Inlägg från: Anonym (ABC) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ABC)

Fick el i mig. Besöka sjukhus?

Alltså Har du ett eluttag inne i duschen? En duschsslang är inte särskilt specielt lång. Och för att tvätta med trasa med ena handen samtidigt man sprutar med duschen med andra handen så betyder det att eluttaget måste sitta väldig nära duschen. Och där finns regler för hur nära ett uttag får sitta. Tvivlar på att det får sitta inom räckhåll av slangen iallafall

• Anonym (ABC)

Reglerna ändras med tid såklart. Vad som var godkänt 1990 är väl kanske inte alltid godkänt idag, därmed inte sagt att de inte fortfarande existerar. Personligen har jag aldrig sett, eller inget av mina boenden har haft eluttag så att man når dessa med duschslangen. Med strålen, ja, om man har på full styrka. Har det varit så pass små badrum så har tex lysknapp suttit utanför dörren.

Jag kan absolut inte hur reglerna lyder med jag har nog skummat förbi nånting om olika zoner, typ i zoon 1 får ingen el finns och inom ett visst avstånd ska det finnas en fast skiljevägg mellan dusch och el osv. Men regler ändras ju som sagt hela tiden.

Men hursomhelst så ingår väl el & vattenlära i allmänbildningen så man vet att man inte gör så? Det känns ju märkligt att någon vuxen ska ha missat en sån sak.

• Anonym (ABC)
    Anonym (Suckföridioter) skrev 2018-03-01 02:13:43 följande:

Men jisses vad mycket skit som kommer ur din mun. Du har ju ingen koll på läget alls.

Jag bor i en nybyggd lägenhet (2017) och kan lätt nå uttaget med duschslangen. Det är inga problem alls

Undra just vem största idioten är? Lär dig läsa och förstå text istället!!!!

Jag har inte skrivit att det är si och så, utan min text framstår som VÄLDIGT osäkert. ?Jag kan inte reglerna? ?personligen aldrig sett? ?mina boenden har aldrig haft? ?skummat förbi nånting=har för mig jag har läst?

Folk kan väl googla själva om de undrar, fat det kan väl säkerligen inte du, för du bor i ett nybygge då du kan hela el läran förmodligen då

Uppenbarligen är det okej att ha så idag så länge det finns jordfelsbrytare.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (ja) skrev 2018-03-01 11:59:59 följande:

Vårt badrum är renoverat för kanske 10 år sedan (femtiotalshus, större hyresvärd) och det går lätt att nå eluttag med vattenslang om man nu skulle vilja. Uttaget sitter i list i övre framkant till badrumsskåp, max en halvmeter från duschförhänge. Det utgås väl från att man antingen badar eller har duschgardin för. I vår gamla lägenhet satt uttaget vid dörren, jag gissar att duschslangen hade nått inom ett par dm från det om man försökt.

Jag påstår inte att det är smart att duscha i eluttag, men din erfarenhet av hur badrum kan se ut är uppenbart begränsad.

Ja jag har ju nu givetvis inte bott i varenda lägenhet i hela Sverige.

Men ett 20-30 tal åtminstone, med hus inräknat då.

baraför att jag skriver vad MIN erfarenhet är så betyder det väl inte automatiskt att jag menar att det alltid är så?
  • Anonym (ABC)
    sextiotalist skrev 2018-03-01 13:24:37 följande:

Oj, så många flyttar. Det var bra jobbat

Tack?
Svar på tråden Fick el i mig. Besöka sjukhus?