• mammalovis

Biomamman...

Jag är rädd för att ni får göra en nystart med klädinköp. De kläder barnet åker i till skolan på bytesdagen är antingen oömma kläder ni inte är rädda om eller tillhörande det hemmet de ska till. Så bytesdagen får de för små kläderna följa med dit dem tillhör i värsta fall. Någon gång kanske polletten trillar ner.

Jag har i många år servat pappan med kläder då hon ibland haft en väska med extra med sig. Sedan några år har jag krävt att han har vardagskläder och mössa/vantar hos sig då hon är över natt några gånger per månad. Innan dess har mycket kläder fastnat hos pappan i månader eller aldrig kommit tillbaka. Finkläder som han fått låna har hon fått klättra i och kommer trasiga tillbaks, vilket är skittrist. Så nu åker hon i pappakläder (innekläder) och de tvättas och tas på nästa gång. Hinner de inte tvättas får hon antingen komma ihåg att packa ner våra i skolväskan när hon byter på kvällen/morgonen eller gå i de hon hade sist från pappa oavsett hur rena/smutsiga de är. Han vet om att hon har brist på vissa plagg, så då har jag frånsagt mig ansvaret. Vad gäller ytterkläder får hon ta ett begagnat set vinterkläder till pappa då han fått för sig att måla och andra oömma aktiviteter som förstört kläder.

• mammalovis
    Cadencee skrev 2018-03-08 08:13:13 följande:
    Som sagt de klär på sig själva så känns inte snällt att säga att de får gå upp och byta om till "rätt" kläder. Där lägger säkerligen mamman fram kläderna åt dom
    För det första får du prata med barnen så de kan hjälpa till! Den dag de kommer hem påminner ni om att samla ihop kläderna från mamma. Den dag de åker påminner ni om att ta på mammakläderna. Visst lite mer bök blir det ju. För barnens del kan det ju vara smart att märka upp era kläder med namn och ett p för pappa. Så gör vi med sambons tös. Hon är nu 13 år, men väldigt mycket kläder fastnar ändå hos mamman, då vi kanske mer har vardagskläder och hon börjat bli mån om vad hon har till skolan. Så ibland gör vi ett race och går igenom garderoben, samtidigt som vi rensar ur urvuxet. Då det inte funkat förr har vi skapat en klädlista i datorn. Efter vi kollat får hon hem till mamma och leta, sedan kan det ta flera besök senare innan hon lyckats påbörja uppgiften.

Väljer barnen kläder från er får de packa ner dem i skolväskan och ta med. I värsta fall får ni väl ta kort på dem på avresedagen och skicka en påminnelse kvällen innan.
Svar på tråden Biomamman...