sextiotalist skrev 2018-03-08 08:16:06 följande:
Repetera är alltid bra. Läsning för de som behöver ja (en del barn är läshungriga då behövs det inte). Studieteknik kan bli aktuellt först i mellanstadiet, men knappast på lågstadiet.
Ja, jag anser faktiskt att skolan ska vara flexibel när det gäller barns behov av extra tid.
Har kompisar med barn som läste tidigt och upplevde läsläxorna som pina, eftersom de var på låg nivå.
Fortfarande så har jag svårt att förstå meningslösa läxor, inget som jag hade under min skoltid och inga läxor mer än att vi skulle kunna multiplikationstabellen, de som inte lärde sig den i skolan, fick träna hemma.
Det är aktuellt med krav på att skolor ska erbjuda läxhjälp om läxor ges ut. Håller med om att studieteknik kan läras ut senare och att läsintresserade barn egentligen inte behöver lästräna hemma. De som oftast behöver träna och repetera är också de som tyvärr inte får hjälp med det hemma. Därför har många nyare studier visat på att läxor möjligtvis inte gör någon skillnad. Skolor kan inte kräva att läxor ska göras rent lagmässigt och kräver de det måste de kunna erbjuda kompetent hjälp på skolan.