Inlägg från: Erla |Visa alla inlägg
  • Erla

Får skolan kräva att läxorna görs?

Nej, skolan kan inte kräva att läxor görs då det främsta skolarbetet ska göras i skolan tillsammans med personer som besitter rätt kompetens. Men! För små barn är repetition jätteviktigt och underhåll av läsningen är ännu viktigare. Det är kanske inte så självklart, men faktiskt behövs mer tid, än den barnen får i skolan, för att bli en god läsare. Dessutom lär barnen sig studieteknik genom att göra arbeten hemma, vilket de vinner på i längden.

Hälsningar från en lärare.

• Erla
    sextiotalist skrev 2018-03-08 08:16:06 följande:

Repetera är alltid bra. Läsning för de som behöver ja (en del barn är läshungriga då behövs det inte). Studieteknik kan bli aktuellt först i mellanstadiet, men knappast på lågstadiet.

Ja, jag anser faktiskt att skolan ska vara flexibel när det gäller barns behov av extra tid.

Har kompisar med barn som läste tidigt och upplevde läsläxorna som pina, eftersom de var på låg nivå.

Fortfarande så har jag svårt att förstå meningslösa läxor, inget som jag hade under min skoltid och inga läxor mer än att vi skulle kunna multiplikationstabellen, de som inte lärde sig den i skolan, fick träna hemma.

Det är aktuellt med krav på att skolor ska erbjuda läxhjälp om läxor ges ut. Håller med om att studieteknik kan läras ut senare och att läsintresserade barn egentligen inte behöver lästräna hemma. De som oftast behöver träna och repetera är också de som tyvärr inte får hjälp med det hemma. Därför har många nyare studier visat på att läxor möjligtvis inte gör någon skillnad. Skolor kan inte kräva att läxor ska göras rent lagmässigt och kräver de det måste de kunna erbjuda kompetent hjälp på skolan.
  • Erla
    Åsa skrev 2018-03-08 14:04:08 följande:

Ja och nej. Visst kan föräldrarna ha dyslexi/koncentrationssvårigheter (hög ärftlighet) som försvårat den egna skolgången och gör det svårare att hjälpa till, eller ha annat modersmål och svårt att stötta barn som har brister i det egna språket, men som sextiotalist skriver kan enskilda barn ha svårt med skolarbetet trots engagemang och försök till stöd hemma. Där finns för övrigt en risk att skolsvårigheterna delvis döljs av föräldrar som "stöttar" till den gräns att de närmast gör hemarbetet åt barnet  så att adekvat stöd i skolan inte sätts in.Det finns ganska mycket belägg sedan länge på att läxor hos små barn (upp till femte klass ungefär)  i princip inte förbättrar inlärningen (undantag mängdträning av sådant som läsning där barnet redan knäckt läskoden eller mekanisk repetition av multiplikationstabell). Läxor av typ undersöka saker hemma som man sedan jobbar med i skolan  kan förstås vara värdefulla. Men eftersom man inte tydligt definierat typen av läxa i alla studier försvåras utvärdering.

Ogenomtänkta läxor som inte förarbetas eller efterarbetas i skolan är minst värdefulla.Något formellt krav på läxhjälp från skolans sida finns inte mig veterligt, men många skolor erbjuder det i viss utsträckning. (Vår skola erbjuder det t ex två timmar i veckan, som krockar med min dotters schema.)

Oj vad dåligt påläst jag är! Fick information av rektor för ett par år sedan att de i princip måste kunna erbjuda läxhjälp om skolan ska dela ut läxor. Ser nu på Skolverket att det inte finns några bestämmelser över det, men är rätt säker på att det diskuteras huruvida läxhjälp ska vara ett krav då man inte kan kräva att läxor ska kunna göras hemma. Oavsett är läxor inte obligatoriska.
Svar på tråden Får skolan kräva att läxorna görs?