• AnonymE25

Hålla sig vaken på jobbet

Hej.

Behöver akut hjälp.

Jag är ganska ny på jobbet och vill göra ett gott intryck. Var dock på ett möte idag där vi bara var fem personer och jag var åskådare, inte aktiv på mötet. Och trots att jag var intresserad av vad som sades kände jag som en töcken I huvudet av trötthet och jag försökte verkligen mitt bästa dör att det inte skulle synas att jag fladdrade med ögonlocken av trötthet. Jag bytte position i stolen, kväve mina gäspar och när ögonlocken ville dimpa ned kollade jag ned i golvet.

Så, jag har läst många trådar om kaffe, druvsocker, röra på sig etc, men om jag sitter STILL på ett möte och inte kan gå upp och röra på mig. Hur ska jag då få min hjärna att vara tillräckligt intresserad för att inte skapa detta töcken som gör att jag vill somna. Det är superpinsamt, och jag är rädd för vad folk ska tycka/tro om mig! Skäms så mycket och kan inte sluta älta det. Ni får gärna berätta om likandnade stories som får mig att känna att man ändå bara är mänsklig osv.

• Svar på tråden Hålla sig vaken på jobbet
  • Meriall

Jag är nästan alltid i den situationen eftersom jag sover jättedåligt men har inte kommit på något som funkar när det är akut. Att småäta kanske men får du det på mötet?

• AnonymE25

Jag sover ganska bra om nätterna. Idag var dock en tidig morgon, men sånt händer ju och jag vill lära mig hantera de tröttaste dagarna också..

• Hermioney
    AnonymE25 skrev 2018-03-08 17:46:21 följande:

Hej.

Behöver akut hjälp.

Jag är ganska ny på jobbet och vill göra ett gott intryck. Var dock på ett möte idag där vi bara var fem personer och jag var åskådare, inte aktiv på mötet. Och trots att jag var intresserad av vad som sades kände jag som en töcken I huvudet av trötthet och jag försökte verkligen mitt bästa dör att det inte skulle synas att jag fladdrade med ögonlocken av trötthet. Jag bytte position i stolen, kväve mina gäspar och när ögonlocken ville dimpa ned kollade jag ned i golvet.

Så, jag har läst många trådar om kaffe, druvsocker, röra på sig etc, men om jag sitter STILL på ett möte och inte kan gå upp och röra på mig. Hur ska jag då få min hjärna att vara tillräckligt intresserad för att inte skapa detta töcken som gör att jag vill somna. Det är superpinsamt, och jag är rädd för vad folk ska tycka/tro om mig! Skäms så mycket och kan inte sluta älta det. Ni får gärna berätta om likandnade stories som får mig att känna att man ändå bara är mänsklig osv.

Jag gör likadant. Undrar också hur man ska hålla sig vaken
  • Frontline
    AnonymE25 skrev 2018-03-08 17:58:12 följande:
    Jag sover ganska bra om nätterna. Idag var dock en tidig morgon, men sånt händer ju och jag vill lära mig hantera de tröttaste dagarna också..
    Vad är en tidig morgon?
    Jag kom i säng klockan 8 efter jobbet och upp klockan 13 för att dra till jobbet igen..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • AnonymMS

Det du beskriver kan vara en av de värsta känslorna som finns, enligt mig. Har hänt mig otaligt många gånger att jag fått kämpa något brutalt för att ta mig igenom möten eller liknande. För mig beror det dock på ADD (fick diagnosen för några år sedan, är 28 nu). Pga det äter jag nu adhd-medicin, som är det enda som någonsin har funkat (och tro mig då har jag testat ALLT). Därför har jag egentligen inget bra svar/tips till dig, utan jag skriver mer pga den höga igenkänningsfaktorn. Minns hur plågsamt det var med möten och stillasittande aktiviteter, och hur jag liksom var tvungen att röra på huvudet varje gång jag flyttade blicken. Fick göra det, istället för att bara röra ögonen som man vanligtvis gör, då jag somnade om jag inte konstant rörde på huvudet. Minns även en gång under min praktik hos en socialsekreterare, hur jag i desperation käkade 12 st koffeintabletter en förmiddag, för att ändå somna på toaletten medan jag kissade.

Lider med dig! Tror dock på att det alltid finns någon orsak, och således även någon lösning! Har du varit och kollat upp din "hälsa" hos någon läkare gällande detta?

• AnonymE25
    Tow2Mater skrev 2018-03-09 02:51:38 följande:

Var mer aktiv på mötena.

Jo, men hur? Jag skulle ju inte vara delaktig i diskussionerna, för det var saker jag ännu inte kan så mycket om
  • AnonymE25
    Frontline skrev 2018-03-09 02:36:05 följande:

Vad är en tidig morgon?

Jag kom i säng klockan 8 efter jobbet och upp klockan 13 för att dra till jobbet igen..

Det jag mena var att jag gick upp tidigare än vanligt, så jag gick väl och la mig halv elva för att gå upp strax innan sex. Borde ha räckt med sömn, men just att gå upp tidigare kan ju ha rubbat...
  • Tow2Mater
    AnonymE25 skrev 2018-03-09 06:18:16 följande:
    Jo, men hur? Jag skulle ju inte vara delaktig i diskussionerna, för det var saker jag ännu inte kan så mycket om
    Säg att du vill träna på att ta mötesanteckningar?
  • Frontline
    AnonymE25 skrev 2018-03-09 06:20:47 följande:
    Det jag mena var att jag gick upp tidigare än vanligt, så jag gick väl och la mig halv elva för att gå upp strax innan sex. Borde ha räckt med sömn, men just att gå upp tidigare kan ju ha rubbat...
    Ok Mmnga går ju upp långt före 6 och att lägga sig 22.30 gör nog dom flesta med..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • ssa123

Vet ju inte vad du jobbar med men det går inte ställa sig en liten stund var 20e min?

Jag är en sån som sitter i möten ständigt och jämnt. Ställer mig alltid några minuter var 20e min.

Nu jobbar jag inom sjukvården där man är väldigt upplyst om faran med stillasittande men faran är ju hos alla oavsett var man jobbar :)

Kanske går införa på din arbetsplats

• Gabriella 009

2 koffein tabletter, är receptfria och ett halvt glas proviva, jag är nattjobbare och det fungerar utmärk

• magicmint

Det jag gör när jag håller på att somna är att anteckna, äta en frukt eller dricka någon fruktjuice.

Jag rekommenderar INTE koffein varken i tablettform eller som dryck, kanske är det bara jag men man får energi på ´´kredit´´och du blir trött sen igen, samt får hjärtklappning...

• punktslash

Ät inte en kraftig måltid innan mötet.

• AnonymE25

Vad bra ni är allihop, en försäkran om att man är mänsklig I alla fall när man bara ville dö av skam. Endel tips jag tar till mig av också, tror mycket kan hänga ihop med att man inte sett solen på x antal månader också!

Svar på tråden Hålla sig vaken på jobbet