Inlägg från: Armiida |Visa alla inlägg
  • Armiida

Hur ser din hunds dag ut?

Hyfsad. Hade kunnat vara sämre, men finns absolut förbättringspotential.

1-2 km promenad är mycket lite. Spetsar är avlade som jakthundar i grunden och har kapacitet för mycket mer, trots att de är små och söta. (Jag tog en skogspromenad på 4-5 h med en liten spets en gång, inga som helst problem för den att orka).

Jag skulle aldrig nöja mig med mindre än 5 km alt 1h som dagens huvudpromenad för en hund, större hundar det dubbla. Sedan kan övriga rundor vara kortare.

Hundar ska röra på sig. I SYNNERHET eftersom ni lämnar dem ensamma 6 TIMMAR per dag. Då ska de åtminstone vara mycket väl rastade och stimulerade innan.

Vill ni göra dem ännu mer lyckliga, gå en hundkurs på något roligt: agility, spår, lydnad, dans... ;)

• Armiida
    beccagranen skrev 2018-03-08 13:11:19 följande:

Morgonrundan är ca 1 km och på kvällen går vi drygt 2 km. Men sen leker vi med hundarna i trädgården, har ca 1800kvm inhägnad tomt. Hundarna leker mycket med varandra och jagar varann ute. 

Men det är samma tomt varenda dag eller hur? Hundarna vil uppleva och upptäcka. Nya miljöer, nya dofter, nytt socialt liv - berikar livet.

Om de lämnas hemma nästan hela dagarna under veckorna är det väl inte konstigt att de är "lata" även på helgerna. De har ju tvingats in i en passiv livstil.

Kan inte förstå människor som skaffar hund utan att ha intresse av att motionera dem. Varför köper man inte en hamster!
Svar på tråden Hur ser din hunds dag ut?