• Anonym (Bust)

Personlig integritet

Hej

Går det att få en person med hög personlig integritet att minska lite på den tro? Vissa människor upplever jag så otroligt hemliga. Hur kan en komma dem närmre inpå livet?

Alla råd och tips välkomnas.

• Svar på tråden Personlig integritet
  • Anonym (hemlig)
    Anonym (Bust) skrev 2018-03-01 23:12:50 följande:

Hej

Går det att få en person med hög personlig integritet att minska lite på den tro? Vissa människor upplever jag så otroligt hemliga. Hur kan en komma dem närmre inpå livet?

Alla råd och tips välkomnas.

du kommer inte oss inpå livet.
    vi har för många smärtsamma människor i bagaget som utnyttjat och sårat vårt förtroende.

Dessutom är det ingen rättighet att känna till folks hemligheter bara för att man är nyfiken.
  • Anonym (Bust)
    Anonym (hemlig) skrev 2018-03-01 23:27:16 följande:

vi har för många smärtsamma människor i bagaget som utnyttjat och sårat vårt förtroende.

Dessutom är det ingen rättighet att känna till folks hemligheter bara för att man är nyfiken.

Tack för svar! Nu är det ju inte bara för att jag är nyfiken utan jag tror att vissa personer ifråga skulle må bättre om de kunde sluta vara så hemliga och bära på tungt alldeles själva. Vilket får mig att undra, är det alltid så att personer m hög integritet har ett smärtsamt bagage och brända av tidigare erfarenheter? Är det inte bara en egenskap en har? Eller har en formats till att bli så?
  • Anonym (hemlig)
    Anonym (Bust) skrev 2018-03-01 23:40:45 följande:
    Tack för svar! Nu är det ju inte bara för att jag är nyfiken utan jag tror att vissa personer ifråga skulle må bättre om de kunde sluta vara så hemliga och bära på tungt alldeles själva. Vilket får mig att undra, är det alltid så att personer m hög integritet har ett smärtsamt bagage och brända av tidigare erfarenheter? Är det inte bara en egenskap en har? Eller har en formats till att bli så?
    Jag tror att man formats till det.

Jag var alltid väldigt öppen tills jag blev bränd för många gånger
  • Anonym (Katt)

Vad du än gör, försök inte rota. Höj inte på ögonbrynen åt hens personlighet. Visa tydligt med din personlighet, snarare än med ord, att du är att lita på och att du är öppen med ditt. Vänta in responsen. Ta inte första steget innanför integritetssfären. Men finns där. Var inkännande, men inte nyfiken av dig. Var enkel. Låt dig föras.

• Anonym (Grunka)

Kan inte någon berätta hur en person med stor integritet är, beter sig eller upplevs av andra!

(Jag har fått den beskrivningen själv av en nära bekant i ett ärligt samtal)

• Anonym (Wtf)

Men usch! Jag är en av dom och blir förbannad av det du skriver. Problemet är att DU inte respekterar andras gränser och VILL gå över dom.

Du ska inte komma en person in på livet som inte vill släppa in dig, har du någon personlighetsstörning?!

• Anonym (Wtf)
    Anonym (hemlig) skrev 2018-03-01 23:27:16 följande:

Så behöver det ju inte heller vara; att man är rädd och sårad! Det kan ju bara spä på ts föreställning om att alla med integritet skulle må bättre av att bli invaderade av respektlösa och gränslösa människor.

För egen del vill jag välja själv och få en bra uppfattning om folk och bestämma i vilken takt (om!) jag vill börja umgås med dom. Gamla vänner får gärna höra av sig mycket men nya bekantskaper som inte väntar på min tur att höra av mig så det blir ett balanserat samspel utan skickar 2-3-4 meddelanden i rad om man inte svarat och dessutom antyder att man är knäpp eller konstig om man inte gillar det stryker jag direkt ur min intresseklubb..
  • Anonym (Bust)
    Anonym (Grunka) skrev 2018-03-02 00:38:45 följande:

Kan inte någon berätta hur en person med stor integritet är, beter sig eller upplevs av andra!

(Jag har fått den beskrivningen själv av en nära bekant i ett ärligt samtal)

Ja, bra fråga! Det kan hända att jag inte talar om personlig integritet utan helt enkelt bara hemliga personer som blivit brända av miljön de växt upp i och därför inte litar på andra.

Jag ser tydligt två grupper som gör inlägg här: den ena som får väldigt ömma fötter och blir förbannade av det jag skriver. Dessa matchar ju själva beskrivningen av hög integritet som när jag Googlar ofta är kopplat till hög självkänsla och stark värderingstro. Denna egenskap ligger nog som en dominant egenskap i DNA:t. Och precis som ni beskriver och vil informera om är det egenvalt hur mkt en vill dela med sig av sitt innersta eller vad som händer i sitt liv (alltså motsatsen till gränslös som någon kallade mig i tråden). Det är ju så tydligt av starka värderingar och känslan av att ha blivit förorättad lyser igenom i vissa inlägg. Jag har speciellt en vän under denna kategori och som det tagit säkert 3-5 år innan hen började öppna sig på allvar för mig. Men då e det ju precis som någon skriver att de bygger sakta upp sitt förtroende för någon.

Men den andra kategorin som jag tänker på kanske då formats mer av miljön och pga dåliga erfarenheter har svårt att lita på folk. Dessa kanske inte är lika stark värderingsstyrda utan bara har trust issues och kanske därför inte alls ska smmankopplas med begreppet personlig integritet? Dessa personer är mer formbara med sig om trauma bearbetas.

Vad tror ni?
  • Anonym (vinn)
    Anonym (Bust) skrev 2018-03-01 23:40:45 följande:
    Du måste vinna deras förtroende och det kan ta lång tid.

Jag är väldigt hemlig av mig och jag avskyr när människor försöker bryta sig in i mitt inre och mina tankar. De jag själv väljer att öppna mig för väljer jag med mycket stor omsorg. 

Jag har inget särskilt tungt bagage, jag vill bara inte fläka ut mina innersta tankar för vem som helst. 
  • Anonym (vinn)
    Anonym (hemlig) skrev 2018-03-01 23:43:46 följande:
    Jag tror att man formats till det.

Jag var alltid väldigt öppen tills jag blev bränd för många gånger
    Jag tror det kan vara både och. Jag har inte blivit bränd men är ändå väldigt sluten av mig. För mig är det i alla fall ett personlighetsdrag.
Svar på tråden Personlig integritet