• lillaliiisa

Öroninflammation som vuxen

Fick penicillin för öroninflammation förra fredagen (idag tisdag, alltså 1,5 vecka sedan). Har också problem med bihålorna.

Jag har fortfarande superlock för örat och det är väldigt obehagligt. Jag hör dåligt och konstigt och det känns som att jag har huvudet i en burk. Jag blir tokig!

Hur länge är det normalt att det sitter i? Någon som haft? Finns det något jag kan göra för att det ska släppa? Jag har försökt googla och läsa gamla trådar men jag hittar inget vettigt.

• Svar på tråden Öroninflammation som vuxen
  • Anonym (jobbigt)
    lillaliiisa skrev 2018-03-06 15:49:26 följande:

Fick penicillin för öroninflammation förra fredagen (idag tisdag, alltså 1,5 vecka sedan). Har också problem med bihålorna.

Jag har fortfarande superlock för örat och det är väldigt obehagligt. Jag hör dåligt och konstigt och det känns som att jag har huvudet i en burk. Jag blir tokig!

Hur länge är det normalt att det sitter i? Någon som haft? Finns det något jag kan göra för att det ska släppa? Jag har försökt googla och läsa gamla trådar men jag hittar inget vettigt.

Jag fick öroninflammation för några år sedan och det kändes precis sådär som du beskriver. Tyvärr gick det inte bort helt på flera månader. Det blev ju lite bättre för varje dag, men jag hade ont i örat och det kändes svullet i örongången länge.  Du kan prova avsvällande nässpray med kortison som Nasonex, men det lär ändå ta tid. 
  • milli79

Med tanke på att lökomslag är mer effektivt än penicillin fattar jag inte varför inte fler använder det

• Anonym (jobbigt)
    milli79 skrev 2018-03-06 16:06:20 följande:

www.husapoteket.org/rad-och-anvisningar/oronont/

Jag provade faktiskt lökomslag då när jag hade öroninflammation för några år sedan. Det blev sprucken trumhinna av det hela och löken hjälpte ärligt talat inte ett skit. 

Det som däremot hjälpte var antibiotika och kortisonspray i näsan. 
  • Anonym (Vätska)
    lillaliiisa skrev 2018-03-06 15:49:26 följande:

Det sitter ofta i i flera veckor. Du kan ha vätska bakom trumhinnan som inte kommer ut förrän svullnaden försvunnit. Kan du tryckutjämna? När du kan det så brukar hörseln vara på väg att bli normal igen.
  • lillaliiisa

Jag har inte ont längre. Lökgrejen är väl bara mot smärtan? Har kunnat tryckutjämna i en vecka, men det verkar inte vilja släppa det minsta. En millisekund efter att jag gjort det är locket tillbaka igen.

• Anonym (Vätska)

Tålamod, örontrumpeten är fortfarande svullen. Att du kan tryckutjämna är ett tecken på att det går åt rätt håll, men räkna med minst ett par veckor till av lomhördhet.

• milli79
    lillaliiisa skrev 2018-03-06 16:48:56 följande:

Jag har inte ont längre. Lökgrejen är väl bara mot smärtan? Har kunnat tryckutjämna i en vecka, men det verkar inte vilja släppa det minsta. En millisekund efter att jag gjort det är locket tillbaka igen.

Spola öronen kanske?
  • zdudmwml
    milli79 skrev 2018-03-06 16:05:14 följande:
    Med tanke på att lökomslag är mer effektivt än penicillin fattar jag inte varför inte fler använder det
    Det borde vara kriminellt att tipsa om hälsofarliga metoder av någon som kallar sig friskvårdsterapeut.
    Skitbra att hälla svavelsyra i öronen. Verkligen.

Det här vad sånt man sysslade med innan penicillinet fanns, folk inte hade någon kunskap om smittor och de var desperata för att man faktiskt riskerade död och livslångt handikapp av obehandlade infektioner.

Om du inte fattar d et idiotiska i rådet så kan du läsa först här:
    chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkemi/Experiment/experiment.jsp
    Läs speciellt avsnittet Förklaring.

Ni som är för lata för att läsa så drar jag mikroversionen:
    Lök utsöndrar svaveldioxid.
    Tillsammans med fukt bildas svavelsyra. Det fräter.

På huden gör det inte så mycket för huden är tålig och man gnuggar lätt av sig svavelsyran från löken.
    Värre är det med öronen. Huden är skör där, trumhinnan är ännu skörare. Har du öroninflammation och trumhinnan buktar är det än skörare. Det sista den behöver är att få svavelsyra på sig.

Kunde du åtminstone inte tipsa om öronljus?
    Det är i iallafall nästan helt ofarligt bara du inte tuttar eld på omgivningen.
    sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ronljus

• milli79
    zdudmwml skrev 2018-03-06 18:45:53 följande:

Det borde vara kriminellt att tipsa om hälsofarliga metoder av någon som kallar sig friskvårdsterapeut.

Skitbra att hälla svavelsyra i öronen. Verkligen.

Det här vad sånt man sysslade med innan penicillinet fanns, folk inte hade någon kunskap om smittor och de var desperata för att man faktiskt riskerade död och livslångt handikapp av obehandlade infektioner.

Om du inte fattar d et idiotiska i rådet så kan du läsa först här:

chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkemi/Experiment/experiment.jsp

Läs speciellt avsnittet Förklaring.

Ni som är för lata för att läsa så drar jag mikroversionen:

Lök utsöndrar svaveldioxid.

Tillsammans med fukt bildas svavelsyra. Det fräter.

På huden gör det inte så mycket för huden är tålig och man gnuggar lätt av sig svavelsyran från löken.

Värre är det med öronen. Huden är skör där, trumhinnan är ännu skörare. Har du öroninflammation och trumhinnan buktar är det än skörare. Det sista den behöver är att få svavelsyra på sig.

Kunde du åtminstone inte tipsa om öronljus?

Det är i iallafall nästan helt ofarligt bara du inte tuttar eld på omgivningen.

sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ronljus

Man lägger inte löken direkt på huden. Brukar ta 30 min innan värken släpper med lökomslag. Har hotat alla våra barn och mig själv med det. Funkar alla gånger. Däremot upplever jag vitlök väldigt stark. Trots tyg emellan så kan huden bli röd så jag tycker gul lök är bäst.
Svar på tråden Öroninflammation som vuxen