Ska jag behålla?
Hej TS,
Tråkigt att se så många som inte kan hålla sig i skinnet och till ämnet. Jag tycker att du bör prata med en barnmorska om läget för att få vägledning och stöd. Självklart kan ni klara av att bli föräldrar, men ni bör båda vilja ha barnet. Det är väldigt tufft att stå ensam med barn. Barn är ett stort åtagande och ett ansvar som kan vara tungt att bära, särskilt för en ung person. En del klarar det jättebra men det beror mycket på vem man är och vad och vem man har omkring sig (dvs stöd). Jag fick barn sent i livet (ofrivilligt) och hade många pusselbitar på plats, men det var tufft att bli förälder ändå!
Några här skriver om lägsta nivå för föräldrapenning, men beroende på när du blev av med jobbet och om du kanske hittar nytt jobb snart kanske beräkningen ändras. Beloppet för föräldrapenning baseras på SGI, en beräkning av inkomstsom försäkringskassan gör. Om du nyligen jobbat en del kanske följande spelar in (eller inte, ring f-kassan och kolla):
"Föräldrapenning som baseras på din inkomst kallas för föräldrapenning på sjukpenningnivå. För att få föräldrapenning på sjukpenningnivå måste du ha haft en årsinkomst på minst 82 100 kronor i minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen. Du behöver inte ha arbetat på samma arbetsplats eller ha haft samma inkomst hela tiden, utan det är antalet dagar med inkomst som är det viktiga."
Hoppas att du mår bättre och är mindre uppgiven. Boka en tid till barnmorska och be att få en varm och inkännande sådan.