gbgumman skrev 2018-03-01 13:56:37 följande:
Fint skrivet
Jag förstår det där som så många skriver om att lära sig hushålla med pengar. Samtidigt har jag inte egen erfarenhet då jag måste varit något konstigt barn själv. Behövde aldrig ta ansvar över köp med mera. Fick kanske studiebidraget andra året på gym. och även då helt utan krav. Tjata aldrig om pengar och fick rätt mycket utöver. Två år senare flytta jag hemifrån och börja ta studielån på 7500kr. Hade en hyra på 3500kr och ändå spara jag 1000kr. Jag levde alltså på 3000kr i månaden och det räckte till mat kläder böcker nöje.
Ja man tror liksom att ens barn borde vara som en själv men så behöver det ju inte vara.
Däremot så vet jag att vi prata mycket pengar i mitt hem. Jämförde priser och tänkte över inköp. Vi snåla inte med mina föräldrar var medvetna konsumenter vilket jag också är. Sonens lås till sitt skåp gick sönder var på han direkt efter skolan gick och reklamera bara 13 år gammal. Då blir man lite stolt.

Jag tror inte enda sättet att lära sig hushålla med pengar är att få barnbidraget och köpa allt själv. Ett ekonomiskt klimat i familjen och bra dialog kan vara nog så viktigt. Jag inbillar mig att att min uppväxt kanske liknar din, och jag har alltid varit ett ekonomiskt barn
Däremot tror jag att sonen kanske kan känna sig stolt och är i den åldern när han snart vill börja spara till större och dyrare inköp. Så jag hade ökat summan och så ska den täcka lördagsgodiset ni idag står för samt "vanligt" fika, bio och badhus med kompisarna. Är det en större utflykt som det är roligt för honom att följa med på kanske man kan ge ett extra bidrag. Busskort och mobil tycker jag det är bra att fortsätta betala eftersom han inte verkar vara en slösaktig tonårig som gör av med alla sina mobilpengar.