• gbgumman

Månadspeng 14 år

Vad har era 13-15 år i månadspeng. Frågar särskilt er som inte ger hela barnbidraget. 

Vår son får 200kr och då köper jag allt han vill ha i klädväg och annat nödvändigt. Jag sticker även till han pengar om han vill fika eller gå på bio eller göra något annat som jag vill unna honom. Dessa pengar ska han liksom ha till små lull lull. Köpa lite godis (han brukar tydligen köpa sig lite när han vill fira ett bra prov eller så har ha förstått) eller något onlinespel eller liknade. Känna att han har lite på kortet liksom. 

Tycker ni jag borde höja? Känner mig lite snål när jag hör att andra får hela barnbidraget. 

Jag vill inte inför något motkrav som städning eller så. Det går bort. 

• Svar på tråden Månadspeng 14 år
  • Duckan

Vi ska precis ge vår 11-åring ett kort (hon har ej fritids och vill ibland handla mellanmål eller hitta på nåt med kompisarna) och vi har nog tänkt 200 kr till henne och hon är ju yngre. Tänker att en tonåring behöver än lite mer. Fast om ni ändå ger extra pengar utöver den summan så funkar det väl ändå.

• Aniiee

Barnbidraget. Vi fick det, brorssans ungar över 13 får det..... Bra sätt att lära sig hushålla och budgetera.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Mrs Green

Min tjej fyller 13 i sommar och hon får fortfarande 200 kr i månaden. Hon behöver inte köpa "nödvändiga" kläder (men om hon t.ex. vill ha en till tröja bara för att den är snygg, men hon redan har alldeles tillräckligt många tröjor, så får hon betala själv) och mobilkostnaden går på vårt familjekonto. 

Jag har funderat på om hon någon gång under närmaste året ska börja få hela barnbidraget och då betala allting själv. 

• gbgumman

Sonen är helt ointresserad av kläder och då menar jag helt. Han kan sätta på sig pyjamas och gå till skolan utan problem. Eller t-skirt i st 128 (165) lång utan att märka att den är liten. Så kläderna köper jag. Att då få hela barnbidraget skulle vara lite mycket pengar för han. 

• gbgumman
    gbgumman skrev 2018-02-28 13:55:34 följande:

Sonen är helt ointresserad av kläder och då menar jag helt. Han kan sätta på sig pyjamas och gå till skolan utan problem. Eller t-skirt i st 128 (165) lång utan att märka att den är liten. Så kläderna köper jag. Att då få hela barnbidraget skulle vara lite mycket pengar för han. 

Ok bortse från den stavningen. 
  • Aniiee
    gbgumman skrev 2018-02-28 13:55:34 följande:

Fast varför måste han köpa just kläder för barnbidraget? Baskläder ska naturligtvis du som förälder stå för. Det du INTE ska stå för är de där bio- fika- krafs- tv-spels- whatever-pengarna. Eventuellt fritidsbusskort får han också köpa själv om det finns och "behövs" (vet ju inte var ni bor eller hur kollektivtrafiken är utformad) .
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • gbgumman
    Aniiee skrev 2018-02-28 14:12:13 följande:
    Fast varför måste han köpa just kläder för barnbidraget? Baskläder ska naturligtvis du som förälder stå för. Det du INTE ska stå för är de där bio- fika- krafs- tv-spels- whatever-pengarna. Eventuellt fritidsbusskort får han också köpa själv om det finns och "behövs" (vet ju inte var ni bor eller hur kollektivtrafiken är utformad) .
    Ok då blir svaret från dig att jag borde höja från 200 till 1000 kr. Det är inte särskilt ofta han begär fika pengar. Kanske 2-3 gången förre året. Men det behovet kan ju börja öka nu såklart. Tänkte lite naivt att de som får barnbidraget förväntas klara sig själv rätt mycket ekonomiskt. Så hade mina kompisar när jag var ung. Jag fick aldrig barnbidraget innan jag börjar gymnasiet. 
  • Kusin Krakel
    Aniiee skrev 2018-02-28 14:12:13 följande:

Varför naturligtvis? Det är nog rätt vanligt att ungdomar som får sitt barnbidrag/studiebidrag (eller motsvarande summa) ska betala sina kläder för det också. Att få tusen kr/månad i rena nöjespengar är mycket.
  • gbgumman
    Kusin Krakel skrev 2018-02-28 14:36:05 följande:
    Varför naturligtvis? Det är nog rätt vanligt att ungdomar som får sitt barnbidrag/studiebidrag (eller motsvarande summa) ska betala sina kläder för det också. Att få tusen kr/månad i rena nöjespengar är mycket.
    Jo så tänkte jag också att det var. Men jag har kanske fel. Sonen har inte klagat men han är van att ungås med vänner som kommer från familjer med större ekonomiskt svängrum än vi så han tänker nog knappt på summan. 
  • nnnnnnnn

vi ger 600 kr om städningen och skötsel av skola + husdjur görs... Städar hon inte rummet + husdjuret så drar vi av 150 kr/vecka, behövs tyvärr för att det inte ska gro igen.

då står vi för en basgarderob typ 1 par vinterskor, 1 par gympadojor/sneakers till vår/sommar/höst +  jacka/säsong om inte förra årets jacka är hel eller lagom i stl + 3 par jeans + ett par bra bh + några par rejäla trosor (hipster) + någon tröja. Resten köper hon själv tex om det ska vara speciella kläder eller lite roligare kläder.
    VI står för hygien tex schampo osv. men smink köper hon själv.
    Vi står för tränings och tävlingskläder/skor + avgifter + skjutsning osv.

Hon står för leksaker till husdjuret, vi för maten.
    Hon köper presenter till kamrater (rimlig nivå som tur är).
    Fika, bio mm. händer sällan men då bjuder vi ibland och hon betalar ibland.

Svar på tråden Månadspeng 14 år