Inlägg från: Anonym (Greta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Greta)

Varför köper ni begagnade kläder till barnen?

Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-04 11:54:28 följande:

Slla som snackr om miljö snackar bara skit. Det är för att de inte har råd.

Haha vilket trams! Vi tjänar bra, eller nu vet jag inte hur du menar med "inte ha råd". Jag tjänar 41 000 och min man 58 000.

Jag köper mest nytt men en hel del begagnat till våra barn och då går jag oftast i second handbutikerna på Östermalm. Finns jättemycket fina märkeskläder som är i fint skick.
  • Anonym (Greta)
    Anonym (5skäl) skrev 2018-03-04 19:02:50 följande:

1. Miljöskäl - mindre belastning på våra resurser.
    2. Ideologiska skäl  - tycker bara det är fel folk kastar fungerande saker istället för att återanvända
    3. Ideologiska skäl - pengarna går ju till välgörenhet om han handlar på Emmaus och liknande.
    4. Hälsoskäl. Kläderna är tvättade tidigare och därmed har man blivit av med otrevliga kemikalier.
    5. Ekonomiska skäl. Det är löjligt billigt och jag lägger hellre pengar annat än barnkläder som ändå blir för små inom ett halvår även om jag har råd.

Jag tjänar 56.000:- i månaden och har det inte knapert. Trots det köper jag nästan alla kläder på second hand, inklusive till mig själv. När jag köper nya kläder är det av bambu, hampa eller ekologisk bomull.
    Jag köper dessutom gärna mat med kort datum för jag tycker det är bättre att den äts upp istället för att butiken ska slänga den. Annars köper jag bara KRAV och FairTrade-märkt. Det lägger jag gärna pengar på.

Varför köper folk nya kläder? För att man haft det fattigt under sin uppväxt? I min bekantskapskrets är det bara folk som haft det knapert som barn som envisas med att köpa nytt

Så bra skrivet!
    Håller med, förutom att det butiker jag handlar i oftast säljer på kommission så det går inte till välgörenhet, det är jag väl medveten om.
Svar på tråden Varför köper ni begagnade kläder till barnen?