• BuoBä

Varför köper ni begagnade kläder till barnen?

Jag köper nästan bara begagnat av många skäl, detta är några:

* Jag gillar inte Newbie-färgskalan som är inne nu. Med begagnat så har man färgerna från de senaste 10 åren eller så att välja på.

* Det är bra för miljön och plånboken.

* Dottern kan få ha sina favoritkläder på dagis och ingen behöver gråta blod om det blir en fläck.

Jag bryr mig faktiskt inte om de är lite blekta, smånoppiga eller om det är nån liten diskret fläck/lagning. Så blir nya kläder också efter en användning eller två. Däremot köper jag inget som är trasigt, solkigt eller är så urtvättat att det är sladdrigt.

• BuoBä
    Anonym (ibland) skrev 2018-03-03 23:26:14 följande:

Gummistövlar måste man ha, men används inte så mycket.

Precis! Dottern hann ha sina första stövlar tre gånger, sen var de för små. Då kändes det vettigare att ha betalat 25 kr än 250... Det är inte det att jag inte har råd att köpa nytt. Det skulle jag mycket väl kunna göra om jag ville, men det känns väldigt onödigt.

Meeeen - som jag brukar säga - det är tur att vissa föredrar att köpa nytt, annars skulle det inte finnas något för oss andra att fynda.
  • BuoBä
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-04 11:54:28 följande:

Slla som snackr om miljö snackar bara skit. Det är för att de inte har råd.

Eh, nä. Jag skulle kunna handla allt från översta hyllan om jag ville, men jag ser inte poängen. Enligt min erfarenhet handlar medvetna föräldrar med goda inkomster begagnat, medan de som kanske egentligen borde hålla igen har ett stort behov av att bara köpa nytt.
  • BuoBä
    Anonym (köper bara nytt) skrev 2018-03-05 12:25:23 följande:

Jag köper bara nytt, men enligt min egen erfarenhet är begagnathandeln ett intresse för många. Alltså de roas av det, och därför handlar de begagnat. För många är det säkert en ekonomisk fråga också, och för somliga en fråga om ekologisk hållbarhet (bättre för planeten om saker används). Men för de flesta är det nog ändå en fråga om att man tycker att det är kul.

Jag personligen roas INTE av det och har inte tålamod att gå igenom en massa osorterade plagg för att hitta något i rätt storlek som jag gillar. Önskar att jag gjorde det, för ur ett ekologiskt perspektiv tilltalar det mig att inte köpa nytt i onödan och att använda saker tills de tar slut.

Ja det krävs en del tid (och framförhållning) för att handla begagnat. Särskilt om man är ute efter något specifikt. Det är klart att det är mycket enklare att knalla in på Stadium i september och köpa ett par regnvantar i rätt storlek, än att redan i februari börja leta i second hand-butiker, blocket, tradera, barnmarknader, loppisar etc. Så lite sport är det.
  • BuoBä
    Anonym (köper bara nytt) skrev 2018-03-12 08:57:30 följande:

Jo, och där kommer tiden in som en viktig aspekt. Man köper på begagnatmarknaden om man har tiden att lägga på jakten, och tiden att planera för framförhållning.

Helt sant. Nu har jag turen att bo på ett ställe med ett otal second hand-butiker, och barnmarknader så gott om varje helg både vår och höst, så för mig är det inte så mycket merarbete. Men så ser det definitivt inte ut överallt.
Svar på tråden Varför köper ni begagnade kläder till barnen?