• Anonym (Undrar)

Manlig doktor vid bröstundersökning

Hej! Ni som någon gång haft en manlig doktor som undersökt era bröst, har ni varit ok med det? Har ni då behövt visa er topless eller har ni haft något skynke över er?
  • Svar på tråden Manlig doktor vid bröstundersökning
  • Anonym (skynke?)

Hur ska man kunna undersöka bröst med skynke för?

jag kan garantera dig att en läkare som undersöker dina bröst inte ser det minska sexuellt med det. Han har sett  hundratals. Han är helt fokuserad på att känna över så inget sjukligt finns. Att allt är normalt. Och är det inte normalt, så kommer han förhoppningsvis hitta det.

Jag vet inte anledning till din bröstundersökning, men jag har gått igenom bröstcancer och jag har haft en kvinnlig läkare och säkert 7-8 manliga (man kan ju glömma att träffa samma läkare varje gång numera). Och alla har varit lika fokuserade. Nån lite hårdhänt, en annan mjukare - men alla professionella.

• EpicNurse

Flera gånger. Inget konstigare än när kvinnliga läkare har gjort det. Man är oftast helt naken på överkroppen och sitter, står eller ibland ligger ner vid undersökningen. Den enda gången jag fått något att lägga över bröstet som inte undersöks är när det är mer noggranna undersökningar som ultraljud eller Finnålspunktion.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (""")
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-01 15:33:25 följande:
    Hej! Ni som någon gång haft en manlig doktor som undersökt era bröst, har ni varit ok med det? Har ni då behövt visa er topless eller har ni haft något skynke över er?
    Jag var 14 år och INTE okej med det. Min mamma och moster var med i rummet och de var inte heller okej med det. Men i det landet bestämmer doktorn inte patienten.
  • Anonym (""")

I Sverige har jag blivit undersökt avtvå kvinnliga läkare två gånger. En per gång alltså. Den andra gången var hon tvungen att kalla in en manlig kollega men han rörde aldrig mig bara tittade.

• Anonym (varför)
    Anonym (""") skrev 2018-03-01 15:41:31 följande:
    Jag var 14 år och INTE okej med det. Min mamma och moster var med i rummet och de var inte heller okej med det. Men i det landet bestämmer doktorn inte patienten.
    Varför skulle dina bröst undersökas när du var 14 år gammal?

Jag utgår från att man sökt för misstänkt tumör i bröstet och behöver en undersökning, Inte att läkaren på eget initiativ undersöker brösten på vem som helst. 
  • Anonym (skynke?)

Om det är så att du inte är ok med det, så ska man så tidigt som möjligt - veckor innan - be att få en kvinnlig läkare. Det kan man göra vad gäller ALLA undersökningar faktiskt. Det borde din mor vetat. Så innan ni ens fått tid borde ni sagt att ni vill ha en kvinnlig läkare. Då försöker man ordna det. Ibland går det inte - då får man en ny tid. Och går det inte då heller - då kanske man får ta skeden i vacker hand och faktiskt acceptera att många läkare är av manligt kön. Avdramatisera det lite. 

Detta hör inte hit: men varför är ni inte bekväma med en manlig läkare?

• Anonym (""")
    Anonym (varför) skrev 2018-03-01 15:43:19 följande:

Varför skulle dina bröst undersökas när du var 14 år gammal?

Jag utgår från att man sökt för misstänkt tumör i bröstet och behöver en undersökning, Inte att läkaren på eget initiativ undersöker brösten på vem som helst. 

Nej inget sånt. Jag kommer inte ihåg exakt det var 20 år sen men han skulle lyssna med det de har i öronen. Anledningen till besöket hade inget med brösten att göra. Min mamma och jag var på besök i hennes hemland när jag blev sjuk.
  • Anonym (skynke?)

Ok, du kan inte applicera på ett annat land. Och han hade inget med dina bröst att göra om han skulle kika i öronen. Vilken skum läkare!

• Anonym (skynke?)
    Anonym (skynke?) skrev 2018-03-01 15:49:28 följande:
    Ok, du kan inte applicera på ett annat land. Och han hade inget med dina bröst att göra om han skulle kika i öronen. Vilken skum läkare!
    Läste fel. Han skulle lyssna på hjärtat. Det gör man både i rygg och framifrån. Och då brukar man inte behöva ta av sig tröjan, man lyfter bara på tröjan. 
  • Anonym (varför)
    Anonym (""") skrev 2018-03-01 15:45:39 följande:
    Nej inget sånt. Jag kommer inte ihåg exakt det var 20 år sen men han skulle lyssna med det de har i öronen. Anledningen till besöket hade inget med brösten att göra. Min mamma och jag var på besök i hennes hemland när jag blev sjuk.
    Då är det ett övergrepp inte en undersökning. Mycket beklagligt att du blev utsatt för det.

Men en befogad undersökning av brösten är inte ett övergrepp bara för att det är en manlig läkare som utför den. 
Svar på tråden Manlig doktor vid bröstundersökning