Inlägg från: Anonym (köper bara nytt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (köper bara nytt)

Varför köper ni begagnade kläder till barnen?

Jag köper bara nytt, men enligt min egen erfarenhet är begagnathandeln ett intresse för många. Alltså de roas av det, och därför handlar de begagnat. För många är det säkert en ekonomisk fråga också, och för somliga en fråga om ekologisk hållbarhet (bättre för planeten om saker används). Men för de flesta är det nog ändå en fråga om att man tycker att det är kul.

Jag personligen roas INTE av det och har inte tålamod att gå igenom en massa osorterade plagg för att hitta något i rätt storlek som jag gillar. Önskar att jag gjorde det, för ur ett ekologiskt perspektiv tilltalar det mig att inte köpa nytt i onödan och att använda saker tills de tar slut.

BuoBä skrev 2018-03-05 13:08:06 följande:
    Ja det krävs en del tid (och framförhållning) för att handla begagnat. Särskilt om man är ute efter något specifikt. Det är klart att det är mycket enklare att knalla in på Stadium i september och köpa ett par regnvantar i rätt storlek, än att redan i februari börja leta i second hand-butiker, blocket, tradera, barnmarknader, loppisar etc. Så lite sport är det.
    Jo, och där kommer tiden in som en viktig aspekt. Man köper på begagnatmarknaden om man har tiden att lägga på jakten, och tiden att planera för framförhållning.
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-16 18:16:54 följande:
    Så det är mer viktigt att det är roande, än att du tänker på miljön?

Lite lustigt att du inte har tålamod idag att göra något för framtida generationer när de kommer att ha ännu sämre med tid, men det är så klart inte ditt problem. Bara du är road så löder det sig.
    What??? Var kom det där ifrån? Jag är inte road av att shoppa alls, vare sig nytt eller begagnat, men jag har väl aldrig sagt att jag måste bli road heller? Framför allt har jag inte tid att leta efter kläder på second hand. Sorry, men jag gör annat för miljön och framtida generationer istället, kanske t o m mer än vad du gör, det vet ju inte du hur jag lever? Så lägg ner dina spydigheter. Det är väl toppenbra att du shoppar begagnat, du kanske köper de grejer som just jag har skickat vidare.
Svar på tråden Varför köper ni begagnade kläder till barnen?