• ssa123

Stavning? Är det omodernt eller?

Min äldsta går i åttan. Aldrig varit nån stjärna på språk men de har funkat och vi tragglade mycket med de i låg och mellanstadiet.

Nu vid jul hade hon B i svenska.

Alla läxor görs ju på datorn och det är inte ofta jag ser något hon handskrivit.

Idag hade hon dock lämnat en lapp med ett långt meddelande till mig. Handskrivet.

Den var KATASTROF. Felstavat på de enklaste ord.

Behöver man inte kunna stava idag eller? Med tanke på betyget.

Hur stavar och skriver era 15åringar?

• Svar på tråden Stavning? Är det omodernt eller?
  • Anna60

Nej, man har inte rättstavning eller välskrivning idag. Märkligt nog. Minns när vi hade rättstavningstimmar på svenskalektionerna. Idag kan folk inte stava utan wordprogrammens rättstavningskontroll.. Fruktansvärt. För att inte tala om den fula handstilen. Vedervärdigt.

• Anna60

PS: Mina ungar stavar som gudar, vi hade rättstavningslektioner hemma vid köksbordet :) Det skolan inte klarar, får vi själva fixa ju.

• EpicNurse

Det förvånar inte för det märks tydligt på hur galet dåligt folk stavar nuförtiden. Det borde verkligen ingå rättstavning i grundskolan just med tanke på det.

• Tommy182
    Anna60 skrev 2018-02-27 14:24:24 följande:

Nej, man har inte rättstavning eller välskrivning idag. Märkligt nog. Minns när vi hade rättstavningstimmar på svenskalektionerna. Idag kan folk inte stava utan wordprogrammens rättstavningskontroll.. Fruktansvärt. För att inte tala om den fula handstilen. Vedervärdigt.

Klart att rättstavning är grund för ett godkänt betyg i högstadiet.
  • Duckan

Min dotter går i åk 4 och stavar mycket bra så jag kan inte se att det skulle bli sämre framöver.
    Låter märkligt i er dotters fall ts.

• punktslash

För att inte tala om den fula handstilen. Vedervärdigt.

Det märks nu när 25-åringar dyker upp på jobbet och ska hålla presentationer utan Powerpoint. Der ser ut som lågstadiebarn kladdat på whiteboarden.
  • äldreochklokare

Rättstavning har man visst, dock inte välskrivning. Men tyvärr har nog barnet halkat igenom maskorna i nätet om stavningen är så usel som TS verkar mena. Dessutom, om man stavar så dåligt så märkts det även med rättstavningsprogram för en uppmärksam lärare, det blir olika felaktigheter då.
  • ssa123

Nä hon har inte halkat mellan. Detta har ju varit (och är fortfarande uppenbarligen) ett bekymmer så jag har lyft det specifikt redan många ggr.

• Åsa

Min är yngre och stavar utmärkt. Ganska säkert för att hon läser mycket; hon har skolkamrater med samma skolgång som stavar dåligt. Det är genom läsning de flesta som stavar väl har lärt sig. Lösryckt stavningsundervisning är ganska ineffektiv.

• Åsa
    ssa123 skrev 2018-02-27 14:15:01 följande:

Nu vid jul hade hon B i svenska.
    /.../
    Behöver man inte kunna stava idag eller? Med tanke på betyget.

Läser man kunskapskraven (Skolverkets hemsida) så står det faktiskt inget om stavning på högstadienivå. Den biten förväntas man gissningsvis ha klarat av tidigare. Däremot i kunskapskraven för mellanstadiet, där även ett E kräver "grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss säkerhet". Om nu stavningen är så dålig som du beskriver den är det ju konstigt om det inte uppmärksammats tidigare. 
  • Tangent

Det verkar som det är omodernt.
    Sonen går I åttan och stavar som en kratta, stavar fel på många enkla saker, han har dock bara D I svenska.
    Har varje utvecklingssamtal sedan I trean bett om att de ska öva på stavning, men inget har hänt under mellanstadiet. I högstadiet har de haft lite rättstavning, men de förväntas ju kunna detta I åttan.
    Försökt hemma många ganger, men han bara vägrar.

Minns fortfarande bilderna som sattes upp på flanellografen när vi hade rättstavning I lågstadiet. Märkligt att man inte använder det idag. 

• isaswe

Jobbar som just svensklärare i åk 7-9 och tror att betyget kan ha att göra med att läraren bortsett från just stavningen. I vissa fall där det är uppenbart att eleven har läs- och/eller skrivsvårigheter kan vi ?pysa? krav som ex skriva korrekt. Det behövs alltså ingen satt diagnos som dyslexi för detta.

Om felstavning inte stör förståelsen av texter lägger vi oftast inte någon längre tid vid det. Det finns tyvärr inte tid eller plats i kursplanen för att fokusera på regelrätt stavningsundervisning, utan man försöka få in den delen när eleverna skriver olika slags texter.

Sen håller jag med om att stavningen får utför, men det är som sagt svårt att få till sådan undervisning i åk 7-9. Dessutom, som någon nämnde ovan, kan man ju tycka att när eleverna kommet till högstadiet borde denna del tagits om hand om i de lägre stadierna.

• Fru Ve

Min son går i åk 4 och stavar bra tycker jag. Men han har som fritidsintresse att läsa och plöjer massor av böcker. Genom att läsa mycket texter så lär man sig hur ord stavas.

• Fru Ve

Min son går i åk 4 och stavar bra tycker jag. Men han har som fritidsintresse att läsa och plöjer massor av böcker. Genom att läsa mycket texter så lär man sig hur ord stavas.

• Pascal
    punktslash skrev 2018-02-27 15:04:52 följande:

Det märks nu när 25-åringar dyker upp på jobbet och ska hålla presentationer utan Powerpoint. Der ser ut som lågstadiebarn kladdat på whiteboarden.

25-åringar? Känns som du är inne på lite fel årskull nu. Jag är 27 och kan säga att vi 90-talister fick inte ha nån personlig dator som all undervisning gick igenom när jag gick i skolan. Vi hade vanliga blyertspennor och skrivböcker och dessutom lektioner i skrivstil och rättstavning på schemat ;) Dom födda 02-03 och framåt däremot är nog betydligt mer beroende av dator (tyvärr).
  • sextiotalist
    Pascal skrev 2018-02-28 15:10:43 följande:
    25-åringar? Känns som du är inne på lite fel årskull nu. Jag är 27 och kan säga att vi 90-talister fick inte ha nån personlig dator som all undervisning gick igenom när jag gick i skolan. Vi hade vanliga blyertspennor och skrivböcker och dessutom lektioner i skrivstil och rättstavning på schemat ;) Dom födda 02-03 och framåt däremot är nog betydligt mer beroende av dator (tyvärr).
    Det har hänt lite på några år. Flera av sonens jämnåriga fick redan på grundskolan egna datorer och på gymnasiet var det standard ( i varje fall på de större kommunala gymnasiekolorna vi känner till). Han är förvisso inte 25 men absolut en 90-talist och stavningen, tja, jag som förälder fick en bassning av läraren då jag tog upp stavning. Hon ville inte rätta, jag rättade (detta var på mellanstadiet), hon blev sur och jag upplös om att om inte ni fixar rättstavningen så gör jag det.

Han stavar bra och det har varit ett nöje att läsa hans texter under gymnasietiden
  • Pascal
    sextiotalist skrev 2018-02-28 15:27:49 följande:

Det har hänt lite på några år. Flera av sonens jämnåriga fick redan på grundskolan egna datorer och på gymnasiet var det standard ( i varje fall på de större kommunala gymnasiekolorna vi känner till). Han är förvisso inte 25 men absolut en 90-talist och stavningen, tja, jag som förälder fick en bassning av läraren då jag tog upp stavning. Hon ville inte rätta, jag rättade (detta var på mellanstadiet), hon blev sur och jag upplös om att om inte ni fixar rättstavningen så gör jag det.

Han stavar bra och det har varit ett nöje att läsa hans texter under gymnasietiden

Ok, då är det kanske olika från kommun till kommun för där jag gick så var det bara dom med tex dyslexi eller andra svårigheter som fick en egen dator. Mkt möjligt att dom som är

Födda i senare delen av 90-talet kanske hade det lite mer. Men är nästan helt säker på att vi inte är jättemånga 90-93:or som haft det så iaf :)
  • got

Jag är lärare på lågstadiet och är född på 80- talet och jag har haft både stavningsövningar (och läxor) samt välskrivning med mina elever, som nu går i 3:an. Det har de flesta av mina kollegor på min arbetsplats. Jag tycker att det är självklart att man kan skriva läsligt. Stavningen hänger mycket ihop med läsningen och jag tycker inte att stavningsläxor ger så jättemycket. De eleverna som läser mycket och med bra flyt stavar oftast bra. De som helst inte läser stavar sämre oavsett om de haft orden i läxa eller vi har tränat stavningsregler i skolan. Det finns liksom inte tiiräckligt med "språk" att hänga upp stavningen på.

Svar på tråden Stavning? Är det omodernt eller?