Inlägg från: Anonym (Idefix) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Idefix)

Varför köper ni begagnade kläder till barnen?

Köper begagnat för att det är klimatsmart och att farliga antimögelmedel avgår från många textilier under den första tiden. Inget jag vill utsätta en bebis för. Nobbar dock plagg från rökare och sköljmedelsmissbrukare.

Skönt och praktiskt för barnet ska det vara, det är viktigt också.

Fattig? Inte direkt. Bland de 5% bäst betalda härinne, enligt gamla tiders omröstningar med flera hundra svarande. 

Men gillar ändå folk som överspenderar på nya saker för då kan ju jag köpa dem billigt sedan. 

• Anonym (Idefix)
    Tom Araya skrev 2018-03-16 00:46:22 följande:
    Det får vara bra stora "barn" man köper kläder till för att riskera att de innan begagnats av rökare... DrömmerSkrattande

Sköljmedel borde vara minst lika möjligt att tvätta ur som kemikalierna från fabrik.
    Faktiskt inte, eftersom hela poängen med sköljmedel är att det inte går ur.

Det sätter sig som en hinna runt fibrerna i textilen och det är det som ger antistateffekt/mjukgörande effekt, och även allergirisken. Sköljmedel innehåller även hormonstörande ftalater.

Jag anser att sköljmedel bör förbjudas av miljöskäl och flera kommuner skriver också i sina rekommendationer att man inte ska använda sköljmedel, då det är en helt onödig produkt. Det är dessutom direkt förstörande när det gäller träningskläder och sabbar deras förmåga att leda bort fukt.

Se vidare:

www.viivilla.se/bad/tvattstuga/tvatta-miljovanligt-/

www.engelholm.se/Bygga-bo-miljo/Miljoskydd/Goda-rad--tips/Tvatt-av-klader/

atervinningsbar.se/farligt-avfall/skoljmedel/
Svar på tråden Varför köper ni begagnade kläder till barnen?