• UniformYankie

Plötsligt hudproblem, jätteknottrig hud från ingenstans??

Hjälp!
    Från nedre hälften av kinderna och ner till käken, en bit in på hakan, och runt munnen, har jag plötsligt fått jättekonstig hud. Alltså inget alls i pannan, på/runt näsan, kanterna av ansiktet, etc. 

Det är som små knottror liksom. Absolut inte finnar. Det kliar inte, men kan svida pyttelite om man rör vid det. Det har börjat för max 1,5 vecka sedan och har eskalerat väldigt fort. 

Jag är 21 och har aldrig haft hudproblem innan. Jag är inte gravid, går inte på p-piller eller något sånt, äter som jag alltid har ätit - en varierad och hälsosam kost, inga förändringar där. Har fått en släng av influensan, men är nu frisk bortsett från den eviga hostan.
    De enda mediciner jag tagit de senaste 2 veckorna är Cocillana-Etyfin och Ibumetin 400mg. 

Att jag inte går till doktorn är för att  jag är en nybliven student som inte tagit studielån och nyligen haft min första tenta som jag som distanselev fick betala 250kr/h för, plus ett ton kurslitteratur att köpa. 
    Hoppas att här finns någon hudläkare eller att här är någon som upplevt detta själv och bär på svaret.

• Svar på tråden Plötsligt hudproblem, jätteknottrig hud från ingenstans??
  • Duckan

Jag kan bara sia såklart, men har det själv och det kan te sig lite olika. Googla på perioral dermatit. Tycker du att det är igenkänning på symptomen så går det att antingen behandla genom att inget göra, dvs inget smörj och inget smink eller köpa ex Rozex på apoteket (det var vad jag fick via läkare när jag sökte för det) och smörja. Även med smörj kan läkningen ta lång tid.

• UniformYankie
    Duckan skrev 2018-02-28 10:39:13 följande:

Jag kan bara sia såklart, men har det själv och det kan te sig lite olika. Googla på perioral dermatit. Tycker du att det är igenkänning på symptomen så går det att antingen behandla genom att inget göra, dvs inget smörj och inget smink eller köpa ex Rozex på apoteket (det var vad jag fick via läkare när jag sökte för det) och smörja. Även med smörj kan läkningen ta lång tid.

Tack för svar! 
    Jag sökte på det kände att symtomen inte riktigt stämde. "Perioral dermatit är en hudsjukdom som ger rodnad hud, små knottror och utslag som liknar finnar. Hudbesvären kommer kring munnen och ibland under näsan."

Men jag kom in på någon som heter Keratosis Pilaris, och det känns som att det stämmer mer in på mina symtom, man nämner torr och känslig hud (vilket jag har), att man får det på sina kinder, och att det känns som gåshud typ, och att man ska vara noggrann med att smörja in sig - vilket nu i efterhand känns logiskt, för jag har glömt bort hudvården medan jag varit sjuk i några veckor. Minns nu att jag hade det på överarmarna kring puberteten, det är borta sedan länge men kanske är sånt som kan komma tillbaks fast på ett annat ställe på kroppen? 

Problemet nu är väl att jag inte kan vara 100% säker och nu inte vet om jag måste smörja mig eller ska strunta i det Obestämd

Var har du det? Känns det typ som gåshud? Får du rodnad hud? 
  • Duckan

Varför skulle du inte smörja in dig undrar jag? Jag har extremt torr hud och speciellt på vintern så att inte smörja är inget alternativ.

• kela t

Även personer som fått glutenallergi får utslag runt munnen av bröd bland annat som de tuggar..men det behöver inte vara det..

• Elderberry

Jag brukar få liknande knottror, dock i panna och på hakan, när jag äter lite för mycket oljig mat, typ pommes, eller chips. Jag vet inte exakt varför kroppen reagerar så, men det brukar försvinna helt om jag går utan sådan mat en tid.

• UniformYankie
    Duckan skrev 2018-02-28 11:00:35 följande:

Jag ser inte klok ut just nu, hehe. har både en omgång av PD samt en känslig hud som tar stryk av kylan.  Jag liknar denna bild: https://sethandsally.com/magazine/perioral-dermatit/

Men om du slarvat med huden och i de här minusgraderna kan det ju vara något sådant som du själv hittat.

Duckan skrev 2018-02-28 11:01:49 följande:

Varför skulle du inte smörja in dig undrar jag? Jag har extremt torr hud och speciellt på vintern så att inte smörja är inget alternativ.

Mitt är helt hudfärgat, det som är rött är det jag petat på, och verkade som att PD oftast ser rodnande ut? 
    När jag tittade  på behandling av PD så stod det att det var jättedåligt att smörja in sig, att det kunde förvärra det ännu mer. Förvånad
    kela t skrev 2018-02-28 11:06:54 följande:

Även personer som fått glutenallergi får utslag runt munnen av bröd bland annat som de tuggar..men det behöver inte vara det..

Hm, ja jag tror jag har hört det innan. Men borde man inte få andra symtom då? Jag har (och har haft) ett flertal andra allergier, den enda jag inte kräks av är pollen Obestämd
    Elderberry skrev 2018-02-28 11:07:31 följande:

Jag brukar få liknande knottror, dock i panna och på hakan, när jag äter lite för mycket oljig mat, typ pommes, eller chips. Jag vet inte exakt varför kroppen reagerar så, men det brukar försvinna helt om jag går utan sådan mat en tid.

Ja jag har alltid tänkt att jag får mer vanliga finnar bara när jag ätit oljig mat, men på nyhetsmorgon för ett tag sedan så sade de att maten inte påverkar..skumt!  Men detta har jag aldrig varit med om innan i ansiktet, så vore konstigt om det plötsligt blev så, men jag kan förstås ha fel. 

Jag har varit noga med smörjandet  sen igår och det är sjukt, men det har redan lugnat sig. Jag som tänkte att det var bra att låta huden få vara sig själv, haha.. 
  • Duckan

Nu förstår jag, nej nej, om du inte tycker symptomen stämmer så ska du inte smörja med Rozex.
    Jag tänkte mer på att du skrev att du slarvat överlag med att smörja in dig och i denna kalla väderlek kan vem som helst få en hud som bananas.
    Jag får torrfläckar så här års och smörjer då med riktigt fet Cold Cream.

• Elderberry
    UniformYankie skrev 2018-03-01 08:42:04 följande:
    Ja jag har alltid tänkt att jag får mer vanliga finnar bara när jag ätit oljig mat, men på nyhetsmorgon för ett tag sedan så sade de att maten inte påverkar..skumt!  Men detta har jag aldrig varit med om innan i ansiktet, så vore konstigt om det plötsligt blev så, men jag kan förstås ha fel. 
    Ren BS i min mening Jag vet inte varför forskare har så svårt att påvisa att viss föda kan påverka ens hud. För mig är det självklart att maten påverkar, äter jag chips varje dag (ja, jag har gjort det) = knottrig hud, slutar jag äta chips = knottrig hud borta efter 2 veckor. Jag har slutat äta chips efter sådana perioder kanske 4 ggr i mitt liv och alla gångerna har det förändrat min hud. En annan sak som påverkar min hud är socker från t.ex. kakor, det får jag finnar av, riktiga finnar alltså, inte knottror.
    Om jag skulle gissa på varför det är såhär så skulle jag säga att den här maten, för mig, skapar någon sorts hormonreaktion som leder till hudförändringen. Varför? Ingen aning.

Att du helt plötsligt skulle få det låter ju lite annorlunda. Om du inte har ändrat hur du äter så borde det ju inte vara som för mig.
  • UniformYankie
    Duckan skrev 2018-03-01 08:55:03 följande:

Nu förstår jag, nej nej, om du inte tycker symptomen stämmer så ska du inte smörja med Rozex.
    Jag tänkte mer på att du skrev att du slarvat överlag med att smörja in dig och i denna kalla väderlek kan vem som helst få en hud som bananas.
    Jag får torrfläckar så här års och smörjer då med riktigt fet Cold Cream.

Nej gäller att vara försiktig! Det jag kände med smörjet var att, antingen förvärrar jag det genom att låta det vara eller så förvärrar jag det genom att smörja Gråter

Absolut! Det intressanta är väl dock att jag aldrig upplevt detta innan, och jag har faktiskt bara använt ansiktskräm (dag, natt, ögonkräm, ansiktstvål, etc) i ett år. Aldrig brytt mig innan för ja... jag har ju alltid haft problemfri, fin hud, oavsett väder och så. Så slarvar man 1 gång och bryter katastrofen ut! Förvånad

Det låter bra! Själv använder jag Lifes Vitamin A cream när jag har torrfläckar. Riktigt bra är den, och priset med; 100ml för 100kr!
    Elderberry skrev 2018-03-01 09:01:13 följande:
    Ren BS i min mening Jag vet inte varför forskare har så svårt att påvisa att viss föda kan påverka ens hud. För mig är det självklart att maten påverkar, äter jag chips varje dag (ja, jag har gjort det) = knottrig hud, slutar jag äta chips = knottrig hud borta efter 2 veckor. Jag har slutat äta chips efter sådana perioder kanske 4 ggr i mitt liv och alla gångerna har det förändrat min hud. En annan sak som påverkar min hud är socker från t.ex. kakor, det får jag finnar av, riktiga finnar alltså, inte knottror.
    Om jag skulle gissa på varför det är såhär så skulle jag säga att den här maten, för mig, skapar någon sorts hormonreaktion som leder till hudförändringen. Varför? Ingen aning.

Att du helt plötsligt skulle få det låter ju lite annorlunda. Om du inte har ändrat hur du äter så borde det ju inte vara som för mig.
    Ja en gammal väninna till mig som har (genetiskt "ärvd") acne, som påstod att den blev värre om hon åt choklad. Men iofs så har dom inte kunnat bevisa att ett gäng kvinnor som umgås ofta får synkad mens heller, så ja.. man ska väl inte alltid tro på sånt, ibland ska man nog lita mer på egen erfarenhet Drömmer

Ja jag äter som jag alltid gjort. Kan vara stress, kan vara viruset som jag haft, eller så är det det som jag haft på armarna när jag var "liten" (hade keratosis pilaris) och att det liksom "eggats igång" av kylan och så.. väldigt märklig upplevelse hur som xD  
  • Duckan
    Det låter bra! Själv använder jag Lifes Vitamin A cream när jag har torrfläckar. Riktigt bra är den, och priset med; 100ml för 100kr!

Ska ta mig en titt på den, tack. Alltid bra med tips!
Svar på tråden Plötsligt hudproblem, jätteknottrig hud från ingenstans??