Iowhannah skrev 2018-03-05 22:10:51 följande:
Ursäkta OT, men vad innebär egentligen högt blodtryck? Alltså, finns det en allmän gräns eller är det individuellt? Jag som normalt har lågt blodtryck går upp på nåt slags standardnivå under graviditet, men jag har ändå funderat lite på om något (blodtryck, puls, osv) kan räknas som högt bara för att det är betydligt högre än min kropp är van vid.
I region Skåne går gränsen vid graviditet på 150/100. Vet ej om det gäller så i hela landet. På icke-gravida individer 140/90 (lite lägre gräns på diabetiker).
Var man sätter gränsen är ett medicinskt beslut som baseras på forskning och medicinska resultat så det är en konstruerad gräns. Att gå med högt blodtryck under flera år ökar risk för tex stroke och hjärtinfarkt men att ha gränshögt tryck under några veckor är inte alls lika farligt under slutet av en graviditet (om det inte blir havandeskapsförgiftning) så jag gissar att de är därför man har olika gränser.
Att ditt tryck går upp från lågt till normalt under graviditet är ingen medicinsk fara. Likaså pulsökningen, nästan alla gravida går upp i vilopuls eftersom cirkulationen belastas på ett helt annat sätt.