• Anonym (Jag)

Var blir barnen skrivna?

Jag arbetar med att utreda barns folkbokföring på Skatteverket och eftersom det sprids väldigt många osanningar i tråden så jag vill reda ut hur det ligger till. Om barnet bor ungefär lika mycket hos båda vårdnadshavarna och det båda vårdnadshavarna flyttat från den tidigare gemensamma familjebostaden tittar man på samtliga objektivt jämförbara omständigheter som kan knyta barnet till en fastighet. Man knyter barnet till en fastighet, inte en vårdnadshavare. Saker som vem som tagit mest vab etc vägs inte in. Man tittar t.ex. på avståndet fågelvägen mellan vårdnadshavarnas bostäder och barnets förskola/skola.

• Anonym (Jag)
    Anonym (My) skrev 2018-03-24 21:18:08 följande:

Skatteverket utgår enbart från objektiva fakta och gör egentligen inte någon djupare utredning. De lägger inte någon bedömning i vem som tagit mest ansvar eller om barnet har mer anknytning till en ort eller om någon ort är tryggare enligt en av föräldrarna. Inte heller spelar det någon roll var kompisarna eller mormor bor. De tittar på var barnet varit skrivet tidigare, avstånd till skola, var barnet har sitt huvudsakliga boende, mm. Sådant som går att belägga och som inte är tyckande.

Det kan vara så att man tittar på barnets tidigare folkbokföring men eftersom båda vårdnadshavarna flyttar blir det inte aktuellt i detta fall. I övrigt stämmer det ungefär som anonym (My) skrev. Grundprincipen i folkbokföringslagen är dygnsvilan, dvs var man sover på natten, men bor barnet ungefär lika mycket hos båda vårdnadshavarna kan dygnsvilan inte ligga till grund för beslutet om barnets folkbokföring. Det är också viktigt att vi utgår från helt annan lagstiftning än t.ex. socialtjänsten och familjerätten: vi utgår helt från Folkbokföringslagen.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2018-03-24 22:03:23 följande:

Det kan vara så att man tittar på barnets tidigare folkbokföring men eftersom båda vårdnadshavarna flyttar blir det inte aktuellt i detta fall. I övrigt stämmer det ungefär som anonym (My) skrev. Grundprincipen i folkbokföringslagen är dygnsvilan, dvs var man sover på natten, men bor barnet ungefär lika mycket hos båda vårdnadshavarna kan dygnsvilan inte ligga till grund för beslutet om barnets folkbokföring. Det är också viktigt att vi utgår från helt annan lagstiftning än t.ex. socialtjänsten och familjerätten: vi utgår helt från Folkbokföringslagen.

Missade ett ord i sista meningen: det är också viktigt att poängtera att vi utgår från helt annan lagstiftning etc... skulle det stå
Svar på tråden Var blir barnen skrivna?