Duckan skrev 2018-03-01 08:55:03 följande:
Nu förstår jag, nej nej, om du inte tycker symptomen stämmer så ska du inte smörja med Rozex.
Jag tänkte mer på att du skrev att du slarvat överlag med att smörja in dig och i denna kalla väderlek kan vem som helst få en hud som bananas.
Jag får torrfläckar så här års och smörjer då med riktigt fet Cold Cream.
Nej gäller att vara försiktig! Det jag kände med smörjet var att, antingen förvärrar jag det genom att låta det vara eller så förvärrar jag det genom att smörja
Absolut! Det intressanta är väl dock att jag aldrig upplevt detta innan, och jag har faktiskt bara använt ansiktskräm (dag, natt, ögonkräm, ansiktstvål, etc) i ett år. Aldrig brytt mig innan för ja... jag har ju alltid haft problemfri, fin hud, oavsett väder och så. Så slarvar man 1 gång och bryter katastrofen ut!
Det låter bra! Själv använder jag Lifes Vitamin A cream när jag har torrfläckar. Riktigt bra är den, och priset med; 100ml för 100kr!
Elderberry skrev 2018-03-01 09:01:13 följande:
Ren BS i min mening

Jag vet inte varför forskare har så svårt att påvisa att viss föda kan påverka ens hud. För mig är det självklart att maten påverkar, äter jag chips varje dag (ja, jag har gjort det) = knottrig hud, slutar jag äta chips = knottrig hud borta efter 2 veckor. Jag har slutat äta chips efter sådana perioder kanske 4 ggr i mitt liv och alla gångerna har det förändrat min hud. En annan sak som påverkar min hud är socker från t.ex. kakor, det får jag finnar av, riktiga finnar alltså, inte knottror.
Om jag skulle gissa på varför det är såhär så skulle jag säga att den här maten, för mig, skapar någon sorts hormonreaktion som leder till hudförändringen. Varför? Ingen aning.
Att du helt plötsligt skulle få det låter ju lite annorlunda. Om du inte har ändrat hur du äter så borde det ju inte vara som för mig.
Ja en gammal väninna till mig som har (genetiskt "ärvd") acne, som påstod att den blev värre om hon åt choklad. Men iofs så har dom inte kunnat bevisa att ett gäng kvinnor som umgås ofta får synkad mens heller, så ja.. man ska väl inte alltid tro på sånt, ibland ska man nog lita mer på egen erfarenhet
Ja jag äter som jag alltid gjort. Kan vara stress, kan vara viruset som jag haft, eller så är det det som jag haft på armarna när jag var "liten" (hade keratosis pilaris) och att det liksom "eggats igång" av kylan och så.. väldigt märklig upplevelse hur som xD