Inlägg från: Mrs Green |Visa alla inlägg
  • Mrs Green

förskottssemester?

Förskottssemester kan det väl både kallas om man får betald semester som förutsätter att man jobbar hela året, alltså du får t.ex. 25 dagars semester varje år, men om du något år slutar t.ex sista september, och redan har tagit ut alla 25 dagarna, så får du betala tillbaks 6 dagar (?) eftersom du inte jobbar oktober-december. Fast ofta vet man kanske redan under sommaren om man tänker sluta under hösten och då kan man ju se till att inte ta ut alla dagar.

Men det finns också företag som egentligen har "efterskottssemester", dvs man jobbar in semesterdagarna ett år och tar ut ledigheten året efter, men att de "bjuder" på semester första året förutsatt att man jobbar kvar ett visst antal år (som LFF skrev här ovan). Jag hade ett jobb där de gjorde så för nyexaminerade som inte hade jobbat in någon semester på tidigare jobb. Där började jag i juni och fick då ta ut 4 veckors betald semester redan första sommaren, men om jag slutade inom fyra år så fick jag betala tillbaks motsvarande en vecka per år. 

Fast obetald semester har man alltid rätt till även som nyanställd, och om du får ut intjänad semester i pengar från ditt gamla jobb, så kan du ju använda dem att leva på.

Svar på tråden förskottssemester?