• UniformYankie

Plötsligt hudproblem, jätteknottrig hud från ingenstans??

Hjälp!
    Från nedre hälften av kinderna och ner till käken, en bit in på hakan, och runt munnen, har jag plötsligt fått jättekonstig hud. Alltså inget alls i pannan, på/runt näsan, kanterna av ansiktet, etc. 

Det är som små knottror liksom. Absolut inte finnar. Det kliar inte, men kan svida pyttelite om man rör vid det. Det har börjat för max 1,5 vecka sedan och har eskalerat väldigt fort. 

Jag är 21 och har aldrig haft hudproblem innan. Jag är inte gravid, går inte på p-piller eller något sånt, äter som jag alltid har ätit - en varierad och hälsosam kost, inga förändringar där. Har fått en släng av influensan, men är nu frisk bortsett från den eviga hostan.
    De enda mediciner jag tagit de senaste 2 veckorna är Cocillana-Etyfin och Ibumetin 400mg. 

Att jag inte går till doktorn är för att  jag är en nybliven student som inte tagit studielån och nyligen haft min första tenta som jag som distanselev fick betala 250kr/h för, plus ett ton kurslitteratur att köpa. 
    Hoppas att här finns någon hudläkare eller att här är någon som upplevt detta själv och bär på svaret.

• Svar på tråden Plötsligt hudproblem, jätteknottrig hud från ingenstans??
  • Duckan

Jag kan bara sia såklart, men har det själv och det kan te sig lite olika. Googla på perioral dermatit. Tycker du att det är igenkänning på symptomen så går det att antingen behandla genom att inget göra, dvs inget smörj och inget smink eller köpa ex Rozex på apoteket (det var vad jag fick via läkare när jag sökte för det) och smörja. Även med smörj kan läkningen ta lång tid.

• UniformYankie
    Duckan skrev 2018-02-28 10:39:13 följande: