• Anonym (Gah)

Hen anmälde sitt ex, fuskar själv.

Jag har en kollega som under flera års tid har jävlats med sitt ex. Anmält för skattefusk, gjort anonyma anmälningar till socialen om barnen och till länsstyrelsen om vanvård av djur, alla anklagelser helt påhittade.

Nu råkar jag veta att hen planerar att göra bilavdrag på skatten, liksom hen gjort de sista 4 åren iaf (jag har hjälpt till att räkna).

Har först nu insett att det faktiskt går kollektivtrafik förbi hens bostad till jobbet på under en timme, vilket gör att hen faktiskt inte har rätt till avdrag då hen inte sparar tillräcklig tid på att köra bil.

Jag tycker i övrigt om hen men är fruktansvärt illa berörd av hur hen behandlar sitt ex. Borde jag anmäla så att hen får smaka sin egen medicin?

• Svar på tråden Hen anmälde sitt ex, fuskar själv.
  • Anonym (Gah)
    Träskvatten skrev 2018-03-05 10:10:31 följande:

Du tänkte att två fel gör ett rätt och på så sätt blir världen lite bättre?

Ja, faktiskt. Att påpeka att hen gör fel har bara orsakat irritation. Hen upplever det som sin rätt att jävlas. Jag tycker delvis att hen förtjänar en näsbränna.
  • Anonym (Gah)
    Anonym (Absolut) skrev 2018-03-05 10:10:46 följande:

Ja, varför inte? Det finns blanketter på skatteverket.se.

Fånig som jag är så oroar jag mig för anonymiteten? Funkar det eller syns det att det är jag som anmält. Fegt, jag vet men jag vill inte riskera ett ok jobbsamarbete. Jag vet ju dessutom vad som händer när man bråkar med hen...
  • Anonym (Gah)
    Träskvatten skrev 2018-03-05 10:24:02 följande:

Så för att hen jävlas så får du också jävlas?

Kränkt by proxy eller känner du bara för att jävlas i största allmänhet och nu har du din chans?

Kan tycka att det är helt korrekt att hjälpa myndigheter ta fast fuskare, och fel att dra resurser till anmälningar man vet är felaktiga. Rädd att någon ska komma på dig när du beter dig illa?
  • Anonym (Gah)
    Träskvatten skrev 2018-03-05 10:41:34 följande:

Det tycker jag också men det är inte ditt syfte.

Ditt syfte är att jävlas och det är fan i mig än mer fel, speciellt när man gör det för att passa på när man ser ett tillfälle.

Hade Jag enbart velat jävlas så hade jag väl anmält hen för grejer som inte hänt, på samma sätt som hen gjort med sitt ex. Nu vet jag att personen skattefuskat och avser göra det igen. Hade hen inte varit en skit mot sitt ex och sätt sig på höga hästar angående anmälningarna så hade jag nog ignorerat det då det handlar om förhållandevis små summor. Men i det här fallet så vill jag anmäla, dels för att som du säger jävlas med en människa som anmält andra, dels för att jag anser att skattefusk är fel.
  • Anonym (Gah)
    Anonym (Absolut) skrev 2018-03-05 10:44:56 följande:

Eftersom det är offentliga handlingar så blir det svårt det där med anonymiteten. Och dessutom är det inte direkt något högprofilerat brott. Så det blir nog mer eller mindre än bot och lite skönstaxering. Inte mer. Ring skatteverket och fråga.

Jo, jag antar att det inte är frågan om något annat straff än att hen får avslag på avdraget och eventuellt får betala tillbaka någon tusenlapp för föregående år. Ja, jag får fråga helt enkelt.
  • Anonym (Gah)
    Träskvatten skrev 2018-03-05 10:55:09 följande:

Vad får dig förresten att tro att skatteverket inte känner till kollektivtrafiken eller hur man tar reda på det?

Hett tips: de vet och de tar reda på det.

Så klart känner de till det, men så få kontrolleras att risken att åka fast är liten. Som sagt har samma avdrag gjort under de åren vi jobbat ihop trots att hen ej haft rätt till avdraget.
  • Anonym (Gah)
    fjanten skrev 2018-03-05 11:59:46 följande:

Rätta mig nu om jag har fel, men man får göra avdrag även om restiden med kollektivtrafik är kortare än en timme enkel väg OM man åker bilen till jobbet mer än 60 (?) dagar eller något liknande.

Enbart om bilen används i tjänsten vilket inte är fallet här.

Resorna tar kollektivt dörr till dörr ca 1 timme och 45 min per dag. Resorna med bil tar knappa timmen dörr till dörr per dag. Hen uppfyller helt enkelt inte kraven för att få göra avdrag.
  • Anonym (Gah)
    Anonym (Du har fel TS) skrev 2018-03-05 13:16:57 följande:

Till och från jobbet räknas Avstånd, Tidsvinst och Hur många dagar man åker. Är det över 5km dörr till dörr - och man åker mer än 160 dagar per år så får man göra avdrag även om man inte tjänar två timmar per dag på det. Åker man färre dagar än 160, då får man inte göra avdrag.

Gäller precis som ovan enbart arbetsresor om man använder bilen i tjänsten, inte om bilen endast används för transport till och från jobbet. Skilj på arbetsresor resp. tjänsteresor.

www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.3/326311.html
  • Anonym (Gah)
    Anonym (Du har fel TS) skrev 2018-03-05 16:04:26 följande:

Men snälla någon.... I länken DU skickar står följande:

"Bilen används för tjänsteresor

Avdrag för arbetsresor med egen bil medges

om bilen används i tjänsten minst 160 dagar under året. Då medges avdrag för samtliga arbetsdagar.om bilen används i tjänsten minst 60 men mindre än 160 dagar under året. Då medges avdrag för de dagar som bilen har använts i tjänsten.

För att bilen ska anses vara använd i tjänsten måste körsträckan för tjänsteresor vara minst 300 mil per år (12 kap. 27 § andra stycket IL)."

Kör han mer än 300 mil per år eller inte? Kör han mer så räknas det som en tjänsteresa/arbetsresa (du verkar inte förstå detta, men skatteverket använder termerna som synonymer, till och med i länken du skickade). Jag misstänker starkt att han gör det om han kör så lång tid varje dag.

Det är ju du som inte förstår vad "bilen används i tjänsten" innebär. Om man under arbetsdagen i sitt yrkesutövande använder sin egen bil för att åka på möten, göra ärenden mm så räknas det som tjänsteresor, att ta sig till och från jobbet i egen bil är (normalt sett) inte en tjänsteresa. Vi använder inte våra egna bilar i jobbet, dvs min kollega kör inte en meter tjänsteresor. Endast arbetsresor. För arbetsresor gäller följande:

Avståndet måste överstiga 5 km och tidsvinsten jämfört med att åka kollektivt måste vara minst två timma per dag.

Från detta görs tre undantag:

1. Allmänna transportmedel saknas.

2. Bilen används i tjänsteutövande (minst 300 mil och minst under 60 dagar under året för att vara aktuellt).

3. Man är såpass gammal eller sjuk att undantag ges.

Kortfattat så kan resor till och från jobbet inte räknas som tjänsteresor.
Svar på tråden Hen anmälde sitt ex, fuskar själv.