöver påpeka att amning är bäst för han har fått och får redan det bästa men jag vill komplettera för att om någras veckor ned lite tur ersätta kanske ett mål. Gröt säger många är bra! Men barnet visar tydligt att det inte är något för honom. Iallafall denna sort. Därav mina funderingar.

Vår sele är för stor för mig och all tyngd hamnar på nu a axlar. Sjal är inget jag är sugen på att köpa nu heller. Kan ibte Amma i varken sele eller sjal, går verkligen inte
Svar på tråden Vad äter era 5månaders?