• h019

Du är lite slarvig, din partner är extremt pedant. Hur löser ni det?

Alla är vi olika, det vet ni ju. Detta är ett problem som vi har hemma. Jag är lite kaosig som människa och har alltid varit det, Min sambo är städ hitler och letar fel överallt fast det aldrig är han som städar? Hans ?eget stök? är inget problem men så fort något jag stökat till blir det hus i helvete. Har nån samma problem och hur hanterar ni det?

• Svar på tråden Du är lite slarvig, din partner är extremt pedant. Hur löser ni det?
  • Fia 28

Hade tyvärr inte kunnat bo med någon som är totalt olika mej gällande städning. Det blir så mycket onödigt grälas.

• sextiotalist

Det hade inte fungerat, speciellt om personen hade förväntat sig att jag skulle städa på hans nivå. Hade han städat själv, inga problem.

• LFF

Om man inte är den som städar så har man ingen rätt att klaga på att det är stökigt *min åsikt*

• sextiotalist
    LFF skrev 2018-02-28 14:21:09 följande:

Om man inte är den som städar så har man ingen rätt att klaga på att det är stökigt *min åsikt*

Min åsikt också. Om någon av herrarna försökt att "klaga" på min städning, då har jag upplyst herrarna att det finns dammasugare och andra rengöringsmedel, gör det bättre själv (det hände bara en eller två gånger)
  • Anonym (enkelt)
    h019 skrev 2018-02-28 14:11:46 följande:

Alla är vi olika, det vet ni ju. Detta är ett problem som vi har hemma. Jag är lite kaosig som människa och har alltid varit det, Min sambo är städ hitler och letar fel överallt fast det aldrig är han som städar? Hans ?eget stök? är inget problem men så fort något jag stökat till blir det hus i helvete. Har nån samma problem och hur hanterar ni det?

Enkelt, man flyttar isär och så kan var och en leva som hen vill. Sen kan man träffas hos den ena eller den andra eller ute. Men då kan man inte gnälla över hur den andra bor för det har man inget med att göra, man bor ju inte där Flört
  • Anonym (Dam)

Jag är MYCKET stökig.

Han är sjukligt pedantisk. SJUKLIGT. verkligen.

Han städar, ploclar undan, dammsugar, diskar(ingen diskmaskin i vår lgh), putsar fönstren, viker tvätten, lagar hel och halvfabrikat och hamrar och spikar.

Jag tvättar kläder och lagar middag från grunden och bakar och syr.

Vi har hållit ihop i 14 år så det går.

Man måste bara hitta sin plats i hushållet.

Folk blir chockade över att jag inte gör något men jag gör annat-sånt som passar min talang.tex kan han knappt starta datorn utan instruktioner.Jag fixar hans mobil,bil,tv,stereo, allt tekniskt.Jag fixar allt pappersarbete, alla räkningar.

Jag undrar hur han skulle klara sig utan mig och han undrar hur jag skulle klara mig utan honom.

Allt går bara man vill och är villig att inse att vi har olika styrkor och svagheter som vi måste lära oss att leva med.Du kommer aldrig hitta någon som är exakt som dig i alla avseenden.Vi är alla olika.
  • LFF
    Mrs Moneybags skrev 2018-02-28 14:24:53 följande:

Konstigt att han är pedant och ändå inte städar?

Det finns många (män) som är "baksätespedanter" och tycker att det ska vara kliniskt rent men att "någon annan" ska göra jobbet.
  • Anonym (enkelt)
    LFF skrev 2018-02-28 14:46:28 följande:
    Det finns många (män) som är "baksätespedanter" och tycker att det ska vara kliniskt rent men att "någon annan" ska göra jobbet.
    Känner igen det där, min sambo är "baksätesekonomisk" och tycker allt är jättebilligt när någon annan betalar, när det är hennes tur så är allt jättedyrt Skrattande
  • LFF
    Anonym (enkelt) skrev 2018-02-28 14:53:31 följande:
    Känner igen det där, min sambo är "baksätesekonomisk" och tycker allt är jättebilligt när någon annan betalar, när det är hennes tur så är allt jättedyrt Skrattande
    Den varianten finns också Skrattande
  • Anonym (Tillåta)

Skulle aldrig vara ihop med en pedant person. Vi är ungefär lika slarviga på olika sätt. Annars löser vi allt genom att vara tillåtande båda två. Ingen försöker tvinga den andra att bli som en själv utan vi tänker att om vi ska bo ihop så väljer vi att inte kunna ha det som om ifall vi bott själva och kunnat bestämma allt själva.

• Anonym (mmm)

Nu kanske min man inte är riktigt lika mkt pedant som din, men helt klart hundra ggr mer än jag. Vi gör så att han städar om han känner för det (nästan alltid snabbare än jag hade tänkt städa Flört), annars städar vi gemensamt det viktigaste på helgerna (fast han gör alltid lite mer än mig) och köket är lite "heligt" för honom så han torkar alltid av diskbänk, spis osv. Däremellan försöker jag att inte sprida ut mina grejer för mycket. 

Man kan väl sammanfatta det med att den som stör sig på något får helt enkelt städa. Tycker din man kan göra detsamma!
  • Anonym (123)

Visste du inte det innan ni flyttade ihop?

Förundras alltid över detta fenomen i förhållanden. Man flyttar väl inte ihop om man är så olika när det gäller städning så det blir bråk.

• Anonym (Sprack)

Jag och min ex var för olika. Jag kunde få utskällning för att det stod en odiskad mugg i diskhon från frukosten när han kom hem.

Jag stod inte ut.

• annabellelee

Jag tror inte man räknas som pedant om man aldrig städar, utan ens partner får städa, och man inte störs av sitt eget ställe, utan bara partnerns. Då är man nog bara otrevlig.

• Aniiee

Mitt skrivbord vittnar om att det aldrig i helvete hade funkat.... =/

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Olika)

Den som är pedantisk får pedantstäda själv utan gnäll. Den andra får se till att underlätta och hålla ordning på sina saker så det inte är ivägen när pedanten städar.

Lagom kompromiss.

Jag har bekanta/vänner med liknande problem. Tex en gnäller jämt över att hon alltid får dammsuga, vilket hon gör varje dag minst en gång. Jag skulle aldrig i hela mitt liv få för mig om att slösa tid på att dammsuga om det redan är dammsuget liksom. Totalt slöseri på tid och liv. Vill en pedant göra det -fine- men jag har viktigare och roligare saker för mig än att dammsuga varje dag.

Svar på tråden Du är lite slarvig, din partner är extremt pedant. Hur löser ni det?