• gbgumman

Månadspeng 14 år

Vad har era 13-15 år i månadspeng. Frågar särskilt er som inte ger hela barnbidraget. 

Vår son får 200kr och då köper jag allt han vill ha i klädväg och annat nödvändigt. Jag sticker även till han pengar om han vill fika eller gå på bio eller göra något annat som jag vill unna honom. Dessa pengar ska han liksom ha till små lull lull. Köpa lite godis (han brukar tydligen köpa sig lite när han vill fira ett bra prov eller så har ha förstått) eller något onlinespel eller liknade. Känna att han har lite på kortet liksom. 

Tycker ni jag borde höja? Känner mig lite snål när jag hör att andra får hela barnbidraget. 

Jag vill inte inför något motkrav som städning eller så. Det går bort. 

• Svar på tråden Månadspeng 14 år
  • HelaGotland
    Marie357 skrev 2018-03-01 12:13:59 följande:
    Min 11 åring får 150:-, min 13 åring får 250:- och min 15 åring får 300:- Men då får de busskort, mobil och abonnemang och kläder, godis med mera..
    nouw.com/denöppnakampen

Ungefär som oss syskon när vi var små, det är inte snålt när föräldrarna står för allt annat. De pengarna ska gå till bio, godis, ev måtid på snabbkäksställen, serietidningar eller så.
  • Daimstruten

Jag önskar verkligen att det där med månadspeng funkade hos oss, men jag tycker det är för klurigt att hålla koll på vad det egentligen ska gå till. 11-åringen får 50 spänn i veckan vilket han oavkortat bränner på Roblox. Dottern på 14 trivs bäst hemmavid men ska hon för ovanlighetens skull iväg och shoppa med nån kompis så ser jag till att hon har pengar för fika/lunch och vid behov swishar jag henne pengar för eventuella klädinköp som kan dyka upp.

• BMHSG

Tycker absolut att 200 kronor låter fullt rimligt i och med att han i princip inte har några utgifter (i och med att du betalar det han behöver och t.o.m. skjuter till extrapengar ibland). Enda orsaken att få hela barnbidraget, i min åsikt, är om man måste köpa allt själv, inklusive nödvändiga kläder och dylikt. Annars tänker jag att en högstadieunge knappast har något behov av stora summor pengar om man liksom bara ska köpa lite godis och ett litet nöje här och där. Dessutom är det bra att det kanske finns lite incitament att spara pengar eller jobba till sig extra om han någon gång skulle vilja ha något lite dyrare! Om pengarna strömmar in konstant så att man alltid kan köpa vad man vill så lär man sig inget om ekonomi, sparande och att pengar inte är gratis (d.v.s. i verkliga världen får man arbeta för det).

• Anonym2721

Har en ganska stark åsikt om att man när man är 14 år så bör man få hela barnbidraget och betala alla utgifter på egen hand. Jag fick det i den åldern och jag känner att det hjälpte mig mycket i min relation till pengar. Då får man lära sig att ta ansvar, att när pengarna är slut så är de verkligen slut och det får konsekvenser.

• Mortiscia
    gbgumman skrev 2018-02-28 10:23:32 följande:

Vad har era 13-15 år i månadspeng. Frågar särskilt er som inte ger hela barnbidraget. 

Vår son får 200kr och då köper jag allt han vill ha i klädväg och annat nödvändigt. Jag sticker även till han pengar om han vill fika eller gå på bio eller göra något annat som jag vill unna honom. Dessa pengar ska han liksom ha till små lull lull. Köpa lite godis (han brukar tydligen köpa sig lite när han vill fira ett bra prov eller så har ha förstått) eller något onlinespel eller liknade. Känna att han har lite på kortet liksom. 

Tycker ni jag borde höja? Känner mig lite snål när jag hör att andra får hela barnbidraget. 

Jag vill inte inför något motkrav som städning eller så. Det går bort. 

Höja?? Med tanke på att du verkar stå för nästan alla hans utgifter borde du sänka till max en hundring. Dessutom får han dessa pengar utan motprestation, fullständigt fel då han aldrig lär sig värdet av pengar och att behöva göra rätt för sig. Du curlar sönder hans framtid.
  • Mortiscia
    Kusin Krakel skrev 2018-02-28 14:36:05 följande:
    Varför naturligtvis? Det är nog rätt vanligt att ungdomar som får sitt barnbidrag/studiebidrag (eller motsvarande summa) ska betala sina kläder för det också. Att få tusen kr/månad i rena nöjespengar är mycket.
    Naturligtvis ska föräldrar se till att barnen har en basgarderob. Varför? För att det är ens lagliga skyldighet. Vill man ge bort hela barnbidraget och säger att barnet själv ska se till att köpa kläder så gör man fel, man har fortfarande samma skyldighet som förälder.
  • snedtak
    gbgumman skrev 2018-03-01 13:56:37 följande:
    Fint skrivet
    Jag förstår det där som så många skriver om att lära sig hushålla med pengar. Samtidigt har jag inte egen erfarenhet då jag måste varit något konstigt barn själv. Behövde aldrig ta ansvar över köp med mera. Fick kanske studiebidraget andra året på gym. och även då helt utan krav. Tjata aldrig om pengar och fick rätt mycket utöver. Två år senare flytta jag hemifrån och börja ta studielån på 7500kr. Hade en hyra på 3500kr och ändå spara jag 1000kr. Jag levde alltså på 3000kr i månaden och det räckte till mat kläder böcker nöje. 

Ja man tror liksom att ens barn borde vara som en själv men så behöver det ju inte vara. 

Däremot så vet jag att vi prata mycket pengar i mitt hem. Jämförde priser och tänkte över inköp. Vi snåla inte med mina föräldrar var medvetna konsumenter vilket jag också är. Sonens lås till sitt skåp gick sönder var på han direkt efter skolan gick och reklamera bara 13 år gammal. Då blir man lite stolt. smile1.gif
    Jag tror inte enda sättet att lära sig hushålla med pengar är att få barnbidraget och köpa allt själv. Ett ekonomiskt klimat i familjen och bra dialog kan vara nog så viktigt. Jag inbillar mig att att min uppväxt kanske liknar din, och jag har alltid varit ett ekonomiskt barn

Däremot tror jag att sonen kanske kan känna sig stolt och är i den åldern när han snart vill börja spara till större och dyrare inköp. Så jag hade ökat summan och så ska den täcka lördagsgodiset ni idag står för samt "vanligt" fika, bio och badhus med kompisarna. Är det en större utflykt som det är roligt för honom att följa med på kanske man kan ge ett extra bidrag. Busskort och mobil tycker jag det är bra att fortsätta betala eftersom han inte verkar vara en slösaktig tonårig som gör av med alla sina mobilpengar.
  • Dementoria

Mina grabbar får 200 resp 350 kr/mån. De är 12 och 14 (jag kommer höja från 200 till 250 när tolvåringen fyller 13) och jag går efter Swedbanks sida (länk).

Jag köper de kläder de behöver, andra kläder får de köpa själva. Pengarna ska räcka till bio, godis, fika med kompisar, fickpeng på resa osv.

Jag skjuter till ibland men helst vill jag att de prioriterar själva och ser vad pengarna räcker till.

• Anonym2721
    Vinterankan skrev 2018-03-01 07:17:04 följande:

Vår 9-åring får 200kr så jag tycker det låter lite med 2-300 som tonåring. Men jag tror lite på filosofin att det är bättre att ge lite mer istället för att sticka till extrapengar så man lär sig att spara, hushålla och förstå pengar värde.

Fast det är nog tvärt om, väldigt mycket med 200kr för en 9-åring.
  • Mrs Green
    Mortiscia skrev 2018-03-24 21:58:07 följande:
    Naturligtvis ska föräldrar se till att barnen har en basgarderob. Varför? För att det är ens lagliga skyldighet. Vill man ge bort hela barnbidraget och säger att barnet själv ska se till att köpa kläder så gör man fel, man har fortfarande samma skyldighet som förälder.
    Ja, men ett sätt att se till att barnen (eller snarare tonåringarna) får de kläder de behöver är ju att ge dem pengar att handla kläderna för, och då lär man dem samtidigt att hushålla med pengarna. Men självklart måste man kolla att det är en rimlig summa, har de vuxit massor på kort tid och behöver en helt ny uppsättning vinterkläder på en gång kanske inte en månads barnbidrag räcker.

Och de måste ju få göra misstag i början, innan de lär sig. Första gången de köper en onödigt dyr tröja så att pengarna inte räcker till skorna som behövs på idrotten, kan man väl skjuta till lite. Men inte om det händer gång på gång...
  • Noname00

Varför inte ge motkrav.
    Bra krav är städa sitt rum, plocka i  ur disk, sköta husdjur etc.

Svar på tråden Månadspeng 14 år