• ccaami­lla
    Äldre 5 Mar 06:18
    13633 visningar
    8 svar
    8
    13633

    Hipp ersättning?

    Hej!

    Min son är 10 veckor. Han vaknar 1-2 gånger per natt för att äta. En gång kring 2 tiden och nästa kring 4-5 (beroende på hur mycket han åt kl 2). Någon gång har han bara vaknat 3 för att sen sova till uppstigning ca. 7.

    Efter att han har ätit mellan kl. 3-5 börjar han tjorva jättemycket! Han ligger ofta och försöker få ut pruttar, det gör han ledsen och då har han supersvårt att somna om. Problem med att få ut pruttar har han aldrig på dagen då det snarare är tvärtom, han pruttar och bajsar som att det inte finns något slut på det.

    Han äter Hipps ersättning och vi ger sempers magdroppar. Vi har provat minifom men jag upplevde ingen skillnad. Han hade ondare i magen förut och det är anledningen till att han började få magdroppar, och nu är jag lite rädd att sluta med dem. Jag funderar om det kan vara ersättningen som gör han gasig? Att den är nog så snäll mot magen? Överallt där jag läser är alla positiva till Hipp men kan det vara den som gör att han bajsar och pruttar mycket på dagen samt att han blir gasig på natten? Har någon erfarenhet av det?

  • Svar på tråden Hipp ersättning?
  • Äldre 5 Mar 07:55
    #1

    Ersättning gör alla barn (finns säkert undantag) tjorvigare i magen.

    Rapa barnet mera och se att du har rätt dos pulver till vatten.

    Börja med babymassage ev någon liten droppe rapsolja i flaskan så det smörjer tarmarna.

  • ccaami­lla
    Äldre 5 Mar 08:23
    #2

    Vi försöker rapa han efter varje måltid och håller på läääänge men oftast utan resultat. Jag har googlat mycket och provat alla olika tekniker som folk rekommenderat men jag tror helt enkelt att han inte behöver rapa varje gång, det är ju så individuellt från barn till barn. Och vi följer doseringshänvisningarna väldigt noga då jag förstått det som att barnet kan bli förstoppad av överdosering och inte få i sig den när det behöver vid underdosering.

    Det jag tycker är konstigt är att han på natten (eller efter det sena nattmålet) har svårt att få ut gaserna men inte på dagen. Det känns inte som att tarmarna behöver smörjas mer i och med att han får magdroppar och då han bajsar bra på dagen... kanske nog så bra då det, som tex igår, blev 5 gånger.

    Det jag egentligen undrar är om Hipps ersättning, som ska vara snäll mot magen, kan göra att magen sätter igång för mycket? Kan ersättningen vara anledningen till att han ibland bajsar mycket och att han har mycket gaser? Eller är gaser bara ett resultat av att han sväljer luft?

  • Äldre 5 Mar 08:33
    #3
    ccaamilla skrev 2018-03-05 08:23:46 följande:

    Vi försöker rapa han efter varje måltid och håller på läääänge men oftast utan resultat. Jag har googlat mycket och provat alla olika tekniker som folk rekommenderat men jag tror helt enkelt att han inte behöver rapa varje gång, det är ju så individuellt från barn till barn. Och vi följer doseringshänvisningarna väldigt noga då jag förstått det som att barnet kan bli förstoppad av överdosering och inte få i sig den när det behöver vid underdosering.

    Det jag tycker är konstigt är att han på natten (eller efter det sena nattmålet) har svårt att få ut gaserna men inte på dagen. Det känns inte som att tarmarna behöver smörjas mer i och med att han får magdroppar och då han bajsar bra på dagen... kanske nog så bra då det, som tex igår, blev 5 gånger.

    Det jag egentligen undrar är om Hipps ersättning, som ska vara snäll mot magen, kan göra att magen sätter igång för mycket? Kan ersättningen vara anledningen till att han ibland bajsar mycket och att han har mycket gaser? Eller är gaser bara ett resultat av att han sväljer luft?


    Gaser är ju för att han sväljer luft och inte rapas. Min ena har räckt med att jag satte han upp så kom det några snabba rapar medans den andre fick vi kämpa tills vi kom på ett sätt att ens få han rapa. (jag satt rakt upp med bebis på ena benet och jag guppade försiktigt, efter ett tag kom raparna och vi testade alla vanliga varianter med)

    Just hipps har jag ingen erfarenhet av då mina åt pepticate men flaskmatning har jag koll på.
    HAr du provat någon annan flaska, jag upplevde att dr browns var bättre för mina än mam som för oss var helt värdelös.


  • ccaami­lla
    Äldre 5 Mar 08:51
    #4

    Det som funkat bäst är att ha han sittandes och guppa lite men det är långt ifrån alla gånger han rapar, hur länge vi än håller på.

    Jag har hört bra om dr browns flaskor. Jag kanske får prova med dom, tack för tipset :)

  • Äldre 5 Mar 08:53
    #5

    Vet att på napparna finns räfflor som man ska hålla på visst sätt för att minska att barnet sväljer luft. Kommer dock inte riktigt ihåg hur det var man skulle ha räfflorna eller om du har den sorten nappflaska. Titta på det  också

  • ccaami­lla
    Äldre 5 Mar 09:51
    #6

    Det ska jag kika på. Har du någon koll på dinapparna? Vi använder nu mam dinapp 2 som är rekommenderad från 2 månader men jag såg att dr brown dinapp 2 är rekommenderad från 3 månader. Är de likvärdiga eller har dr brown 1 samma flöde som mam 2?

  • Äldre 5 Mar 10:04
    #7

    Vi körde bara med nr1. Tyckte hålen var så stora ändå. Trean är med största säkerhet för stor. Skulle rekommendera att börja med 1an.

    Men sedan beror det lite på hur ditt barn är van att det rinner.

  • Fri 23 Oct 2020 15:36
    #8
    ccaamilla skrev 2018-03-05 06:18:55 följande:

    Hey!

    My son is 10 weeks old. He wakes up 1-2 times a night to eat. Once around 2 o'clock and the next around 4-5 (depending on how much he ate at 2 o'clock). Sometimes he has only woken up 3 to then sleep until ascension approx. 7.

    After he has eaten between kl. 3-5 he starts teasing a lot! He often lies down and tries to get farts, he does that sadly and then he has a super hard time falling asleep again. He never has a problem with getting farts out on the day when it is rather the opposite, he farts and poops as if there is no end to it.

    He eats Hipp's substitute and we give semper's stomach drops. We have tried minifom but I did not experience any difference. He had stomach aches before and that's why he started getting stomach drops, and now I'm a little scared to stop using them. I'm wondering if it might be the compensation that makes him gassy? That it is probably so kind to the stomach? Everywhere I read, everyone is positive about Hipp, but can it be the one that makes him poop and fart a lot during the day and that he gets gassy at night? Does anyone have experience with it?


    Hello ccaamilla.

    Did you get a solution to your problems from 2018? I just want to know because my son is having same problem and he has stomach ache in the morning as well. Have you tried rapsolja in the formula? I have read it helps but scared to try. Please reply!
Svar på tråden Hipp ersättning?