Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

PostNords avgifter.

Belmisa skrev 2018-03-10 23:31:22 följande:

Fick min första betalningsuppmaning från PostNord i fredags, 77:04kr

Stör mig att det inte någonstans står vilket paket avgiften avser, vet inte ens om varan är värd 77kr extra, tror inte att jag kommer att betala ändå. Låt dom skicka tillbaka varan.

Om det är varan som jag tror det är så kom den till Arlanda den 26 Februari och det är innan lagen gick igenom men ändå så blir jag betalningsskyldig! Konstigt!! Blev lite förbannad!!

Så du är alltså tjurig för att du tidigare undlåtit att betala moms, men nu måste?

Jag snattade också någon gång i min ungdom, när jag blev påkommen slutade jag med det och förbannade mig själv för att jag hade gjort det, inte butikspersonalen för att de kom på mig.
  • Anonym (...)
    Belmisa skrev 2018-03-11 00:22:49 följande:
    Du behöver inte vara sarkastisk, jag har alltid betalat för mig!

Jag är inte irriterad över att behöva betala moms på mina varor, det är avgiften på 75kr som jag tycker är löjligt hög.
    Vad tror du den avgiften är?
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2018-03-11 00:25:24 följande:

Vilka företag producerar kläder, elektronik och leksaker i Sverige?

Varför, tror du, det finns så få företag som producerar kläder, elektronik och leksaker i Sverige?
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2018-03-11 00:30:11 följande:
    Vilka har ens funnits under vår livstid? Inte många.

Hur ska jag "gymna Sverige" som folk skriver i tråden?
    Det beror lite på när du föddes. Hur många anser du att det behöver ha funnits för att vi inte ska underminera vårt eget samhälle?

Om det finns en efterfrågan på lokaltillverkat kommer det finnas lokaltillverkat. Dock kommer det inte vara lika billigt som när det är tillverkat på andra håll, lite på samma vis som jag förutsätter att inte du vill göra ditt jobb för två kronor i timmen.
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2018-03-11 01:04:42 följande:
    Vilka har funnits som du refererar till?

Var handlar du dessa varor nu?

Intressant att du duckat att svara 2 ggr nu.

De flesta affärer i Sverige säljer varor från samma fabriker som wish eller aliexpress, så arbetarna -eller miljön -gynnas inte av att handla här.
    Till skillnad från hur många frågor du svarat på...

BRIO
    Ericsson
    Ullfrotte
    Haglöfs
    Klättermusen

Att det, i Sverige, inte tillverkas mycket i det segmentet just nu har du ju markerat väl. Det behöver vi inte utreda längre.
    Att det inte tillverkas i Sverige längre beror på att folk hellre köper utifrån och lämnar gärna över samhällsekonomin åt någon annan för att sedan kunna säga: men alltså, var ska jag köpa ifrån, det finns ju ingen som gör grejorna längre...

För egen del köper jag inte leksaker, då jag inte har några barn.
    Ny elektronik köper jag ytterst sällan, när jag gör det så handlar jag från någon av elektronikbutikerna i stan.
    Kläder brukar jag köpa på den lokala frliuftsbutiken.

Det är givetvis så att jag inte själv är guds bästa barn och undersöker allt jag köper till punkt och pricka. 

Du får gärna fortsätta handla från Kina och förföras över att du måste betala för att någon ska ta sköta logistiken. Jag å min sida kommer fortsätta tycka det är fel.
  • Anonym (...)
    pantywanker skrev 2018-03-11 02:10:08 följande:
    Handlar inte om moms ditt spån utan ockeravgiften på 75 kr för alla saker. Typ något värt 10kr!
    Att uttala sig om ocker när man handlar för tio spänn (eller spån om du nu föredrar det) från andra sidan jordklotet, är milt sagt ironiskt.
  • Anonym (...)
    pantywanker skrev 2018-03-11 02:15:36 följande:
    Ditt gullande med Svenska företag ger dock ingen rätt till ockeravgiften på 75 kr för småpaket.
    Nej, jag förstår att det känns hemskt att behöva betala för att någon ska ta hand om det du beställer.
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2018-03-11 13:07:52 följande:
    Har du exempel på "vanliga kläder" för kontor, och inte bara friluftskläder?

Klättermusen har jag aldrig hört talas om, så knappast ett märke som funnits i alla städer. Dessutom tillverkas deras kläder i Kina och Vietnam...

På BRIOS egen sida står att " En del produkter var lokalt tillverkade andra importerades från många andra länder runt om i världen"

Haglöfs ägs av asiatiskt bolag och kläderna tillverkas i Estland, Rumänien,Kina och Vietnam.
    Jaha, så du ville veta vilka som har tillverkat i Sverige, för att kunna tala om för mig att de inte gör det längre? Jag trodde det var grundtesen i frågeställningen.
    Att de inte längre tillverkar i Sverige styrker min poäng mer än din.

Vanliga kläder kunde du köpa hos vilken skräddare/atelje som helst.
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2018-03-11 18:03:09 följande:
    Poängen var att de företag du handlar hos tillverkar i Asien de med.

Hur ska vi kunna "ta tillbaka det"? Är det just personalen, administration och försäljare, i fysisk butik i Sverige du är rädd om nu?

Men alltså, menar du att folk på 70/80-talet alltid sydde själva eller fick uppsydda kläder?

(Jag är född på 80-talet och har nog aldrig upplevt den här genomsvenskjeten folk pratar lm; H&M, flash och liknande har för mig alltid tillverkats utomlands.)
    Japp, jag förstår att ditt syfte är att hitta fel i jag gör för att justifiera ditt eget agerande.

Nej, jag menar inte att alla sydde upp egna kläder, men jag har inte koll på vilka företag som tillverkade kläder i Sverige när jag var fem år gammal. Just var du skulle handla verkade vara en viktig fråga för dig, eftersom du repeterat den ett flertal gånger så jag gav dig ett exempel jag var säker på.
Svar på tråden PostNords avgifter.