• Anonym (.)

Någon mer som inte reagerar "som man ska" på bedövning?

Bedövning i form av sprutor har aldrig fungerat normalt på mig, de två enda (mycket små och "ytliga") operationer jag gjort i mitt liv (när jag var 9 och 16 år) kan jag fortfarande få mardrömmar från då läkarna efter många bedövningsförsök tyckte typ att "nu måste det ju garanterat vara bedövat, det är nog bara psykiskt" och körde på.

Min tandläkare har numera rutinen att ska jag laga nåt så lägger han 3-dubbel dos bedövning, skickar ut mig i en timme medan han tar en annan patient, och sen brukar bedövningen faktiskt ha tagit (ja, det tar betydligt längre för bedövningen att släppa sen också än för "normala" människor, så det har aldrig varit något problem att laga så långt efter). Så jag har nu senaste åren äntligen lyckats bli av med min tandläkarskräck.

Medan datumet då jag och min man hade bestämt att jag skulle sluta äta p-piller kröp närmare fick jag dock mer och mer panikkänslor, typ tänk om de tvingas göra snitt och inte vill söva mig? Jag vet ju inte ens hur jag ska förklara problemet?? "Hos min tandläkare är det såhär" känns inte som mycket att komma med =/ Och vem ska man ens säga det till i förväg? Nu äter jag p-piller i smyg på jobbet och så kan det ju inte fortsätta.. jag vill ju liksom att vi ska ha barn egentligen...

Så, jag undrar väl mest om någon har haft det liknande? Eller om typ "halvimunitet" mot bedövning kallas något särskilt? Kan man få det utrett på något sätt så jag skulle kunna känna mig (i alla fall i teorin) trygg med att läkarna har koll på problemet och vad det innebär när det är dags? Jag vet att man kan få Aurora-samtal vid rädsla när man väl är gravid, men just nu vågar jag inte ens ta mig så långt... tänker även att om man ska göra någon utredning kanske det endast kan ske innan då man inte vill utsätta barnet för experimenterande med bedövning eller vad en utredning nu skulle kunna innebära? 

• Svar på tråden Någon mer som inte reagerar "som man ska" på bedövning?
  • Fia 28

Det kan itne vara så att adrenalinet går på max så det är därför som tandläkarens sprutor inte bedövar ordentligt? 
    Vid snitt får du stark bedövning i ryggmärgen. Tror inte det går att jämföra med tandläkarens sprutor. Dessutom kollar de att du inte känner något innan de börjar skära.

• Meriall

Blir det så akut att de inte hinner kolla så bedövningen tar ordentligt så lär de söva på rutin eftersom sökning går fortare. Men ta upp hos bm att du måste vara sövd vid ev snitt.

• Anonym (.)
    Fia 28 skrev 2018-03-05 13:30:37 följande:

Det kan itne vara så att adrenalinet går på max så det är därför som tandläkarens sprutor inte bedövar ordentligt? 
    Vid snitt får du stark bedövning i ryggmärgen. Tror inte det går att jämföra med tandläkarens sprutor. Dessutom kollar de att du inte känner något innan de börjar skära.

Har ingen aning om vad det kan bero på, och inte tandläkaren heller, han hade inte varit med om något liknande under de dryga 20 år han jobbat =/ 

Av alla ggr jag fått bedöving har det aldrig hänt att den tagit som den borde, så det känns inte sä säkert att bara hoppas på att en annan typ av bedövning nog skulle ta... 

• Anonym (Enga)

Är du rödhårig? Det är jag och jag tycker mig ha hört att det kan ställa till det vid bedövning.

Jag har bara lagat tänder två gånger men vid båda tillfällena var bedövningen verkningslös trots flera försök. Slutade med att tandläkare körde på ändå medan jag darrade av smärtan långt efter jag lämnat stolen. Så jag har utvecklat tandläkarskräck efter 30 års ålder :(

Men du! Jag tror det är en helt annan bedövning de har vid snitt, det injiceras i ryggen och slår ut känseln totalt. Och de testar före! Jag hade samma rädsla som du, och jag blev inte helt bedövad direkt, men de väntade lite till och testade igen (nöp med pincett och duttande med kallt vatten) och efter en stund var jag helt bedövad. Kände ingenting öht. Du kan absolut säga till att du är orolig också.

• Anonym (ssk)

Men en lokal infiltration på stället är ju en helt annan sak än en ryggbedövning (spinal) när man sprutar medel i spinalkanalen!

• Anonym (.)
    Anonym (Enga) skrev 2018-03-05 13:38:46 följande:

Är du rödhårig? Det är jag och jag tycker mig ha hört att det kan ställa till det vid bedövning.

Jag har bara lagat tänder två gånger men vid båda tillfällena var bedövningen verkningslös trots flera försök. Slutade med att tandläkare körde på ändå medan jag darrade av smärtan långt efter jag lämnat stolen. Så jag har utvecklat tandläkarskräck efter 30 års ålder :(

Men du! Jag tror det är en helt annan bedövning de har vid snitt, det injiceras i ryggen och slår ut känseln totalt. Och de testar före! Jag hade samma rädsla som du, och jag blev inte helt bedövad direkt, men de väntade lite till och testade igen (nöp med pincett och duttande med kallt vatten) och efter en stund var jag helt bedövad. Kände ingenting öht. Du kan absolut säga till att du är orolig också.

Inte rödhårig här, men har också hört att liknande problem är vanligare hos dem som är det, kanske får färga håret så jag låter lite mer trovärdig :P

(nej jag är inte seriös, men lite skönt att skämta om saken :) )
  • Anonym (.)
    Anonym (ssk) skrev 2018-03-05 13:47:47 följande:

Men en lokal infiltration på stället är ju en helt annan sak än en ryggbedövning (spinal) när man sprutar medel i spinalkanalen!

Har inte riktigt koll på skillnaden där.. antar att den bedövning man får när man syr ett stort sår och opererar bort en muskelknuta är mer lik den man får hos tandläkaren?

Är livrädd för sprutor i ryggen överlag då det var nära på att sluta med förlamning den gång jag skulle ta ryggmärgsprov (de hade sagt att de inte skulle göra ont så jag fick panik och ryckte till när det gjorde väldigt ont), men det är ju ett separat problem...
  • Fia 28
    Anonym (.) skrev 2018-03-05 14:07:14 följande:
    Har inte riktigt koll på skillnaden där.. antar att den bedövning man får när man syr ett stort sår och opererar bort en muskelknuta är mer lik den man får hos tandläkaren?

Är livrädd för sprutor i ryggen överlag då det var nära på att sluta med förlamning den gång jag skulle ta ryggmärgsprov (de hade sagt att de inte skulle göra ont så jag fick panik och ryckte till när det gjorde väldigt ont), men det är ju ett separat problem...
    De ger lokalbedövning före de lägger ryggmärgsbedövningen. Det är väl i så fall den bedövningen som kanske inte fungerar för dej. 
  • Anonym (obedövad)

Jag har samma problem. Bedövning tar inte, får alltid ta 2-3 sprutor när jag skulle dra ut tand och samma när jag skulle ta bort födelsemärken. Tre sprutor men var fortfarande obedövat delvis och gjorde ont som f.n när läkaren sydde. Läkarens förklaring var att undrade om jag drack mycket alkohol för det gör att det kan bli så eller om jag har väldigt hög metabolism vilket jag har. Kroppen hinner förbränna bedövningen innan den tar.

• Anonym (.)
    Anonym (obedövad) skrev 2018-03-05 16:04:33 följande:

Jag har samma problem. Bedövning tar inte, får alltid ta 2-3 sprutor när jag skulle dra ut tand och samma när jag skulle ta bort födelsemärken. Tre sprutor men var fortfarande obedövat delvis och gjorde ont som f.n när läkaren sydde. Läkarens förklaring var att undrade om jag drack mycket alkohol för det gör att det kan bli så eller om jag har väldigt hög metabolism vilket jag har. Kroppen hinner förbränna bedövningen innan den tar.

Olika anledningar för oss i så fall.. det händer att jag dricker men inte mycket (och definitivt inte redan när jag var 9 år :P ), har låg ämnesomsättning p.g.a. sköldkörteln och äter levaxin (problemet med att bedövning inte tar har varken blivit bättre eller sämre sen det blev utrett och jag började medicinera). Men kan ju vara värt att forska i om det kan finnas någon koppling till ämnesomsättningen ändå, tack för tipset!
Svar på tråden Någon mer som inte reagerar "som man ska" på bedövning?