• Jojie

Min man vill inte ha sex

Jag har lagt det här även i kategorin ?sex och sånt? innan jag hittade denna kategorin.

Det blev ett långt inlägg men jag hoppas ni orkar läsa igenom för jag behöver alla tips jag kan få.

Jag och min man har varit ihop i drygt 9 år. Vi träffades när jag var 23 och han var 40 och han är mitt livs stora kärlek.

I början hade vi, som många nykära par, sex flera gånger per dag. Detta gick sedan ner till en gång/dag, ibland varannan dag. Helt normalt. Men när jag blev gravid för 6 år sen minskade sexet dramatiskt, helt på hans initiativ. Då hade vi sex max 1 gång/vecka. Efter förlossningen fick jag förlossningsdepression och sexet låg på is helt i 2-3 månader. Efter det har vi aldrig kommit igång ordentligt igen. Jag är kåt och vill men han vill ?aldrig?. Känns som att jag försökt allt. I början försökte jag göra närmanden, smeka honom lite när vi låg i sängen m.m. men jag blev alltid avvisad. Han var antingen för trött, stressad eller så skrattade han bara och sa ?men älskling...? och tog bort min hand. Efter flera månader av att ständigt bli avvisad bröt jag ihop, grät, bönade och bad. Fullständigt avtändande och fel, jag vet. Vi har pratat om det otaliga gånger och svaret blir alltid ?jag vet inte varför? Jag har försökt få veta om jag kan göra något annorlunda men får alltid höra ?Du gör inget fel, allt är bra. Jag ska försöka bättra mig? Kvällen efter att vi pratat har vi alltid sex men sen är allt tillbaka till det vanliga.

Jag har även försökt med att inte ta något initiativ alls, sagt att när du är sugen får du ta ett initiativ, fram till dess ska jag inte tjata. Men jag har dålig karaktär och efter 4 månader gav jag upp och tog initiativet i alla fall. Då hade vi sex, pratade efteråt och sa att nu skulle det bli ändring och vi skulle hitta tillbaka. Hade sex igen 2 dagar senare och sen var det tillbaks till avvisanden igen.

Nu har vi sex max 1 gång/månad. Varje gång jag försöker är det ?jag är kåt men jag är så trött. Vi kanske kan ha sex imorgon istället?? Och imorgon är det samma sak.

När vi väl har sex är det bra enligt mig (och enligt vad han säger, om det nu stämmer) Han kommer ganska snabbt men tyvärr tar det tid för mig trots att jag är jättekåt. Han får oftast smeka eller slicka i 20 minuter och blir såklart trött i armen och tungan. Det blir en stress för mig också och jag ligger och tänker ?nu måste jag komma, kom nu då..?

Jag funderar nu på om en lösning kan vara att jag pratar med honom om att jag bara smeker/suger honom till orgasm. Jag tänder ju sjukt mycket på att få ta på och smeka honom och skulle bli jättekåt av det och han skulle slippa känna pressen och stressen av att han måste få mig att komma och att det ska ta lång tid innan han kan sova eller vad han nu vill göra efteråt. Kanske kan det också öka hans lust och kåthet med bara njutning och ingen press.

Tror ni det är en lösning att ta upp med honom eller har ni några andra tips? Jag börjar bli smått desperat att få igång förhållandet. Jag har levt med ett i princip obefintligt sexliv sedan jag var 26 år och vill inte ha det så resten av mitt liv.

• Svar på tråden Min man vill inte ha sex
  • P Kanin

Hej Joje

Vad fint du skriver! Mycket empatisk och insiktsfullt, även om det känns mycket tydligt hur stort problem detta är för dig, och säkert för er båda. Det lovar gott för framtiden, men är givetvis ingen garanti för att sakerna kommer lösa sig...

Själva har vi ett mycket aktivt och skönt sexliv, även om jobb, barn etc. som oftast inte tillåter flera gånger om dagen, hahaha   Dock är det viktigt att det inte känns någon press, stress eller tvång (åtminstone inte annat än ev. avtalat ;-p ) runt sexlivet, och det ger givetvis ett svårt moment 22 när man har varit utan i lång tid och frustrationen påverkar allt man gör... I allt detta, är det också mycket viktigt att du inte känner skuld, utan förstår det är han som behöver hjälp och försöker reda ut hur han kan bygga upp lusten igen. Att bara vänta var ju uppenbarligen inte någon framgångsrik strategi...

Har ni försökt prata om era fantasier, och vad ni tänker på som gör er kåta? Kanske någon gång när ni ligger nära och känner intimitet, kärlek och förtroende för varandra? Har du berättat för honom att du onanerar (för det gör du väl, hoppas jag), och vad du tänker på medan du gör det? Gärna någon fantasi som även involverar honom    Har du frågat om han gör samma sak? Kanske han döljer något som han gärna vill berätta men behöver hjälp med att få ut, och som kan hjälpa att ta bort "måsten" och öppna upp för intimiteten igen?

Är det inget som funkar, så kan det ju tyvärr även vara så att sexlusten har försvunnit hos honom och att det är rent hormonellt och inte har med vare sig dig eller något annat att göra. I så fall finns det nog endast lösningar som piller (om han nu vill, men inte kan), hitta andra sätt att tillfredsställa din lust tillsammans (med utgångspunkt i dina eller delade fantasier), att acceptera att tiderna med flera gånger per dag är över och att det kommer bli såhär resten av livet, eller att göra slut och hitta någon med mera matchande sexlust. Det sista är i så fall inget du skall ha dåligt samvete över (been there, done that), då vi alla är olika och även förändras över tid, men det är givetvis ingen önskvärd situation då ni har barn tillsammans och även delar en gemensam kärlek som jag förstår det. Dock har du ett långt liv framför dig, och att leva utan sex när man har en så stark libido, är inget alternativ jag tror kan fungera om inte man hittar andra lösningar. Det är viktigt att acceptera olikheter och förstå det inte är något rätt eller fel i det, men att det dock kan vara svårt att dela ett liv ifall man är mycket olika på punkter man anser viktiga, vare sig det är sex eller annat. Bättre i så fall att hitta en lösning nu, innan ni båda blir bittra och sura över att livet passerar för er båda på ett sätt ni inte tycker är ok. Att stanna för att du känner dig tvingad av praktiska skäl, tror jag inte är någon bra idé då det i så fall bara kommer vara en tidsfråga innan en av er gör något riktigt dumt som lämnar er skilda med mycket dåliga känslor. Bättra istället att prata öppet och ärligt. Även om han är lite äldre än dig (som för oss själva) så har han ju också ett halvt liv kvar att leva och borde ha ett intresse av att det skall bli glada och sköna år, tillsammans eller var för sig.

Lycka till, du fina och kloka människa. Jag tror att om problemet kan lösas, så är du säkert rätt kvinna att lösa det. Om inte, så har du gett det ditt bästa och kan gå vidare med rent samvete.

Kram

• Bjoer
    Jojie skrev 2018-03-01 10:07:45 följande:
    Jag skulle aldrig få tillåtelse att ha sex med andra för honom. Och skulle jag säga att jag vill/ska så hade han nog inte blivit mer kåt, tvärtom hade han nog dragit sig undan än mer. I värsta fall begärt skilsmässa. Det är det sista jag vill.

Rent krasst är det så att jag behöver honom mer än han behöver mig. Nu vill jag ju vara med honom för att jag älskar honom men om han av någon anledning vill skiljas sen så vore det katastrof för mig. Att få en hyreslägenhet i denna stan är fullständigt omöjligt om man inte stått i kö i 10 år. Jag jobbar halvtid så att köpa lägenhet funkar inte heller. Jag har inget kontaktnät i närheten. Min familj bor 50 mil bort. Jag skulle alltså bli tvungen att flytta någon annanstans och utan hans godkännande har jag inte rätt att ta med barnet i en flytt till en annan stad. Så som sagt, jag behöver honom och jag vill inte riskera att han vill skiljas.

Avtar verkligen sexlusten så tidigt för män? Han var ju 44 år när hans sexlust dog

Ibland måste man riskera mycket för att få något. Du är 32 nu, det är fortfarande ungt. Du har tid att fixa saker. Vill du verkligen leva i ett sexlöst förhållande resten av livet?

Nu är det ju inte alls säkert att mitt förslag fungerar, så det är väl inte det första du ska prova. Men du måste få honom att förstå att du har behov och ifall de inte uppfylls så blir det konsekvenser. Problemet nu är ju att han är nöjd och har inga som helst incitament att göra något åt situationen. Annat än att slippa lite tjat från dig ibland. Även om han älskar dig och vill att du ska vara lycklig så om man inte känner problemet själv så är det svårt att motivera sig till att göra något åt det när det är vardag. Så för att han ska vilja lösa problemet så måste det finnas konsekvenser för honom om det inte gör det.

Att du går till andra, skiljsmässa etc. är konsekvenser. Det kanske räcker med att han ser att du flörtar med någon annan för att väcka lite svartsjukekänslor som kan tända till det hela? Uppenbarligen var han sugen i början av ert förhållande, så det finns ju något sätt att få igång honom.

Angående ålder så har jag ingen aning. Jag mest spekulerade lite. Jag är 36 och känner inga tecken på minskad sexlust alls. Nån annan här sa att de tappade den vid 30. Så det är nog individuellt.

• Bjoer
    P Kanin skrev 2018-03-01 10:35:00 följande:

Hej Joje

Vad fint du skriver! Mycket empatisk och insiktsfullt, även om det känns mycket tydligt hur stort problem detta är för dig, och säkert för er båda. Det lovar gott för framtiden, men är givetvis ingen garanti för att sakerna kommer lösa sig...

Själva har vi ett mycket aktivt och skönt sexliv, även om jobb, barn etc. som oftast inte tillåter flera gånger om dagen, hahaha   Dock är det viktigt att det inte känns någon press, stress eller tvång (åtminstone inte annat än ev. avtalat ;-p ) runt sexlivet, och det ger givetvis ett svårt moment 22 när man har varit utan i lång tid och frustrationen påverkar allt man gör... I allt detta, är det också mycket viktigt att du inte känner skuld, utan förstår det är han som behöver hjälp och försöker reda ut hur han kan bygga upp lusten igen. Att bara vänta var ju uppenbarligen inte någon framgångsrik strategi...

Har ni försökt prata om era fantasier, och vad ni tänker på som gör er kåta? Kanske någon gång när ni ligger nära och känner intimitet, kärlek och förtroende för varandra? Har du berättat för honom att du onanerar (för det gör du väl, hoppas jag), och vad du tänker på medan du gör det? Gärna någon fantasi som även involverar honom    Har du frågat om han gör samma sak? Kanske han döljer något som han gärna vill berätta men behöver hjälp med att få ut, och som kan hjälpa att ta bort "måsten" och öppna upp för intimiteten igen?

Är det inget som funkar, så kan det ju tyvärr även vara så att sexlusten har försvunnit hos honom och att det är rent hormonellt och inte har med vare sig dig eller något annat att göra. I så fall finns det nog endast lösningar som piller (om han nu vill, men inte kan), hitta andra sätt att tillfredsställa din lust tillsammans (med utgångspunkt i dina eller delade fantasier), att acceptera att tiderna med flera gånger per dag är över och att det kommer bli såhär resten av livet, eller att göra slut och hitta någon med mera matchande sexlust. Det sista är i så fall inget du skall ha dåligt samvete över (been there, done that), då vi alla är olika och även förändras över tid, men det är givetvis ingen önskvärd situation då ni har barn tillsammans och även delar en gemensam kärlek som jag förstår det. Dock har du ett långt liv framför dig, och att leva utan sex när man har en så stark libido, är inget alternativ jag tror kan fungera om inte man hittar andra lösningar. Det är viktigt att acceptera olikheter och förstå det inte är något rätt eller fel i det, men att det dock kan vara svårt att dela ett liv ifall man är mycket olika på punkter man anser viktiga, vare sig det är sex eller annat. Bättre i så fall att hitta en lösning nu, innan ni båda blir bittra och sura över att livet passerar för er båda på ett sätt ni inte tycker är ok. Att stanna för att du känner dig tvingad av praktiska skäl, tror jag inte är någon bra idé då det i så fall bara kommer vara en tidsfråga innan en av er gör något riktigt dumt som lämnar er skilda med mycket dåliga känslor. Bättra istället att prata öppet och ärligt. Även om han är lite äldre än dig (som för oss själva) så har han ju också ett halvt liv kvar att leva och borde ha ett intresse av att det skall bli glada och sköna år, tillsammans eller var för sig.

Lycka till, du fina och kloka människa. Jag tror att om problemet kan lösas, så är du säkert rätt kvinna att lösa det. Om inte, så har du gett det ditt bästa och kan gå vidare med rent samvete.

Kram

Mycket bra inlägg!
  • Jojie
    P Kanin skrev 2018-03-01 10:35:00 följande:

Hej Joje

Kram

Tack för ett långt och bra svar. :)

Jag har försökt fråga honom om vad han tänder på. Vissa saker vet jag ju såklart efter alla år tillsammans men det är snarare sånt jag har märkt under tiden, learning by doing vet du. ;P

Han verkar tycka att det är obekvämt att svara på sådana saker för han svarar oftast att han inte fantiserar om nåt speciellt eller att han bli kåt av mig. Jag vill ju veta vad MER han blir kåt av och tänder på. Men detta var lika redan i början av vårt förhållande. Så antingen så har han inga fantasier, vilket jag har svårt att tro, eller så är de grövre än vad han tror att jag klarar av. ;D

Jag har även försökt att fråga om hans tidigare förhållanden, vad de gjort, vad som var bäst o.s.v. men det vill han inte diskutera alls. Jag tycker det kan vara sexigt att höra vad han gjort med andra och kanske få tips där men han tycker inte att man ska diskutera ex med varandra.

Han vet att jag onanerar men inte i vilken omfattning tror jag. Jag har inte velat diskutera det med honom sen hans lust minskade. Jag tänker att det antingen kan ge dåligt självförtroende för honom att han inte kan prestera tillräckligt. Det höjer ju inte direkt hans lust. Eller att han tänker, fint då slipper jag, och lägger ner helt.

Tidigare när vi hade ett aktivt sexliv men var ifrån varandra några dagar kunde han fråga om jag smekt mig när han varit borta och vi kunde prata om det som ett förspel.

Jag har också funderat på om det är hormonellt. Han har väldigt sällan morgonstånd numera t.ex. Men han har å andra sidan aldrig problem med ståndet när vi väl har sex. Det är hårt som förr och håller sig hårt tills han sprutat.

Jag förstår vad du menar med att inte stanna av praktiska skäl och jag älskar honom fortfarande, men oavsett så finns det inget som skulle få mig att ge upp min son, vilket ju faktiskt skulle vara resultatet av en skilsmässa. Då får jag hellre sy igen musen om det ska behövas. ;D
  • Bjoer

Det går ju faktiskt att se till att man kan flytta utan att behöva ge upp sin son. Skaffa heltidsarbete, ställ dig i kö, kolla billigare bostadsrätter. Du kan ju börja förbereda, även om du inte tänker flytta, så ifall du kommer på andra tankar senare när du inte pallar längre, så är du inte i en beroendesits då. Och ifall ni löser det och du inte längre vill flytta, så har du iaf. ett bättre jobb och kan känna dig mindre beroende av honom. Win-win.

• Jojie
    Bjoer skrev 2018-03-01 11:21:01 följande:

Det går ju faktiskt att se till att man kan flytta utan att behöva ge upp sin son. Skaffa heltidsarbete, ställ dig i kö, kolla billigare bostadsrätter. Du kan ju börja förbereda, även om du inte tänker flytta, så ifall du kommer på andra tankar senare när du inte pallar längre, så är du inte i en beroendesits då. Och ifall ni löser det och du inte längre vill flytta, så har du iaf. ett bättre jobb och kan känna dig mindre beroende av honom. Win-win.

Jag kommer inte kunna jobba heltid. Halvtid är vad jag klarar som mest. De övriga 50% har jag sjukersättning. Visst är mitt mål att kunna jobba mer men det är inte aktuellt inom en överskådlig framtid i alla fall.

Jag kan ju absolut ställa mig i bostadskön. Det har bara känts så onödigt att betala några hundra varje år för att stå i en kö i 10 år innan jag får nytta av den. Men det är ju ett sätt att göra mig mindre beroende om några år iaf.

Billiga bostadsrätter finns dock inte i denna stan. Det beror ju på vad man räknar som billigt i och för sig men det blir miljonbelopp i alla fall.
  • Jojie
    Bjoer skrev 2018-03-01 10:47:04 följande:

Ibland måste man riskera mycket för att få något. Du är 32 nu, det är fortfarande ungt. Du har tid att fixa saker. Vill du verkligen leva i ett sexlöst förhållande resten av livet?

Nu är det ju inte alls säkert att mitt förslag fungerar, så det är väl inte det första du ska prova. Men du måste få honom att förstå att du har behov och ifall de inte uppfylls så blir det konsekvenser. Problemet nu är ju att han är nöjd och har inga som helst incitament att göra något åt situationen. Annat än att slippa lite tjat från dig ibland. Även om han älskar dig och vill att du ska vara lycklig så om man inte känner problemet själv så är det svårt att motivera sig till att göra något åt det när det är vardag. Så för att han ska vilja lösa problemet så måste det finnas konsekvenser för honom om det inte gör det.

Att du går till andra, skiljsmässa etc. är konsekvenser. Det kanske räcker med att han ser att du flörtar med någon annan för att väcka lite svartsjukekänslor som kan tända till det hela? Uppenbarligen var han sugen i början av ert förhållande, så det finns ju något sätt att få igång honom.

Angående ålder så har jag ingen aning. Jag mest spekulerade lite. Jag är 36 och känner inga tecken på minskad sexlust alls. Nån annan här sa att de tappade den vid 30. Så det är nog individuellt.

Du har så rätt i det du skriver. Jag vill inte leva såhär resten av livet, utan sex och närhet. Men jag vill leva med honom. Och han verkar onekligen rätt nöjd med hur det är.

Tack för ett bra svar! Du fick igång lite tankar och funderingar.
  • Trumslagaren

Viktigt ändå att du inte ger upp. Jag tror ändå på att försöka prata om det. Försöka lirka upp honom på något sätt. Vet inte när det där med sex avtar. Det är nog väldigt olika. Själv är jag 48 och tycker att jag inte kan få nog :)

Men förstår din situation med. Det är inte lätt med många saker som spelar in. Men någonstans måste du känna efter vad du mår bäst av.

• Jojie
    Trumslagaren skrev 2018-03-01 12:49:02 följande:

Viktigt ändå att du inte ger upp. Jag tror ändå på att försöka prata om det. Försöka lirka upp honom på något sätt. Vet inte när det där med sex avtar. Det är nog väldigt olika. Själv är jag 48 och tycker att jag inte kan få nog :)

Men förstår din situation med. Det är inte lätt med många saker som spelar in. Men någonstans måste du känna efter vad du mår bäst av.

Ja, jag vill jättegärna prata om det och hitta gemensamma lösningar. Problemet är väl att jag inte hittat något sätt att få honom att berätta vad han vill ha, vad han saknar och vad han behöver för att tända igen. Om jag bara kunde komma på hur jag ska få honom att vilja öppna sig mer. Eller ännu hellre att jag kunde komma på vad han saknar utan att han behöver säga det, men där har jag nog redan uttömt alla mins idéer.
  • Anders 386

Han kanske behöver omväxling? Låter som han jobbar hårt i 20 minuter för att han  ska ge dig orgasm, och sen går det ganska snabbt för honom?
    Han kanske vill få ut mer av sexet än att slita för din orgasm o sen i princip få utlösning i dig och sen är det över?

Vad får han? Smeker du honom och ger honom oralsex? Jag tror att nyckeln kan vara att han kanske tröttnat på ert vanliga sex, det är omväxling som behövs?

Jag kan vara helt fel ute, men kastar iaf in tanken...

Svar på tråden Min man vill inte ha sex