Inlägg från: LFF |Visa alla inlägg
  • LFF

Hunden hoppar över staketet.

Den enklaste lösningen är ju att inte ha hunden lös längre och träna den till att inte hoppa över när den ser andra hundar. Aktiv träning från er med hjälp av hundvänner. På samma vis som man tränar bort utfall vid hundmöten etc. Om hunden är lydig i övrigt bör det inte krävas så mycket träning för att få bukt på problemet.

• LFF
    Skånepar skrev 2018-03-06 17:58:53 följande:

Hunden är inte så gammal och blir så glad när han äntligen ser nån annan hund han kan leka med.Han lyder mycket bra inne, eller när han går i koppel, men när han är lös i trädgården så lyssnar han inte. När vi sitter ute har vi honom i ett rep på ca 10 meter så han kan gå runt ändå, men han känner han är kopplad och funderar inte ens på att hoppa över då.

Då är det av ännu större vikt att träna unghunden istället för att hitta på en skum quickfix.
  • LFF

[quote=78527530][quote-nick]Skånepar skrev 2018-03-06 18:21:12 följande:[/quote-nick][/quote]

Vad är det för ovettiga förslag du fått? Att du ska träna hunden? Att det du tänkt göra är en quickfix?

Hade jag kommit med min terrier och din "glada unghund" hade kommit hade den åkt på stryk. Min hund hatade unghundar, i synnerhet stora. Sen kan vi lägga till risken med trafiken, att han kan dra på vilt, skrämma någon.

Så, vad är ovettiga råd?

Svar på tråden Hunden hoppar över staketet.