Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Hur kan vi ha hemlösa i Sverige?

Tommy182 skrev 2018-02-28 11:55:47 följande:
    Jag berättar ju bara vad jag ser, när det heller inte är så billiga adresser det handlar om så tänker man ju att det lär finnas betydligt fler på billigare adresser.
    Det är ju de billiga lägenheterna som är svårast att få tag på. Har man fått tag på en billig lägenhet i en större stad, så håller man på den stenhårt.

Vill man ha en lägenhet snabbt, så är det de dyra som är lättast att få (såvida man uppfyller kraven).
  • sextiotalist

Det är inte så svårt att förstå.
    Många hemlösa (som det påpekats förut) har en psykisk ohälsa bakom sig och klarar inte alltid av att ha ett eget boende.

Man bygger förvisso nytt, men de är dyra och höga krav för att få hyra dessa lägenheter.
    Vi har ett regelverk när det gäller boendet som inte "tillåter" enklare lägenheter som skulle vara billiga.

Många gamla lägenheter, som förut kunde hyras ut som rivningskontrakt, är numera renoverade och rätt dyra.

Det finns också en grupp hemlösa som inte ens trivs med att bo "ordnat", Förr i tiden benämndes de som luffare och (inte alla självklart) det var ett val de gjorde.

• sextiotalist
    cb66 skrev 2018-03-01 09:20:29 följande:
    Jag presenterade bara hur regeringarna har försökt att lösa problemet. Jag håller inte med om att det är ett bra sätt. Apoteken har blivit dyrare och det är sämre service på landsbygden. Bostäder som byggs är dyra och vänder sig till de rika i innerstäderna.
    Har det blivit sämre eller har de inte fått samma utbud på återförsäljare? När det gäller priser på många receptfria, så har de många gånger blivit lägre. När det gäller de receptbelagda så kan inte alltid apoteken bestämma över priserna, det är leverantören som bestämmer.

Själv är jag fortfarande lika förvånad när jag har köpt ett receptbelagt läkemedel hur billigt det varit.
    Sedan finns det läkemedel som man plockat bort från högkostnadsskyddet, men det kan man knappast belasta apoteken för
Svar på tråden Hur kan vi ha hemlösa i Sverige?