Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför köper ni begagnade kläder till barnen?

Anonym (begagnat) skrev 2018-03-03 22:22:53 följande:

Ni som köper begagnade kläder till barnen, varför gör ni det? Förutom av den uppenbara anledningen att det är billigare. Undrar också om ni har som krav att kläderna är i felfritt skick, alltså utan fläckar, noppor, tvättludd, hål, ej urtvättade osv.? 

Nu har jag inga egna barn, men har bott ihop med en tvåbarnsmamma som både köpte begagnat ibland och även sålde eller gav bort det barnen växt ur.

Min erfarenhet är att det finns ett enormt utbud av second-hand-kläder i mycket bra skick, inte sällan att det knappt syns att de är begagnade.
  • Tom Araya
    Anonym (Idefix) skrev 2018-03-05 19:18:11 följande:

Köper begagnat för att det är klimatsmart och att farliga antimögelmedel avgår från många textilier under den första tiden. Inget jag vill utsätta en bebis för. Nobbar dock plagg från rökare och sköljmedelsmissbrukare.

Det får vara bra stora "barn" man köper kläder till för att riskera att de innan begagnats av rökare... DrömmerSkrattande

Sköljmedel borde vara minst lika möjligt att tvätta ur som kemikalierna från fabrik.
  • Tom Araya
    Anonym (Secondhand) skrev 2018-03-05 09:38:36 följande:
    Det stämmer, jag upptäckte även hur mycket fina vuxenkläder man kan fynda på t ex tradera. Vissa saker är helt oanvända, bara att tvätta upp så har man ännu ett snyggt plagg i garderoben. Ligger i tiden, "köpa nytt" börjar allt mer hamna tillsammans med 80-talet.
    Ja, ännu mer bland vuxenplagg. Jag handlade en del på tradera för några år sedan. Ropade in plagg för 20-200 kr som kostat 500-2000 nya och vissa var inte mer än provade, de kunde ha butikens lappar kvar.

Dock verkar utbudet av begagnat för vuxna vara enormt mycket större vad det gäller damplagg än för herrplagg.
    Jag undrar om det har med olika konsumtionsmönster för män och kvinnor eller om man är olika benägna att ta sig tiden att sälja plagg man inte längre vill ha kvar?
Svar på tråden Varför köper ni begagnade kläder till barnen?