• LejonSa

2 års trots

Aliona skrev 2018-03-06 13:34:52 följande:

Kan pappan vara pappaledig lite? Alltså, ni kanske kan ta dubbeldagar typ en månad eller två. Iaf de dagar barnet inte är på fsk. Det måste vara fruktansvärt jobbigt för dig, och jag tycker riktigt synd om din son. Kan inte vara lätt att vara i en så känslig period och dessutom få ett syskon som är en jätteomställning, och så hinner inte mamma och pappa inte med honom. Kan pappan vara hemma två dagar i veckan så kan han helt ägna sig åt att ge kärlek, uppmärksamhet och trygghet åt sonen er.

Pappan har varit fl en hel del redan. Sonen började inte på fsk förrän han fyllt 2 år. Så vi har turats om att vara hemma med honom. Dessutom jobbar pappan väldigt flexibelt. Kan vara hemma redan kl 14-15. Men just nu med flytt och renoveringarna så upptar det hans tid efter jobbets. Och det måste det få göra. Det handlar om någon vecka till.

Hinner med sonen gör vi. Men inte på en nivå det var innan! Tycker mig känna av en underton i ditt inlägg som antyder att vi skulle åtsidosätta sonen. Kan ha fel om den antydan absolut men det är hursomhelst inte fallet. Vår son har varit igenom alldeles för mkt för sina 2 år varför vi också valt att vara hemma lämgre med honom. Han är trygg. Men han är också extremt van vid att vara med mig och pappa hela tiden utan konkurrens från någon. Och pga hans start så har han inte heller fått chansen att vänja sig så mkt vid andra barn och vuxna. Då vi aldrig lämnat ifrån oss honom mer än ett par timmar.

Han har reagerat kraftigt på sitt syskon. O det får han göra. Att det sker i en ålder som är jobbig redan och att jag då känner att jag emellanåt inte vet vad jag ska göra med hans tristess innebär inte att vi inte har tid för honom!
  • LejonSa
    LFF skrev 2018-03-06 13:41:06 följande:

Finns det några andra barn i sonens förskolegrupp som också är 15-timmars? Där ni kan ordna med lite lekdejter på de lediga stunderna?

Snart går det ju att ta med lillebror till öppna förskolan och där lära känna nya människor och kompisar till 2-åringen.

Prova att gå med i någon lokal Facebook-grupp och hitta andra föräldralediga med storasyskon att hänga med?

Ska faktiskt kolla upp det med Facebook grupp.

Förskolan trivs sonen på men det är lite tokigt att han hamnat på storbarnsavd. Dvs alla är mellan 3-6 år. Bara en som går 15 h.

Han kommer byta fsk i Augusti när vi flyttat också. Kommer bli lättare då med vänner i samma bostadsområde osv. O därute känner vi några familjer också. Ser fram emot denna flytt. De har dessutom en bättre öppen fsk där.
  • LejonSa
    LFF skrev 2018-03-06 14:26:58 följande:

När är det ni kommer att flytta? Tror absolut att det kommer att bli bättre bara ni får in nya rutiner och även att kunna vara ute mer. Då är det svårare för överskottsenergin att bli negativ och destruktiv som den gärna blir inomhus.

Vi flyttar om 2 veckor. Och då kommer föräldrarna och syskonen ner också. Han fullkomligt älskar dom och blir överlycklig bara de ringer FaceTime. Så det blir kul!

Jag håller med dig! Nu satt vi oss ner och pysslade lite. Innan matlagning. Skönt och lugnt.
  • LejonSa
    LFF skrev 2018-03-06 15:32:28 följande:

Vad roligt med flytt och besök! Och vad kul med en lyckad pysselstund!

Men då tycker jag bara att du ska andas igenom hans utbrott den närmaste tiden och fokusera på målet: Flytt och besök!

Och kom ihåg! Du är inte en dålig mamma!

Tack så jättemkt! <3

Du har verkligen peppat mig idag när det känts tungt.

Känns skönt att skriva av sig också. Man känner sig lätt ensammast i världen. Som att man är den enda som går igenom detta. Mamma brukar försöka påminna mig om att barn i mer eller mindre grad har denna fas. Jobbigast är att man inte vet när den avtar. Men att det bara är att härda ut. Men det är intw lätt alla gånger när missnöjdheten kickar in och inget nöjer honom. Rum fullt med leksaker men inget är kul. Pyssel är kul 10 min osv.

Känns som en käftsmäll emellanåt.
  • LejonSa
    LFF skrev 2018-03-06 15:47:06 följande:

Jag har 2x4-åringar så jag vet hur jobbigt det kan vara att ha två plåster på en där inget duger. Räddningen för oss var just att kunna vara ute så mycket som möjligt och att vi hade turen att de höll sig friska på förskolan. Men man märker även idag vilken skillnad det gör när de varit ute mycket och när vi haft innedagar... Det är betydligt grinigare och kortare stubin hos alla inblandade. Har två killar med väldigt mycket energi.

Det har hänt många gånger att man velat sälja minst en på Blocket (senast i helgen) så det är en jäkla tur att de är söta när de sover

Man blir dessutom lite frustrerad när man märker att det bara är mot mamma som denna trots kommer. Men då får man försöka se det som en person jag hörde sa: Barn trotsar mest mot den/de de är absolut tryggast med.

Åh 2 stycken! Då vet du absolut vad man pratar om.

Det blev en positiv och rolig dag till slut ändå. Först gick vi till parken. Gunga och rutschkana lite. Sen hem sova en stund. Därefter mellis och måla/pyssla lite. Sen kom pappa. Så fick lillen hjölpa till att packa lite i kartonger. Sen middag och FaceTime med sin favorit; mormor. Vattenlek i badet. Sova!

Hoppas hoppas dagen imorgon blir lika bra! Och du har rätt i att det gör skillnad att vara ute mkt. Så imorgon beger vi oss ut igen!

Oxh sista du skrev! Spot on!! Mot pappa är han inte alls lika trotsig! Men ja, har också hört det ang tryggheten. Och det låter ju ganska logiskt tycker jag.

Nu dags att sova och samla krafter! Tack återigen <3
  • LejonSa
    As86 skrev 2018-03-06 20:26:29 följande:

Säger som många andra, DU ÄR INGEN DÅLIG MAMMA .

Ni har en tung tid just nu. Bygg upp ett mantra att köra. Som någon nämnde, flytt och besök, flytt och besök. Säkert kommer mycket förändras till det bättre när ni flyttat. Då kan sonen iaf hjälpa till att packa upp kartonger hela dagarna :)

Unna dig något du mår bra av när barnen sover. Bada, ta en kopp te, köp en tidning, lägg dig i sambons famn eller vad det nu kan vara. Det är okej att fälla en utmattad tår eller två men påminn dig själv att DU ÄR EN BRA MAMMA SOM GÖR DITT YTTERSTA FÖR BÅDA DINA BARN SOM DU ÄLSKAR!

Tack så jättemkt <3

Att ta lite tid för sig själv är jag extremt dålig med. Alla säger det till mig också. Jag vet dock att jag behöver bli bättre på det för precis som utomhusvistelse gör dagarna bättre och trevligare med barnen så gör lite ?egentid? underverk för en själv också.

Men tycker det är svårt att få till den tiden. Speciellt med nykomlingen som inte direkt har rutiner för sömn etc än. Dom lyckas bra med att gå om varandra med sin sömn haha. Men snart så har vi nog rutin på det med.

Tack återigen! Hoppas att denna dag blir bra. Den har startat bra. Dock har han nu blivit ännu mer sjuk så han blir hemma resten av veckan och han vill så gärna till barnen på fsk. Har pratat om det hela dagen igår. Men vi går till parken en stund idag igen och ser om det finns några barn där idag.
  • LejonSa
    Aliona skrev 2018-03-07 06:38:29 följande:

Förlåt om du tog det som ett påhopp. Jag menade bara att det är alldeles självklart att när man får en ny bebis så måste man ägna tid åt den och äldre syskon får stå tillbaka. Det går inte på annat sätt, vi har bara en viss tid. Det är verkligheten, men fortfarande lika svårt för små barn att förhålla sig till. Då kan det ju vara bra om den andra föräldern finns där lite extra. I synnerhet om han nu dessutom är upptagen på fritiden med flytten - sin ju också är en grej som måste få ta den tid det tar. Vi mammor (och pappor) behöver inte klara allt själv! Det var bara mitt råd.

Ber om ursäkt. Känner mig lätt känslig när det kommer till detta då jag tycker att vi försöker kompensera för att vi nu inte kan ge honom precis all fokus så som han haft fram till nu.

Men du har rätt i det du skriver. Och hans pappa försöker verkligen att finnas här mer och är här mer också. Men som sagt med flytten så blir det ju tufft. Men det är en begränsad tid iaf. Trotset vet vi tyvärr dock inte hur länge den håller på hehe... tänk om man hade vetat det; trots begränsad till 3 veckor! Haha hade varit simplare att stå ut då vissa dagar.
  • LejonSa
    Wolfie13 skrev 2018-03-07 00:06:00 följande:

Vet hur det är. Har en underbar fyraåring men som sedan tvåårsåldern haft rejäla "svackor" eller vad man ska kalla det.. Vissa veckor går det superbra, andra lyssnar han inte alls. Dock tyckte jag det blev betydligt lättare efter 3 år oavsett! Han slåss aldrig längre t.ex.

Jag försöker alltid tänka att det går över, det jobbiga varar inte för evigt och imorgon är alltid en ny dag.Tycker de tankarna hjälper ganska bra för tålamodet faktiskt, att ha i bakhuvudet att det alltid vänder. Vissa dagar är underbara, andra mindre underbara :) men min goa kille finns ju alltid där någonstans ändå <3

6 månader till alltså. Sen lite mer lugn kanske

Min har ju faktiskt också slutat slåss nu när jag tänker efter. Han gjorde det som mest när syskonet var helt ny i familjen. Nu vill han faktiskt gosa med bebisen och även med oss men sen sker något och en hel dag kan bestå utav skrik missnöjdhet, gnäll, kasta saker hit och dit. Vägra mat. Vägra tandborstning. Vägra sin medicin (som han bokstavligentalat sprungit efter innan haha aldrig vägrat den). Mycket mycket mycket ?inte? nu. Inte den, inte det, inte äta, inte gå ut, inte va hemma. Osv osv...

Men ska försöka ännu mer att andas igenom dom utbrotten! Min lille underbara gosiga pojke finns ju där. <3

Jobbigast är ändå att han blir så extremt lätt uttråkad. Har så mkt energi och vet inte vad han ska göra av den. Springer mellan att hoppa i soffor (samtidigt som han likt ett mantra säger: man får inte hoppa i soffan), lägga pussel på paddan, åka runt på sin Bobby bil, kasta ut några djurleksaker från sin låda, tillbaka till soffan, och paddan osv om o om igen. Han har svårt att leka längre stunder. Och svårt att leka själv. Men det kanske är för mkt begärt av en 2,5 åring. Ingen aning :-/
  • LejonSa
    Wolfie13 skrev 2018-03-07 13:19:25 följande:

Jamen det är samma med min, engergin... Ibland har man ju undrat om det är normalt och funderat lite "skämtsamt" på adhd eller andra

bokstavskombinationer...

Han kan knappt sitta still och kolla på tv utan måste klättra, stå på huvudet samtidigt haha..

Det är ju svårt att veta hur spattigt som är normalt när man inte har något att jämföra med. Spattig är för övrigt ett ord vi ofta använt för att sätta ord på det..

Han hoppar runt och det slutar ofta med att han slår sig själv och själv tänker man ju bara "men herregud bara chilla nån gång typ" :D

Dock går det som sagt i vågor, tack å lov :)

Va bra att han slutat slåss! Det är ju riktigt skönt när de kommer ifrån det våldsamma, bitandet mm. Jättebra att veta att de faktiskt lärt sig hantera sådana impulser! Framsteg i utvecklingen :)

Haha! Men precis så!! Och då är ju inte ens min son sådär grovmotoriskt lagd egentligen. Han har aldrig varit den som klättrar och kastar sig överallt och så. Alltid varit mer försiktig. Observatör. Lugn! Framförallt LUGN! Alltid varit så lugn!! Vi är ett gäng aom har barn i exakt samma ålder. Min son var alltid den lugnaste. Den man kunde ta med överallt. Han åt lugnt och fint. Somnade som e klocka oavsett var man va, i sin vagn. Vaknade och var glad DIREKT! Och nu... vågar knappt gå med honom till ICAn liksom. Så fort han ser något han vill ha så skriker han sönder trumhinnorna hos varenda kotte där.

Oh ja! Bokstavsdiagnos. Jodå! De tankarna har flugit förbi skallen de med haha!

Ja, slagen var inte roliga. Speciellt inte när de ju oftast kom när jag ammade lillebror. Och slagen kunde då riktas mot honom så man kunde inte direkt göra annat än att liksom flytta honom från en istället för att öppna famnen och försöka lugna honom med en kram.
  • LejonSa
    ellinoras skrev 2018-03-07 09:53:37 följande:

Och mitt barn är också värst mot mig...Det är du inte heller ensam om! Jag är gravid med andra och vågar knappt tänka på hur jag ska få ihop de där jobbiga dagarna!

Det är ingen kul känsla. Att oroa sig för sånt och absolut inget kul i stunden när det urartar. Men jag hoppas att du slipper alltför många såna dagar <3
  • LejonSa
    ellinoras skrev 2018-03-07 09:50:55 följande:

Åh, det låter ju jättetufft! Var inte för hård mot dig själv nu, du är ju nybliven tvåbarnsmamma. Det är en stor omställning. Dessutom tycker jag att dina inlägg visar att du är en klok, empatisk och alldeles utmärkt förälder :) Det är väl bara så att man inte får till alla dagar på det sätt man helst skulle vilja, de tror jag att de flesta kan skriva under på. Men det läter ju ändå som att det kommer att bli bättre efter flytten när pappan har mer tid och ni har ett större umgänge i närheten! Och så blir det vår också, tänk så skönt! Kram på dig.

Tack så jättemkt! <3

Ja, vår! Känns inte så nu när man tittar ut. Mer snö. :-/

Men så småningom får vi väl en snöfri och lite varmare period
  • LejonSa
    LFF skrev 2018-03-07 09:17:19 följande:

Vad skönt att det blev en bra dag igår!

Hoppas du fått sova skönt inatt trots liten sjukling och litet pyre.

Vad tråkigt att han blivit sämre så han inte får vara på förskolan och leka med kompisarna. Men skönt att ni ändå kan vara ute.

Håller tummarna för att ni får en dag utan alltför många konflikter!

Tack så mkt!

Natten var sisådär. Både vaknade precis samtidigt. Sonen brukar ju sova natten igenom men inte nu med hosta och förkylning. Och lillen vaknar iaf en gång för att ammas. Och pappa duger inte för storebror nu när han är sjuk. Bara mamma. Så han grät och grät och lillen behövde ju äta. Men till slut somnade vi alla utan någon längre ledsenhet från storebrors sida.

Det har varit bättre nu dessa dagar då jag gått ut med honom mer. Trots kylan. Igår var han inte så pigg på att vara ute dock och hostan blev värre så det blev bara en kortis.

Men får jag fråga du skrev ju att du brukar/brukade vara ute med dina mkt. Vad brukar ni göra då? Parken känns tråkig dag in och dag ut och ÖF känns inte aktuell nu heller med alla smittor och när sonen dessutom är sjuk själv också. Har du några tips?
  • LejonSa
    ellinoras skrev 2018-03-08 09:56:53 följande:

Haha, eller hur. Här vräker det ner. Älskar att du skriver "lite varmare" hellre än varmt eller sommar :D

Bättre så. Så blir man inte alltför förkrossad när solen och värmen inte visar sig mer en typ 5 dagar under hela sommarn haha!
  • LejonSa
    Wolfie13 skrev 2018-03-08 12:32:18 följande:

Haha ja det är ändå lite skönt att höra att andra har det lika.

Vi har pratat mycket om känslor, rätt och fel mm med honom och på förskolan säger de att han är så omtänksam och mån om andra så det är skönt. Att detta förmodligen bara hör till utvecklingen.

Han fick precis en lillasyster och henne har han bara varit fin mot! Han är ju äldre än din son och det märks att han nu har en spärr, han vet att han inte kan ta ut ilskan på henne och där hejdar han faktiskt sig själv.

Tror allt bara blir bättre och bättre när din son också blir äldre. Läste någon artikel om att oftast förväntar vi oss mer av tvååringar än vad deras hjärna är utvecklad att klara, de KAN liksom inte förstå vissa saker, som att dela med sig mm, oavsett hur mycket man förklarar :)

Min var också typ coollugn fram till två år, därför blev det nog lite av en extra chock ja, förstår det!

Va skönt att höra det på fsk. För vår del märker de också av en mer gnällig och envis pojke men samtidigt glad och nöjd. Får väl se när hsn landar...

Vad bra att han lärt sig att stoppa sig själv gentemot systern. Inte lätt för dom så klart att få syskon. Är glad att sonen här mer och mer börjat acceptera lillebror. Försöker leka tittut med honom och gosar med honom. Så fint att se!!

Ja vi får hoppas att det ger med sig snart. Idag var ännu en dag av rena tråkigheter. Pendlande från arg/ledsen till mys och gos. Men mest arg och massa skrik och gråt. Men visade sig ha feber också så kanske berodde det på det. Jobbigt hursomhelst. :-/
  • LejonSa
    LFF skrev 2018-03-12 11:33:54 följande:

Hej TS!

Hur har helgen varit? Själv har jag två barn som varit lite smått gratis :) Det är tur att de är söta när de sover. Nu kommer en jobbig period med slask och sånt när man inte kan leka i snön och inte heller cykla än. Vete sjutton vad vi då ska hitta på för att bli av med en massa energi.

Några dagar färre nu till flytten och allt! Tänk vad skönt! Hoppas att storebror mår bättre nu så han får komma till förskolan och leka av sig!

KRAM

Hej!

Jodå, gårdagen var iaf mestadels harmonisk. Fre och lör däremot ville jag flytta till Antarktis för evigt! Herregud!!

Verkligen tur att de är söta när de sover.

Nu har han börjat vakna mitt i natten och vill sova mellan oss föräldrar. Helt okej. Men har inte gjort det på detta sätt förut. Så nog är han igenom nån fas nu.

Känns iaf skönt att se att han är mkt mer accepterande av lillen. Ska gosa och missar inte att säga varken god natt eller god morgon.

Var ute en sväng innan men det var inget kul. Slask ja! Så han valde sitta i vagnen under promenaden och somnade så mamma fick en god promenad i all slask. Sen blev det lite måla när vi kom hem. Var kul i ca 10 min. :-/ han är svår att sysselsätta längre stunder!! Sagor och böcker är väl det enda som han faktiskt kan sitta med länge. Eller Radioapan och Bolibompa på paddan :-/

Svårt det där med balansen vad gäller paddan känner jag.

Imorgon blir det förskola dock! Lite snuva kvar men det kan sitta i hur länge som ju. Och snart flytt!! Hoppas att det inte ska bli en alltför dramatisk period för honom. Mkt som händer för honom...

Tack som frågar! Skönt att skriva av sig lite då och då

Har du dina två på fsk?

Kram!
Svar på tråden 2 års trots