Inskolning förskola
Vi skolade in i höstas, förvisso var vårt barn lite äldre vid inskolning än ditt men jag tror inte det spelar någon jätteskillnad.
Inskolningen var i samma stuk som det du beskriver, fast vi hade 0830-1030 så vi gick hem innan lunch. När vi var med gick det jättebra och han lekte och sökte kontakt med de andra barnen på en gång. När vi skulle börja lämna blev det såklart jättejobbigt. Han grät och grät, och de första dagarna ville han mest sitta i en pedagogs knä, det tog även ett par dagar innan han kunde sova middag på förskolan. Sen plötsligt, efter kanske 3-4 veckor, kom en dag då han inte grät vid lämning och jag gick hem som på moln! Sedan följde en period med varierande reaktioner, ibland ledsen och ibland glad. Hursomhelst så försäkrade personalen att han bara var ledsen i någon minut och sedan kom han snabbt in i leken.
Nu har vi hamnat i nåt helt bakvänt istället. Det går superlätt att lämna, han springer skrattande in och hinner knappt säga hejdå innan han har börjat leka, men hämtningen är en kamp! Det är dagligen en massa skrik och gråt och han vill stanna kvar och leka med sina kompisar. Jag (och personalen) kan lirka och vänta i en halvtimme innan han går med på att gå och tvätta händerna och ta på ytterkläderna. Det är himla tur att man inte har bråttom när man hämtar!