• Smillafix

Avslag på uppehållstillstånd, hjälp hur skriver jag överklagan??

Jag och min man har fått avslag på vår ansökan om förlängning av hans uppehållstillstånd. Han beviljades sitt förra tidsbegränsade uppehållstillstånd med anknytning till sin f.d. sambo. Under tiden de väntade på beslutet hann de göra slut och han tänkte egentligen åka hem igen, men så träffades vi i somras och blev blixtförälskade! Nu ville han stanna i Sverige såklart så vi ändrade ansökan så han sökte uppehållstillstånd med anknytning till mig istället.

Nu har vi fått avslag med motiveringen att Migrationsverket anser att förhållandet med ex-sambon var ett skenförhållande. Tyvärr var de klantiga och han folkbokförde sig aldrig med sitt ex, av andra orsaker. Det var också några detaljer som skiljde sig åt i deras inervjuer, men det är ändå uppenbart när man läser protokollet att de känner varandra väl och vet mycket om varandra, och faktiskt är kära. Nu väljer beslutsfattaren att läsa protokollet som fan läser bibeln och har slagit ner på de där små detaljerna som bevis för att de inte alls hade en relation. Vi kan bevisa med foton, utdrag ur sms- och facebookkonversationer mm att de verkligen hade ett förhållande. Det borde väl räcka, eller..?

Dessutom säger de att jag och min man också har ett skenäktenskap med motivering att vi har en stor åldersskillnad, förhållandet har utvecklats snabbt (på några månader) några små detaljer han inte visste om mina halvsyskon jag inte har kontakt med

och så att vi inte svarade exakt lika på frågan om vi planerar barn (vi hade inte varit tillsammans så länge och hade inte riktigt bestämt något än...) Drömmer

Nu ska jag skriva en överklagan, men jag känner mig så villrådig om hur jag ska skriva.

Ni som har överklagat avslag på uppehållstillstånd, hur formulerade ni er? Vad skickade ni in för bevisning? Och hur gick det?

Jag funderar på om jag ska försöka skriva formellt juridiskt språk eller är det kanske t.o.m bättre att hålla en mer personlig ton. Ska jag bara berätta ur hjärtat hur det verkligen ligger till, enligt oss?

• Svar på tråden Avslag på uppehållstillstånd, hjälp hur skriver jag överklagan??
  • Anonym (Petra)
    Anonym (bubba) skrev 2018-03-08 21:11:47 följande:

Men hur ska förhållandet bli stabilare om de bor i olika länder?

De kommer väl oavsett bo i olika länder nu, efter att han fått avslag. Det skulle se stabilare ut om de var tillsammans några år innan de gifte sig, om än i olika länder. De är varken det första eller sista paret som har distansförhållande i olika länder.

Han hade nog haft större chans till uppehållstillstånd så småningom då, istället för att omgående gifta sig och söka uppehållstillstånd.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (bubba) skrev 2018-03-08 22:47:34 följande:

Nej hon skrev att hon helst inte flyttar till marocko.

Tyckte att hon skrev att hon gärna flyttar dit, men just nu har äldre barn som bor hemma och förhindrar detta.
  • Anonym (Inte trovärdigt, tyvärr.)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-08 18:41:16 följande:

Slår vad om att ha är från mellanöster för de tar vad som helst för att få stanna här.

Ja, och flera av dem har sökt kontakt med kvinnor här på Familjeliv.
    "Vill träffa svensk kvinna för förhållande/giftermål" osv.
    Kan förstå att det blev avslag då det inte är skäl för att få stanna. Testa annat land.
  • Anonym (Marocko Prince)

Grattis, du håller på att bli bedragen!

• Anonym (Klas anonym)

Äldre kvinnor är i deras ögon ofta nyttiga idioter tyvärr som dom utnyttjar för att få PUT. Men säger inte att det är så i det här fallet.

• Anonym (M)

Min erfarenhet av det här är följande...

Om ni blir beviljade eller ej beror väldigt mycket på vem handläggaren är på Migrationsverket. Det jobbar många aktivister där som gärna hjälper så många som möjligt som söker sig till Sverige oberoende av anledning. Jag hade turen att få en sådan till mitt och min mans ärende. Tyvärr är det väldigt vanligt med skenäktenskap, otroligt vanligt om jag ska tro min man rätt som känner sina landsmän väl. Kvinnor och män betalar för äktenskapscertifikat och så får hon komma hit. Det vet Migrationsverket.

TS, jag hoppas att du inte blir bedragen. Bara för att ni har en stor åldersskillnad mellan er betyder inte det att någon av er utnyttjar den andra. Men var på din vakt.

Jag och min man tog hjälp av en advokat med inriktning på migration när min man blev utvisad. Efter två år vann vi och nu har vi tre barn ihop och ett fjärde på gång.

Ta professionell hjälp, advokater inom området vet hur man ska formulera sig på bästa sätt. Att skriva från hjärtat hjälper inte enligt min erfarenhet.

Lycka till! Må kärleken övervinna allt!

• fornminne

Min erfarenhet är också att

Anonym (M) skrev 2018-03-09 11:35:24 följande:
    Min erfarenhet av det här är följande... Om ni blir beviljade eller ej beror väldigt mycket på vem handläggaren är på Migrationsverket. Det jobbar många aktivister där som gärna hjälper så många som möjligt som söker sig till Sverige oberoende av anledning. Jag hade turen att få en sådan till mitt och min mans ärende. Tyvärr är det väldigt vanligt med skenäktenskap, otroligt vanligt om jag ska tro min man rätt som känner sina landsmän väl. Kvinnor och män betalar för äktenskapscertifikat och så får hon komma hit. Det vet Migrationsverket. TS, jag hoppas att du inte blir bedragen. Bara för att ni har en stor åldersskillnad mellan er betyder inte det att någon av er utnyttjar den andra. Men var på din vakt. Jag och min man tog hjälp av en advokat med inriktning på migration när min man blev utvisad. Efter två år vann vi och nu har vi tre barn ihop och ett fjärde på gång. Ta professionell hjälp, advokater inom området vet hur man ska formulera sig på bästa sätt. Att skriva från hjärtat hjälper inte enligt min erfarenhet. Lycka till! Må kärleken övervinna allt!

Min erfarenhet är också att skenäktenskap är vanligt och att Migrationsverket är väl medvetna om detta. (Känner en som jobbat där). Annars skulle de inte vara så hårda som de är. Sen att det finns "aktivister" som släpper igenom nästan vem som helst är bara att beklaga, de borde avskedas. Den jag känner säger dock att Migrationsverket har blivit hårdare med åren. Synd förstås om det ska drabba ärliga människor som dig och din man.
  • Anonym (M)
    fornminne skrev 2018-03-09 12:06:43 följande:

Min erfarenhet är också att

Min erfarenhet är också att skenäktenskap är vanligt och att Migrationsverket är väl medvetna om detta. (Känner en som jobbat där). Annars skulle de inte vara så hårda som de är. Sen att det finns "aktivister" som släpper igenom nästan vem som helst är bara att beklaga, de borde avskedas. Den jag känner säger dock att Migrationsverket har blivit hårdare med åren. Synd förstås om det ska drabba ärliga människor som dig och din man.

Ja jag kan tänka mig att ju fler som kommer hit och desto mer tryck det blir på Migrationsverket desto hårdare måste de vara. De godkänner nästan enbart människor från krigsdrabbade länder nu för tiden eller människor som har barn ihop. Enbart äktenskap eller sambo räcker inte.
  • Anonym (Klas anonym)

Ja tyvärr är nog risken stor att kärleken svalnar då han ev fått sitt PUT. Men hoppas jag har fel.

• Anonym (anneli)

Vad händer vid ett avslag? Är det NÅGON som faktiskt åker härifrån?......eller är det år ut och in med överklagan?

Svar på tråden Avslag på uppehållstillstånd, hjälp hur skriver jag överklagan??