• behedwin

    Lufta element?

    Hur luftar jag elementet när ventilen har en slät vit hatt?

    Se bild.

    Ska jag ta en polygrip och skruva av den.

    Sitter ventil nedtill på elementet... Men där kan jag inte lufta.

    Hur gör jag?



    [img=undefined]

  • Svar på tråden Lufta element?
  • BuoBä

    Är det där ner mot golvet? I så fall är det inte där du luftar. Det måste finnas en ventil upptill på elementet.

  • behedwin

    Bilden är på ventil vid golvet.

    Men jag har element med denna hatt/kork upptill.... Och en vanlig ventil nedtill.

    Hur gör jag för att lufta när ventilen ser ut såhär upptill?

  • BuoBä

    Skumt. Men tång är troligen fel.

    Hitta en VVS-butik och fråga? Eller ringa vaktmästaren om du bor i bostadsrätt?

  • behedwin

    Frågat en kille som sa att de sitter som fan men ska gå att gänga upp... Men man knäcker lätt elementet....

  • PuzzleBox

    Vet du inte hur man gör ska du betala någon att göra det och/eller lära dig hur man gör. En översvämning kostar mycket mer.

    Att lufta betyder att släppa ut luft så att vattnet kan fylla hela utrymmet och därmed blir elementet varmare. Luften är lättare än vattnet och finns högst upp i elementet ej i botten. Därför sitter luftventilen högt upp och inte längst ner på elementet.

  • Themis

    Ta med dig fotot till en VVS-firma eller bygglada (Hornbach m fl) och visa, så kan de säkert ge råd.

    Är det gängorna du är orolig för så kan man väl alltid spruta 5-56 in i gängningen och låta stå 20 minuter (lägg tjockt papper under för det lär rinna) innan man försiktigt försöker skruva? Det kan knappast skada i alla fall. 

    Men du får ju bara öppna upptill, givetvis.

    Här stod lite bra saker också:

    www.polarpumpen.se/blogg/se-over-dina-element-guide/


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • tobbe01

    Ursäkta min idioti! Men MÅSTE man lufta elementen? Gör folk det rutinmässigt? Varför går det i så fall inte ut tips och råd i en BRF kring detta?...för det kan väl inte bara vara jag som är korkad?

  • Tveksamt
    tobbe01 skrev 2018-03-06 05:18:40 följande:

    Ursäkta min idioti! Men MÅSTE man lufta elementen? Gör folk det rutinmässigt? Varför går det i så fall inte ut tips och råd i en BRF kring detta?...för det kan väl inte bara vara jag som är korkad?


    Det finns nog inte några specifika lagkrav på detta, nej.

    Men lufta sina element regelbundet är något man gärna gör eftersom det är en energibesparande åtgärd och således något man själv sparar på att göra. Både rent energimässigt ( =pengar) och värmemässigt ( =komfort).

    I vissa BRFer går det ut kontinuerliga påminnelser om detta, i särbons BRF får de en påminnelse en gång om året på anslagstavlan i trapphuset.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Themis
    tobbe01 skrev 2018-03-06 05:18:40 följande:

    Ursäkta min idioti! Men MÅSTE man lufta elementen? Gör folk det rutinmässigt? Varför går det i så fall inte ut tips och råd i en BRF kring detta?...för det kan väl inte bara vara jag som är korkad?


    Behovet av det kan variera och vanligen samlas ju mesta luften högst upp i systemet, alltså hos den som bor överst.

    Vi som just flyttat in överst i ett hundra år gammalt hus måste lufta, jag tror nästan att systemet läcker lite nånstans.

    I min barndoms kommunala hus från 60-talet bodde vi också högst upp och fick lufta med nyckel nån gång om året eller kanske vartannat vad jag minns, men här har vi gjort det 3-4 gånger på några månader. Men radiatorerna är också rejält gamla!
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • tobbe01
    Themis skrev 2018-03-06 20:01:50 följande:
    Behovet av det kan variera och vanligen samlas ju mesta luften högst upp i systemet, alltså hos den som bor överst.

    Vi som just flyttat in överst i ett hundra år gammalt hus måste lufta, jag tror nästan att systemet läcker lite nånstans.

    I min barndoms kommunala hus från 60-talet bodde vi också högst upp och fick lufta med nyckel nån gång om året eller kanske vartannat vad jag minns, men här har vi gjort det 3-4 gånger på några månader. Men radiatorerna är också rejält gamla!
    Okej vi råkar ju bo högst upp! Vi bor i ett Riksbyggen-hus byggt på 80-talet. Ska höra efter med ordf här i föreningen.
  • legomum
    tobbe01 skrev 2018-03-07 05:11:32 följande:

    Okej vi råkar ju bo högst upp! Vi bor i ett Riksbyggen-hus byggt på 80-talet. Ska höra efter med ordf här i föreningen.


    Du märker om du behöver lufta elementen. De kluckar om de behöver luftas :)
  • Themis
    legomum skrev 2018-03-07 07:03:04 följande:
    Du märker om du behöver lufta elementen. De kluckar om de behöver luftas :)
    Och så är de delvis kalla!!
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
Svar på tråden Lufta element?