• Videung7634

    Gå på pappas 60-årsfest?

    Hej, behöver lite kloka råd.

    Min pappa fyller 60. Bor långt ifrån mina föräldrar (båtresa+bil) har en nyfödd som är 6 veckor när det är dags för kalas samt en tvååring. Pappa ska ha fest i lokal, 40 pers alternativt hemma i huset med ca 25. Vi är de enda med barn så blir typisk vuxenfest.

    Vi har tyvärr ingen som kan passa barnen och hur som måste jag ju ha med mig minsta då jag helammar. Sen tänker jag på resan och all influensa, RS och magsjuka som går :S.

    Jag vill ju förstås vara med på min pappas fest men tänker på barnen.

    Vi funderar på att komma helgen efter istället för mer tid att umgås, vilket vi inte kommer kunna på festen då det är så många andra gäster och ta hand om barnen.

    Hur hade ni gjort? Rädd att min pappa blir ledsen om vi inte kommer på festen, samtidigt träffas vi så sällan att det kanske är viktigare att ses alls än att vi är med just den kvällen?

  • Svar på tråden Gå på pappas 60-årsfest?
  • Duckan

    Jag har inte haft några såna betänkligheter utan vi har tackat ja till det mesta och kommit med ongen under armen sen hon föddes.

    Är festen hemma hos dina pappa är det klart enklare för er att lägga barnen. På lokal hade jag låtit dottern sova i vagnen.

  • Iowhannah

    Eftersom du skriver här så antar jag att du tvekar. Personligen tyckte jag att det var jobbigt att läsa och jag skulle skippat festen och kommit en annan helg. I år går det väl inte så mycket RS, som jag har förstått det, men jag skulle ändå inte vilja ha med en bebis och en tvååring på en typisk vuxenfest. Jag tycker själv att det är obekvämt med fulla människor (förlåt om jag tar saker för givet här) och jag vill inte att min tvååring ska behöva känna samma obehag.

  • Anonym (nä)

    Nä, jag hade nog pratat med pappa och föreslagit att vi skulle komma ett annat tillfälle och fira.

    Vuxenfest med en tvååring och nyföding låter jobbigt för alla inblandade. Och att ovanpå det resa långt skulle jag bara inte orka med två så små barn.

  • Videung7634

    Tack för era svar!

    Tycker med det är jobbigt med fulla människor, iaf runt mina barn och tyvärr är min pappa en sån som inte håller igen när det är kalas...

    Skönt att höra att jag inte är ensam om att tänka så. Är så orolig att dom ska bli sura :/

  • Iowhannah
    Videung7634 skrev 2018-03-05 16:36:17 följande:

    Tack för era svar!

    Tycker med det är jobbigt med fulla människor, iaf runt mina barn och tyvärr är min pappa en sån som inte håller igen när det är kalas...

    Skönt att höra att jag inte är ensam om att tänka så. Är så orolig att dom ska bli sura :/


    Det tror jag inte att de blir. Din pappa har ju också haft småbarn och kan nog mycket väl förstå om du förklarar noga och kommer en annan dag :)
  • Anonym (But)
    Iowhannah skrev 2018-03-05 17:29:58 följande:

    Det tror jag inte att de blir. Din pappa har ju också haft småbarn och kan nog mycket väl förstå om du förklarar noga och kommer en annan dag :)


    Håller med. I annat fall är det ju bara att kräva att de ska ta hand om den lilla bebisen som kanske blir förkyld och inte kan äta eller sova pga nästäppa, RS eller inte. Dessutom kan det vara stressande med höga ljud och sorl för ett sånt litet barn.

    Mitt andra barn är snart tre månader och jag har verkligen inte känt att jag vill ta med henne på sådana saker nu, för det är verkligen inte värt det (rädslan oro ångest om hon faktiskt skulle bli allvarligt sjuk, då är det inte värt det). Hon har fått en dagisförktylning som hållt i sig i ca en månad, tycker synd om henne när hon inte kan andas, dock har hon hela tiden ätit - tacksamt!) Och tre månader flyger fram!

    Lycka till!
  • Alexi

    Men är det viktigt för din pappa är väl det bästa att du tar med dig bebisen och åker till festen, bebisen kan du ju ha i sjal eller vagn. Tvååringen stannar hemma med sin pappa.

  • Anonym (But)
    Alexi skrev 2018-03-05 20:41:13 följande:

    Men är det viktigt för din pappa är väl det bästa att du tar med dig bebisen och åker till festen, bebisen kan du ju ha i sjal eller vagn. Tvååringen stannar hemma med sin pappa.


    Jo men TS behövde ju ff ta med sig barnet på tåg och resa kollektivt, var det inte så? Visst, RS- säsongen är snart slut men ändå.. jag tycker ff onödigt, trist för pappan men undrar vad bebisen tyckt om hen kunnat föra sin talan..
  • Glinda från Oz

    Förutsatt att jag var pigg efter förlossningen och det inte blivit några komplikationer hade jag åkt, bebisen kan sova i vagnen det är 2- åringen hittar säkert ett ställe att sova på. Ta med hörselkåpor bara.

    Om du inte vill ha med barnen kan du åka och mannen vara hemma med barnen, du kan hålla igång amningen med bröstpump och pumpa innan du åker så pappan kan mata.

  • XEmmabus

    Din pappa kanske föredrar att småbarn inte är med på festen?

    Ring honom och fråga. Han är säkert glad att få ta hand om sina småttingar till barnbarn någon annan helg i lugn och ro.

Svar på tråden Gå på pappas 60-årsfest?