Du måste logga in för att svara i en tråd.

• scrapparlotta

förskottssemester?

Imorgon börjar jag nytt jobb, något jag inte gjort på 18 år....så jag vet inte riktigt vad jag ska tänka på....

Bla så nämnde dom på mitt gamla jobb att jag skulle tänka på att be om förskottssemester. Är det nåt som är bra att göra? Tjejen på mitt gamla lönekontor sa att det ska jag absolut kräva...men sen var jag och pratade med facket på mitt jobb, hon sa att det inte alltid var till nån fördel.

Nåt mer jag ska tänka på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-28 09:36
    Kanske ska tillägga att det är ett monteringsjobb jag ska börja på....har även haft monteringsjobb nu..

• Svar på tråden förskottssemester?
  • Gamear

Du ska framförallt tänka på när du slutar. Jag har förskottssemester så slutar jag i tex september och tagit ut alla dagar så behöver jag betala tillbaka.

Men skönt att ha sina dagar utan att först behöva jobba ihop alla utan vila på vägen.

Slutar jag mitt jobb kommer jag göra det mellan januari till april så jag slipper få minskad lön.

• LFF

De flesta ställen jag vet där man har förskottssemester så är man återbetalningsskyldig om man arbetat kortare tid än fem år när man byter jobb. Har du planer på att vara kvar längre än fem år så spelar det ingen större roll. Men detta borde ha avtalats i samband med att du skrev på papprena. Att komma med det i efterhand när du börjar låter rätt orimligt.

• scrapparlotta
    LFF skrev 2018-02-28 11:53:41 följande:

De flesta ställen jag vet där man har förskottssemester så är man återbetalningsskyldig om man arbetat kortare tid än fem år när man byter jobb. Har du planer på att vara kvar längre än fem år så spelar det ingen större roll. Men detta borde ha avtalats i samband med att du skrev på papprena. Att komma med det i efterhand när du börjar låter rätt orimligt.

Jaha....det lät på tjejen på mitt lönekontor att jag kunde ta det med dom nu när jag började...jag visste inte att det fanns nåt som hette så här...så dumt. Jaja, jag får ju semesterlön från mitt gamla jobb...
  • sextiotalist

Förskottssemester, förskottslön etc, sådant brukar regleras av det kollektivavtal (eller policys) man är knuten till på företaget, ofta är det inte något man förhandlar om (fast undantag finns säkert).

• punktslash

Man har laglig rätt till semester även under första året (enligt vissa regler), det är dock obetald semester!

Men som redan sagts i tråden, de flesta arbetsgivare tillämpar förskottssemester.

• Mrs Green

Förskottssemester kan det väl både kallas om man får betald semester som förutsätter att man jobbar hela året, alltså du får t.ex. 25 dagars semester varje år, men om du något år slutar t.ex sista september, och redan har tagit ut alla 25 dagarna, så får du betala tillbaks 6 dagar (?) eftersom du inte jobbar oktober-december. Fast ofta vet man kanske redan under sommaren om man tänker sluta under hösten och då kan man ju se till att inte ta ut alla dagar.

Men det finns också företag som egentligen har "efterskottssemester", dvs man jobbar in semesterdagarna ett år och tar ut ledigheten året efter, men att de "bjuder" på semester första året förutsatt att man jobbar kvar ett visst antal år (som LFF skrev här ovan). Jag hade ett jobb där de gjorde så för nyexaminerade som inte hade jobbat in någon semester på tidigare jobb. Där började jag i juni och fick då ta ut 4 veckors betald semester redan första sommaren, men om jag slutade inom fyra år så fick jag betala tillbaks motsvarande en vecka per år. 

Fast obetald semester har man alltid rätt till även som nyanställd, och om du får ut intjänad semester i pengar från ditt gamla jobb, så kan du ju använda dem att leva på.

Svar på tråden förskottssemester?