Inlägg från: Linnericsson88 |Visa alla inlägg
  • Linnericsson88

Vilken gitarr?

Hej! Jag har tänkt att köpa en gitarr och det står mellan två stycken, vilken av dessa tycker ni jag ska köpa?

1. www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas/Deluxe-Klassisk-Halvakustisk-Gitarrpaket-av-Gear4music/23NL

2. www.4sound.se/gitarr/klassisk/yamaha-c45a-senior-guitar

Jag är 17 år och kan några ackord och så.. men jag vill lära mig mycket mer och därför köpa en bättre gitarr då min nuvarande är väldigt gammal och dålig.

Ni får gärna komma med flera gitarrförslag för en "nybörjare" också.

Sedan vet jag inte om det är bättre med en nylon eller stålsträngad gitarr, jag jar varit mer inställd på en nylonsträngad men jag jar blivit lite osäker.. skriv allt ni vet och tycker!

• Svar på tråden Vilken gitarr?
  • Linnericsson88
    Anonym (J) skrev 2018-03-03 19:36:36 följande:

Spana in Thomann istället! Mer att välja mellan och bättre pris. Ta gärna en halvaukustisk så kan du koppla in den i en förstärkare om du så vill!

Kanske du vill börja med en nylonsträngad? Mjukare ljud och gör mindre ont i fingrarna i början :) Jag föredrar då nylon för fingerplock och western för ackord

Okej tack! :)

Jag är inte så mycket för fingerplock, men nylon kanske passar ändå? Vill ha det ganska enkelt med tanke på att jag är nybörjare.
  • Linnericsson88

Tack så mycket för svaren!

Det kanske blir en Yamaha nylonsträngad då! Ska absolut gå och provspela nånstans.

Är nylonsträngar endast till för fingerplock eller låter det bra med "strumming" också?

• Linnericsson88
    fraterdiavolo skrev 2018-03-04 20:20:55 följande:

Hey! Yamaha kan jag rekommendera i alla lägen, de gör skitbra instrument och allt som behövs runt omkring.

Vad lyssnar du på i musikväg och vad vill du spela när du lärt dig ordentligt? När det kommer till akustiska så tyckte jag att det var lättare att spela på nylonsträngar, men det är ju en smaksak/vanesak. Föredrar fortfarande nylonsträngar före stålsträngad, får ont i fingrarna efter en stund när jag spelar på stålsträngad akustisk.

Jag vill lära mig låtar som jag brukar lyssna på, t.ex poplåtar. Artister/grupper som bon iver, ed sheeran, lars winnerbäck, coldplay osv.
Svar på tråden Vilken gitarr?