Inlägg från: Huruvida |Visa alla inlägg
  • Huruvida

Hur ser din hunds dag ut?

Armiida skrev 2018-03-08 13:18:50 följande:

Men det är samma tomt varenda dag eller hur? Hundarna vil uppleva och upptäcka. Nya miljöer, nya dofter, nytt socialt liv - berikar livet.

Om de lämnas hemma nästan hela dagarna under veckorna är det väl inte konstigt att de är "lata" även på helgerna. De har ju tvingats in i en passiv livstil.

Kan inte förstå människor som skaffar hund utan att ha intresse av att motionera dem. Varför köper man inte en hamster!

Det här finns det delade meningar om. Många menar att hundar gillar att tex gå samma runda varje dag, för att se vad som hänt i kvarteret sen senast. Min hund blir lätt stressad och det märks tydligt när vi går på nya ställen, han blir mycket uppspelt och drar plötsligt i kopplet. Kan tyckas verka glad, men är alltså stressad. För övrigt vill han knappt ut alls om vintern.
  • Huruvida

Tänker ofta likadant, men om vintern gillar min hund inte ens att vara ute. Han fryser och vill in. Funkar inte med kläder heller, då tror han att han inte kan kissa. Så det blir ofta korta promenader för oss här.

Han är en myshund. Om jag far omkring och städar eller så blir han överlycklig när jag är klar, då vill han ligga i sängen och mysa. Man märker på sina hundar om de är nöjda eller inte, lita på din instinkt. Ofta är det dessutom mental träning som gör mest för en hund, vi brukar gömma små godbitar han får leta reda på till exempel.

Om sommaren är det dock mycket mer fysisk motion, då springer han ofta lös i skog och mark. Han är en chihuahua/dvärgpinscher för övrigt. 6 år nu.

Svar på tråden Hur ser din hunds dag ut?