Anonym (Lajla) skrev 2018-03-06 16:42:21 följande:
Du menar att man ska ha tidsfördriv, roligt och bara det ytliga?
Med vänner ska man kunna prata om allt även det som är jobbigt. Man väljer självklart själv vad man vill prata om och den andre ska finnas stötta och lyssna.(Detta gäller från båda håll)
Jo, om man inte är vänner då. Jag skiljer på vänner och kompisar där. Men jag vill säga att det inte är något fel att bara vara kompisar, och ha lite ytligt umgänge. Det verkar som att ts har kompisar inte vänner, och det är synd att det är så, men jag försöker få fram att man inte behöver bryta ändå eller att kompisarna är dåliga människor för det. "Bara" inte så nära som man kanske trodde.
Jag har vart med om svåra situationer jag med så jag vet vilka som är mina vänner och vilka som bara är kompisar. Jag har två vänner och två dussin kompisar. Jag var ganska bitter över detta men jag fann mig i att det här är människor som uppskattar mig och jag uppskattar tillbaks och det är ändå bra människor men inte alls så nära som jag trodde. Kompisar inte vänner.
Nu skulle jag ju givetvis inte använda det uttrycket inför dem, och det är inte uttalat men jag har funnit mig i att det är så det är.