Inlägg från: Anonym (Tips) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tips)

Ska jag behålla?

Hej, tråkigt med alla dessa påhopp.

Men här kommer tips,

Din föräldrsrpenning skulle vara grundad på din senaste lön då räknat man 6månader tillbaka från det att bebisen är beräknad att födas.

Har du haft flera olika jobb med olika löner gör man ett genomsnitt. Man räknar (tror jag) fortfarande på 80% av den lön man haft

Har du varit arbetslös å andra sidan. Räknar man föräldrarpenning på ett minimum schablonbelopp. Du kan nog logga in på FÖrsäkringskassans hemsida och läsa lite mer om Just det.

Barnbidraget får man av staten och det är baserat per barn.

Skulle du och din sambo gå isär efter att ni fått bebis så blir den som inte har huvudansvaret för bebisen skyldig att betala underhållsstöd, skulle din sambo då inte kunna betala det, betalar försäkringskassan det åt honom och han blirdå betalnings skyldig till försäkringskassan.

Via Sovialtjänsten kan man söka det som kallad för ekonomisk bistånd.

Där får du en handläggare och dom kan då hjälpa till med att ev. Betala din del av hyran. Och andra räkningar. Dom kan även hjälpa till med vissa inköp som behövs för bebisen så som, vagn, vagga, skötbord, barnstolar osv. Dock varierar det kraftigt från kommun till kommun.

Jag skulle rekommendera dig att gå till en UM mottagning och be att få prata med någon där, dom brukar ha bra koll på vad som gäller med försäkringskassan eller soc.

Jag hoppas du kommer fram till ett beslut simning båda är lugna med tillslut.

Svar på tråden Ska jag behålla?