• W87

    Den andra föräldern ska iväg 8 veckor

    Jag undrar vad jag egentligen har för skyldigheter.

    Vi har två barn ihop, gemensam vårdnad och varannan vecka.


    Nu ska den andra föräldern utomlands i 8veckor och tar för givet att barnen ska vara hos mig.

    Har givetvis ingenting att emot att barnen extra hos mig, men vad har jag egentligen för skyldigheter att ställa upp på detta?

    (jag arbetar varannan helg (alltså alltid när barnen inte är hos mig) så hamnar ju plötsligt på mig att lösa även det....)

    Erfarenheter och tips???

  • Svar på tråden Den andra föräldern ska iväg 8 veckor
  • Happy87

    Seriöst?? De är dina barn de handlar om! Onödigt att ens skriva ett tråd om detta! Du borde vara överlycklig att få vara med dina barn utan avbrott! Skyldigheter? Herregud asso!

  • W87

    Som jag skrev; Har jag givetvis ingenting emot att ha barnen extra hos mig.

    Utan det är mer attityden om att ta förgivet att jag ska lösa det,
    (då det inte är ömsesidigt.) För att han vill iväg?

    Som ensamstående blir det svårt för mig både ekonomiskt och med att lösa min arbetssituation då det inte finns omsorg på helgerna.

  • Tveksamt

    Ni två är skyldiga att lösa en vardag så bra som möjligt för barnens skull. Det innebär att man måste kommunicera med varandra, samarbeta och försöka vara lite flexibla gentemot varandra.

    Att utan föregående kommunikation rakt upp och ned kräva att den ene övertar den andres ansvar i 4 veckor är knappast att kommunicera och samarbeta.

    Med andra ord borde saken ha kommit upp för väldigt länge sedan (eftersom en utlandsresa på 2 månader knappast planeras på en kvart en eftermiddag i mars) och ni borde gemensamt ha löst problemet för länge sedan.

    Hen verkar alltså vara en rövhatt om hen kommer med problemet sent/inte har kommunicerat det tidigt och du verkar vara småsint om du börjar prata om vilka skyldigheter du har att ta hand om dina barn och försöker hitta sätt att tvinga hen att vara hemma istället för att försöka lösa det hela så bra som möjligt för barnen, även om det betyder att du behöver anpassa dig (och samtidigt vara lite till lags för ditt ex).

    Vilka rent juridiska skyldigheter du eller hen kan kasta sig med varken vet jag eller bryr mig om, det ska aldrig behöva komma till den saken.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Majan78

    Finns det ingen tingsrättsdom som reglerar umgänge och boende så är du skyldig att ta ansvar för dina barn oavsett vems veckan ni kommit överens om.
    Säger den lagliga aspekten... sen kan man väl fundera över den moraliska - men det är en annan sak.

  • äldreochklokare

    2 hela månader : då bör du få hela BB + underhåll de månaderna. 

  • W87

    i den bästa av världar så önskar man att man hade kunnat kommunicera och samarbeta men tyvärr fungerar det inte alltid i verkligheten när inte andra parten är mottaglig för det och hellre ljuger och endast ser till sitt eget bästa.

    Jag kommer givetvis ha barnen hos mig, för jag inte på något sätt skulle göra något som drabbar de på ett negativt sätt. 

    Och ja, man blir småsint när man aldrig får ett tack eller något tillbaka.


    Han skulle aldrig ställa upp på något liknande.... jag skulle iförsig inte kunna vara utan mina barn så länge......

  • W87

    och om jag istället om formulerar mig och använder ordet rättigheter istället för skyldigheter.


    Vad har jag för rättigheter, underhållsbidrag? Få tillbaka föräldradagar för att kunna ta ledigt mina jobbhelger (vilket jag förlorar väldigt mycket på ekonomiskt).


    Har nämligen ställt upp på detta en gång förut.


    Fick då ingen ekonomisk ersättning (För oavsett hur mycket man älskar sina barn, så kostar de pengar) Och han kunde inte ens informera mig om när han kom hem (jag tänkte barnen kanske ville välkomna på flygplats) Utan hör av sig ett dygn senare..... 

    SÅ vad har jag för rättigheter när jag har mina barn heltid?

  • Rumpelstiltskins

    Att en inte bara kan ta "The high road" för sina barns skull utan måste räkna ut både rättigheter och skyldighet man har kommer jag aldrig att förstå.

  • W87
    Rumpelstiltskins skrev 2018-03-05 15:07:29 följande:

    Att en inte bara kan ta "The high road" för sina barns skull utan måste räkna ut både rättigheter och skyldighet man har kommer jag aldrig att förstå.


    och jag anser att man är två om att skaffa barn?
  • Iowhannah

    Jag tänker också att du ska ha fullt barnbidrag + underhåll + att han ger av sina föräldradagar (om han har några kvar) för att du ska kunna vara ledig från jobbet.

    Hur hade han velat ha det om det var du som skulle bort i åtta veckor?

  • W87
    Rumpelstiltskins skrev 2018-03-05 15:47:20 följande:
    Vad har det med saken att göra?

    att man som förälder har skyldigheter gentemot varandra för att det ska fungera?Är väl inte en som ska ta "the high road" hela tiden medan den andra parten roar sig?

  • Jemp

    Fult att förutsätta. Blir det svårt för dig ekonomiskt får han såklart hjälpa till där. Likaså om han kan hjälpa till att lösa helgerna på nåt sätt.

  • mammalovis

    För det första krävs det ju att den här resan sker minst 2 kanske 3 månader fram i tiden om du ska kunna ta föräldraledigt med fp, om du inte har en generös arbetsgivare. Sedan anser jag att ni får hjälpas åt att fixa barnvakt de helger du arbetar under den här perioden för det ser jag som en bättre ekonomisk lösning för dig. Sedan framgår det inte om du jobbar dag eller natt på helgerna, då det kan spela roll för hur lätt det är att lösa. Du ska ju inte behöva bli av med jobbet på grund av hans nöjesresa.

    Om det inte går att lösa får han kompensera dig utöver hela barnbidraget och minimumunderhållet under dessa 2 månader.

    Om något händer så du behöver få båda vårdnadshavares underskrift, kan du få tag i h*n då?

    Jag har själv hamnat i sitsen att lösa varannan helg när jag jobbade på äldreboende och det var ett stort pussel att lägga med att ta hjälp av olika kompisar och min egen mamma för att lösa varannan helg och en kväll i veckan, när han blev akut psykiskt sjuk och jag blev uppringd av förskolan när han uteblev från hämtningen. Han hade bara dragit iväg till sin mamma 20 mil bort och jag gjorde första dagen på sommarjobbet, så det var lagom kul.

Svar på tråden Den andra föräldern ska iväg 8 veckor