• Östlund

Rutiner & vanor

Är förstagångsförälder och ville bara kolla om fler har barn där man aldrig ens från start kunde lägga ner barnet? Min dotter är 5 månader och 7 dagar, ända sen BB kunde jag aldrig lägga ner henne utan skrik, inte ens när hon sov. Så varje gång hon behöver sova så måste hon ammas och sover sen i min famn. Lägger jag ner henne vaknar hon nästan omedelbart oavsett metoder t ex värma upp platsen. Jag får lite panik och undrar om detta växer bort eller kommer förbli? Turligen så behövs ju mindre sömn ju äldre de blir förstås. Oroar mig väl för att hon vid 1 År, tung som sjutton, fortfarande ska ligga i famnen haha. Men jag är som sagt fortfarande nybörjare och vet inte hur barn funkar mer än att de genomgår faser i livet. Men detta har som sagt blivit henne en vana från början.

• Svar på tråden Rutiner & vanor
  • Erla

Mitt barn gick inte lägga bort de första 3 månaderna. På natten gick det bra, men på dagen fick hon inte en blund om hon inte låg i famnen. En dag bara funkade det. La ner henne och hon somnade. Misstänker att jag inte upptäckte tröttsignalerna i tid och att hon helt enkelt blev övertrött. Hon sov inte speciellt bra under dagen om hon sov i famnen heller och idag är hon en unge som inte behöver så mycket sömn. Snart sju månader gammal och har sedan 2 månaders ålder sovit mellan 12 och 14 timmar max på ett helt dygn.

• Snuttis2

Har en son på 7 mån som varit precis likadan. Min räddning på dagen har varit sjal 0-3 mån o sedan bärsele. Nu har han lärt sig sova i vagnen på dagen, gillar nog att han är ordentligt omhuldad. På natten sov han på mitt bröst första månaderna men numera samsover vi o jag liggammar. Han är super glad o social o nyfiken men behöver närheten som trygghet o jag vill boosta honom så jag följer honom. Tänker att över tid så har han ändå blivit lite mer självständig o i takt med att amningsfrekvensen minskar så blir ju bröstet mindre intressant!

Lyssna på bebisen, försök hitta trix som funkar för dig, du är inte ensam : )

• annabellelee

Yes, sån var min son. Jag var galen, för jag blev helt isolerad i lägenheten. Vid 3 mån verkade det funka, men sedan blev det bakslag och han började skrika igen. Jag bar honom mycket i sele från ca 4 mån (innan vägrade han det också), och det funkade. Jag blev mer rörlig då och kunde komma ut.

Pappan var hemma med honom från ca 9 mån och då somnade han i vagnen.

Men sova har alltid varit struligt, även om det blir bättre. Idag är han 2 år och ogillar fortfarande att sova själv.

• Snuttis2

Påfrestande är det men samtidigt fullt logiskt att vara liten o inte vilja vara själv !

• Östlund

På kvällen funkar det att lägga ner i sängen men ibland vaknar hon o skriker efter mig. Räcker att amma så somnar hon om. Vi samsover o hon har fri amning hela nätter. De jobbiga är just att hon bara sover i famnen, får inte mycket gjort just nu när hon inte är så självständig, hon är inte så nöjd länge i babysitter o vi har inget ordentligt babygym, dessutom bor vi FRUKTANSVÄRT trångt så kan inte bära runt på saker. Annars brukar förstås sele funka. Har även en sjal med vill satsa på en annan. Tycker dock selen är sjukt klumpig o obekväm nu, sjalen jag har blir för varm o så måste de knytas varje gång o de är så drygt.. men vissa moment är svårt att göra med barn på magen..

• Erla
    Östlund skrev 2018-03-07 14:51:07 följande:

På kvällen funkar det att lägga ner i sängen men ibland vaknar hon o skriker efter mig. Räcker att amma så somnar hon om. Vi samsover o hon har fri amning hela nätter. De jobbiga är just att hon bara sover i famnen, får inte mycket gjort just nu när hon inte är så självständig, hon är inte så nöjd länge i babysitter o vi har inget ordentligt babygym, dessutom bor vi FRUKTANSVÄRT trångt så kan inte bära runt på saker. Annars brukar förstås sele funka. Har även en sjal med vill satsa på en annan. Tycker dock selen är sjukt klumpig o obekväm nu, sjalen jag har blir för varm o så måste de knytas varje gång o de är så drygt.. men vissa moment är svårt att göra med barn på magen..

Ibland får man nog tyvärr bara acceptera att saker och ting inte blir gjorda :) jag höll på att förgås innan jag bara sket i disken, tvätten och städningen. Det fick jag och sambon hjälpas åt med när han kom hem. Dottern var inte heller nöjd i varken babysitter eller gym. Hann inte ens äta under dagen de första två månaderna. Efter det fick hon vara lite ledsen helt enkelt. Bärsjal funkade för mig och där lät jag den sitta på oavsett om dottern satt i eller ej. Barnvagn var inte heller skoj så ut kom vi bara om hon satt i sjal. Idag sover hon i vagn på dagen och i egen säng på natten. Vissa barn behöver mer närhet än andra så försök hitta knep som funkar för er :)
Svar på tråden Rutiner & vanor