• vertias

    Ni som haft havandeskapsförgiftning! Hjälp

    Hej!

    Jag är en tjej på 25 år som har en son som fyller 1 år i maj. När jag var gravid med min son så fick jag preeklampsi i början av v.31 och han föddes med akutsnitt v.34. Detta var en väldigt jobbig tid för mig. Jag hade väldigt högt blodtryck och åt 15 blodtrycksmediciner om dagen. Mådde väldigt dåligt psykiskt också eftersom jag var rädd för att dö även om jag låg inne på sjukhus. Men allt gick bra som tur är och min son är frisk och växer på bra :) MEN, nu är vi sugna på att börja försöka få ett syskon. Men jag är så rädd att jag ska få hf igen. Hör så många olika saker från folk att det är större risk om man byter partner samt tvärtom.. ni som haft hf och blev gravida igen, vilken kontakt fick ni med sjukvården? Fick ni åka och kolla blodtrycket ofta eller hur är era upplevelser? Vill så gärna ha ett till barn men är samtidigt så rädd :/

    Mvh / nojig mamma

  • Svar på tråden Ni som haft havandeskapsförgiftning! Hjälp
  • Sivs

    När du blir gravid nästa gång be att få utskrivet Trombyl det motverkar havandeskapsförgiftning. Hade havandeskapsförgiftning med mina två barn och när jag blev gravid med min tredje så tog jag Trombyl under hela graviditeten och fick inte havandeskapsförgiftning.

  • Florpan10

    Jag har haft havandeskapsförgiftning i båda mina graviditeter. Första förlorade jag tyvärr dottern i v27.. och jag var väldigt svårt sjuk med ambulansfärd o intensivvård osv efteråt. Blev gravid igen sedan med otrolig rädsla men sjukvården lyssna och tog allt på allvar så att jag gick hos min vanliga barnmorska varje vecka från start md urin o blt kontroll plus ultraljud var tredje vecka på specmvc. Trombyl som blodförtunnande från v10 och blodtryckssänkande medicin från ca v18-20. I v37 svällde jag upp som tusan och fick protein i urinet och trycket stegrade trotts sänkande medicin så jag blev igångsatt direkt för att vi alla var livrädda det skulle urarta sig som gången innan. Men tyvärr blev jag det för sent så att jag åkte på den allvarliga sjukdomen man kan få efter förlossning (minns inte namn men hf blir man frisk från vid förlossning) så vi fick stanna på bb ett bra tag tills dem lyckades sänka mitt blt... inte det lättaste med mediciner när man vill amma men det löste sig, tillslut skicka läkaren hem mig trotts högt blt och lugnet hemma gjorde så blt blev för lågt ist så medicin fick plockas bort direkt, komiskt då det blivit så båda ggr nu och alla andra läkare trodde mig inte men tur det finns vettiga läkare!

    Andra graviditeten var ett enda stort orosmoment. Dels för att förlora ett till barn och för att bli sjuk igen. Nu gick det bra trotts jag blev sjuk men nu fick jag levande barn! :) men tveksam till att våga vara gravid igen...vill ha syskon och jag skämtar ibland med mannen att nästa gång är det din tur att bli gravid, för det vet jag inte om jag vågar... :( havandeskapsförgiftning är inte kul...det är hemskt.. f

  • Sivs
    vertias skrev 2018-03-03 08:29:50 följande:

    Tack för svar.

    Hade du svår hf med dina andra graviditeter?


    Ja hade svår hf. Men fick det mot slutet båda gångerna och barnen förlöstes tidigare. Den första blev dock handikappad pga att de satte igång förlossningen med dropp men det hände inget. De väntade för länge och det blev akutsnitt
  • Jemp

    Jag fick hf i slutet av första graviditeten. Infon jag fick var att det är mindre risk med samma partner och att det ofta kommer senare andra gången. Men risken är ju större att få det igen jämfört med efter en frisk graviditet.

    I alla fall, är gravid igen, äter Trombyl och extra folsyra samt har extrakontroller hos bm för blodtrycket. Även några tillväxtultraljud där de även mäter flödet i navelsträngen mm. Hittills (v36) ser allt bra ut.

  • Jemp

    Har för övrigt också fått bra bemötande kring oro för graviditeten och förlossningen, delvis orsakade av komplikationerna.

  • vertias

    Men usch va hemskt! Beklagar verkligen :( första gången jag hört att det har gått så illa med någon.. men har du några bakomliggande sjukdomar sedan innan? Tycker det är så konstigt att man kan gå ifrån en helt perfekt graviditet till att bli så dålig. Så var det för mig. Jag hade perfekt blodtryck ända tills v.31. Va på ett helt vanligt besök hos BM och jag hade 160/90. Dagen efter blev jag akut inlagd med ett blodtryck på 170/110 och nära till krampanfall.

    Men vi har bestämt oss för att detta inte ska skrämma oss utan vi ska ta all hjälp vi kan få ock klara oss igenom en graviditet till. Jag har aldrig haft syskon och har alltid saknat det i mitt liv. Det kommer bli det finaste som jag kan ge min son.

  • vertias

    Skönt att höra att du fortfarande mår ?bra? när du äter trombyl. Jag kommer säkert få det jag också när jag blir gravid. Har en jätte bra barnmorska på den lilla orten jag bor på och hon har jobbat på större sjukhus innan och är mer insatt i hf än vad de andra barnmorskorna är så hon tar varje signal på allvar och är superbra att prata med.

Svar på tråden Ni som haft havandeskapsförgiftning! Hjälp